آریا جوان

آخرين مطالب

قاچاق نوزادان در گرجستان دختران

قاچاق نوزادان در گرجستان
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / «النا» که یک دانشجوی اهل گرجستان است در سال 2022 میلادی هنگام گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی با یک حساب کاربری روبرو شد که تعجب او را برانگیخت زیرا صاحب این حساب، عکسی بسیار شبیه به او داشت.
 «النا» که کنجکاو شده بود، با صاحب این حساب که «آنا» نام داشت، تماس گرفت و دو دختر جوان یک دوستیِ دیجیتالی را آغاز کردند.
شباهت‌های آنها به یکدیگر هر روز بیشتر از گذشته نمایان می‌شد و آنچه بیش از همه آنها را شگفت‌زده کرد، این بود که به هر دوی آنها به طور جداگانه در 18 سالگی گفته شد که به فرزندی پذیرفته شدند.
پس از آن بود که دو دختر جوان تصمیم به انجام آزمایش «دی‌ان‌ای» می‌گیرند و به این ترتیب درمی‌یابند نه‌تنها از یک خانواده بلکه خواهران دوقلو هستند.
تحقیقات بیشتر نشان داد النا و آنا از جمله ده‌ها هزار کودک گرجی هستند که قربانی قاچاق نوزادان شدند و به طور غیرقانونی فروخته شدند.
یک مورد معروف دیگر در این کشور، ماجرای دوقلوهای آنا استارتانیا و تاکو خویتیا است که در بدو تولد از مادرشان گرفته شده بودند و آنها 20 سال بعد یکدیگر را پیدا کردند.
در تمام این سال‌ها، اعضای باند قاچاقچیان که توسط شبکه‌ای در زایشگاه‌ها، مهدکودک‌ها و آژانس‌های فرزندخواندگی و با هدف کسب سود سازماندهی شده بودند به دروغ به مادران می‌گفتند که نوزادانشان مرده‌اند و به این ترتیب می‌توانستند آنها را با شناسنامه‌های جعلی به والدین متقاضی در داخل گرجستان یا خارج از این کشور بفروشند.
النا که دانشجوی روانشناسی است، می‌گوید: ما بدون اینکه متوجه باشیم خواهر هستیم، با هم دوست شدیم اما احساس می‌کردیم که پیوند خاصی بین ما وجود دارد.
والدینشان نیز که مدتها بود قصد داشتند حقیقت را درباره فرزندخوانده بودنشان بیان کنند، سرانجام تابستان گذشته این کار را کردند.
آنا اعتراف می‌کند که «در پذیرش این واقعیت جدید» دچار مشکل شده بود. او با این وجود می‌گوید: کسانی که 18 سال مرا بزرگ کردند، پدر و مادر من نیستند. با این وجود عصبانی نیستم و هم از کسانی که مرا بزرگ کردند سپاسگزارم و هم از یافتن کسی که از گوشت و خونم است، خوشحالم.
120 هزار کودک دزدیده شده
آزمایش دی‌ان‌ای النا و آنا که اکنون 19 سال دارند، با کمک تامونا موسریدزه، یک خبرنگار اهل گرجستان انجام شد که گروهی را در شبکه فیس‌بوک با هدف پیوند مجدد نوزادان دزدیده شده با والدین بیولوژیکی آنها تاسیس کرده است.
موسریدزه این گروه را در سال 2021 میلادی راه اندازی کرد؛ یعنی پس از اینکه دریافت خودش نیز به فرزندخواندگی گرفته شده؛ او امیدوار بود که از مسیر این گروه فیس‌بوکی بتواند خانواده بیولوژیکی‌اش را پیدا کند.
با این وجود تحقیقاتی که در این راستا انجام داد باعث شد که به گستردگی شبکه قاچاق نوزادان در کشورش پی ببرد.
بر اساس برآوردهای موسریدزه، دست‌کم 120 هزار نوزاد بین سال‌های 1950 تا 2006 میلادی از والدین خود دزدیده و فروخته شدند.
او می‌گوید: به مادران گفته می‌شد که نوزادشان اندکی پس از تولد مرده و در قبرستان بیمارستان دفن شده است. آنهم در حالی که بیمارستان‌ها گورستان نداشتند و نوزادان مخفیانه ربوده و به والدین متقاضی فروخته می‌شدند.
در میان 200 هزار عضو گروه او، برخی از زنان تنها سال‌ها بعد متوجه این موضوع شدند که نوزادان ناپدید شده آنها، احتمالا هنوز زنده هستند.
برای والدین متقاضی این نوزادان نیز اغلب یک داستان ساختگی در مورد گذشته نوزاد حکایت می‌شد، بدون اینکه آنها کوچکترین تصوری از غیرقانونی بودن عملیات داشته باشند.
تامونا موسریدزه می‌گوید: البته برخی نیز آگاهانه تصمیم گرفته بودند که قانون را دور بزنند و نوزاد را بخرند تا از انتظار طولانی برای فرزندخواندگی جلوگیری کنند.
به گفته این خبرنگار، در دوران حکومت اتحاد جماهیر شوروی پیشین که گرجستان نیز بخشی از آن بود، زوج‌ها برای فرزندخواندگی این کودکان معادل چند ماه حقوقشان را پرداخت می‌کردند. این نوزادان در خارج از کشور نیز تا مبلغ 30 هزار دلار فروخته می‌شدند.
فعالیت این شبکه گسترده قاچاق نوزادان سرانجام در دهه 2000 میلادی با برنامه‌های ضدقاچاق میخائیل ساکاشویلی، رئیس جمهور وقت گرجستان پایان یافت.
لیست‌های طولانی انتظار
به گزارش یورونیوز، لیا کورکوتادزه، مادرخوانده النا نیز می‌گوید که او و همسرش پس از اینکه فهمیدند نمی‌توانند بچه دار شوند، تصمیم به فرزندخواندگی گرفتند.
با این وجود از آنجا که دریافت فرزند از یتیم خانه‌ها مستلزم قرار گرفتن در لیست‌های انتظار فوق‌العاده طولانی بود و عملا غیرممکن به نظر می‌رسید، به توصیه یکی از آشنایان گوش دادند که درباره یک نوزاد شش ماهه گفته بود که در یک بیمارستان محلی بستری بود و می‌توانستند با پرداخت پول او را به فرزندخواندگی بپذیرند.
به گفته لیا کورکوتادزه، این ماجرا در سال 2005 میلادی روی داد و می‌افزاید: این خبر برای ما یک فرصت بود که باید از آن استفاده می‌کردیم. به این ترتیب اندکی بعد، النا را به خانه آوردند.
لیا کورکوتادزه هرگز به اینکه «چیزی غیرقانونی» روی داده، مشکوک نشده بود. آنها حتی این فرزندخواندگی را از طریق دادگاه رسمی کردند که با «ماه‌ها تأخیر غیرقابل تحمل بوروکراتیک» همراه بود.
تلاش‌های تامونا موسریدزه برای بیداری افکار عمومی در این باره موثر بود و در حال حاضر بیش از 800 خانواده از طریق گروه فیس‌بوکی او فرزندانشان را یافته‌اند.
دولت‌های گرجستان نیز در این سال‌ها تحقیقات متعددی را انجام دادند و در نهایت نیز در دو دهه گذشته، تعداد انگشت شماری را دستگیر کردند.
با این وجود اطلاعات رسمی در این باره بسیار محدود است و درباره این باند قاچاق پرسش‌های بی‌پاسخ زیادی باقی مانده است.
تاتو کوچاوا، سخنگوی وزارت کشور گرجستان نیز بدون اظهار نظر بیشتر به خبرگزاری فرانسه اطمینان داد که «تحقیقات در جریان است.»
با این حال تامونا موسریدزه مدعی است تلاش‌های دولت «کافی نیست» و می‌افزاید: دولت تا کنون هیچ اقدام مشخصی برای کمک به ما انجام نداده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1343892/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روش جالب درست کردن آبرنگ

مگسی آبروی همسایه رو برد!

درخواست وادا برای محرومیت 2 ساله یانیک سینر

لطف استقلال به پرسپولیس با غیبت ستاره‌های السد

ترفند از بین بردن آهک از روی سینک

سخنگوی اسبق وزارت خارجه: رئیس جمهور صلح طلب اما جنگ بلد است

اروپا دست و پای متا را برای استفاده از داده های کاربران بست

کپل ترین پنگوئن دنیا که روزانه 25 ماهی می خورد

چهره ها/ کنایه رضا رشیدپور به نتانیاهو و کابینه‌اش

مروری بر اتفاق عجیبی که در نشست خبری دیروز محمود فکری افتاد

شاهکار امری در ویلا؛ ترسناک‎ترین مربی اروپا!

انتقاد تند مجری تلویزیون از کنفرانس جنجالی محمود فکری

رقابت موتورسوار ایرانی در تایوان

وضعیت ناامیدکننده آماده سازی ورزشگاه تختی برای بازی پرسپولیس

تشکیل جلسه شبانه کمیته انضباطی بابت اظهارات محمود فکری

رفتار صحیح با شوهر همیشه عصبانی

تیک آبی گوگل در نتایج جستجو به زودی نمایش داده خواهد شد

انتقاد بهروز شعیبی از یک خیانت بزرگ به سینمای ایران

زیبایی و متانت شیلا خداداد حتی بدون آرایش

پایان دور رفت لیگ کشتی آزاد با صدرنشینی بانک شهر و سایپا

قضاوت تیم داوری ایرانی در لیگ قهرمانان

سورپرایز جذاب؛ شزنی در اوج آمادگی!

چهارمین میزبانی پرسپولیس در چهارمین ورزشگاه

اعتراض هواداران نساجی به ساکت الهامی

بهشت شمال ایران

مناظره دو دیپلمات پیشین ایران و آمریکا چند ساعت قبل از حمله به اسرائیل

واکنش مدیر آزادی به مسقف شدن ورزشگاه

حمایت ترامپ از حمله رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران!

پلی استیشن در سالن انتظار فرودگاه پاریس!

ماشین خونه بغلی رو دزدیدن!

انتقاد مربی اسپانیایی از باشگاه پرسپولیس

آغاز لیگ برتر هندبال با حضور کاستیو

چرا باید مدام بالش عوض کنیم؟

آساکولوف: ساروی مستحق کسب مدال طلا بود

کامران قاسمپور نسبت به حریفانش برتری دارد

طارمی دُردانه ایران در لیگ قهرمانان اروپا

مسی غول‌های اروپا را به زانو درآورد

دختر نونهال تنیس روی میز ایران جهانی شد

پنجره متفاوتی از اقامه نماز جمعه تهران به امامت رهبر انقلاب

کلهر: آقازاده‌ها اگر یله و رها شوند، هسته مافیاهای قدرت و محور مافیاهای ثروت می شوند

واکنش حماس به بیانات رهبر انقلاب در نماز جمعه

علی ربیعی دستیار اجتماعی رییس جمهور شد

نحوه بازسازی جالب یک تبر

استفاده نابجا از آواز شجریان در سریال «گردن زنی»

خوش‌تیپ‌ترین دهه پنجاهی فوتبال ایران!

در قائم شهر دعوا به خاطر این‌ها بود

سرالکس در تماشای بازی منچستر به کمک تلفن همراه

کمیته فنی با حضور قلعه‌نویی درباره سرمربی فوتسال تصمیم می‌گیرد

فدراسیون مدال کمانداران را به پای خود ننویسد

چرا بدمینتون در ایران کمتر مطرح است؟