آریا جوان

آخرين مطالب

بدعت غلطی که در تئاتر گذاشته می‌شود اجتماعی فرهنگی

بدعت غلطی که در تئاتر گذاشته می‌شود
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مهر / این روزها سامانه فروش بلیت نمایش «نبرد رستم و سهراب» بهای 590 تا یک میلیون 350 هزار تومانی را برای این نمایش تعیین کرده است؛ قیمتی که به طور حتم برای گروه سودآور ولی بدعتی غلط در تئاتر است.
روند تولید یک اثر نمایشی هزینه‌بر است و گروه‌های نمایشی با هزینه‌های بالایی برای تولید اثر نمایشی مدنظر خود مواجه هستند. هیچ‌گاه ساز و کار درست و مشخصی از سوی متولی تئاتر برای حمایت از گروه‌های نمایشی جهت تأمین بخشی از هزینه‌های تولید وجود نداشته و اگر پرداخت کمک‌هزینه به گروه‌های نمایشی هم متوقف شود تأثیری در مشکلاتی که برای گروه‌ها وجود دارد ایجاد نمی‌کند زیرا مبالغ کمک‌هزینه‌ها بسیار ناچیز است.
از دوره‌ای در تئاتر ایران با سوق‌دادن گروه‌ها به سمت تئاتر خصوصی، دولت وظیفه حمایتی خود را از دوش برداشت و گروه‌ها را برای تأمین هزینه‌های خود به سمت فروش گیشه سوق داد. این امر باعث شد تا برخی گروه‌های نمایشی با هر ترفندی شده مردم را به سمت سالن اجرای نمایش بکشانند تا بتوانند به فروشی بالا در گیشه دست پیدا کنند.
در کنار این روند معیوب و مخرب، متولی دولتی تئاتر هم هیچ‌گونه ساز و کار مشخصی برای تعیین بهای بلیت نمایش‌ها ایجاد نکرد و همین امر باعث شد برخی گروه‌ها با توجه به استفاده از چهره‌های بازیگری در نمایش خود و همچنین یدک‌کشیدن واژگانی چون «کنسرت نمایش» و «تئاتر موزیکال»، بهای بلیت را بالا ببرند.
این اتفاق بیش از یک دهه است که در تئاتر ایران رخ می‌دهد و باعث شکل‌گیری نوعی تئاتر تجاری بی‌هویت شده است که نه تنها تأثیری در رشد فرهنگی و هنری جامعه ندارد بلکه سطح سلیقه مخاطب را هم پایین می‌آورد و باعث می‌شود که مخاطب به صِرف دیدن چهره‌های مطرح مورد علاقه خود با پرداخت بهای بالای بلیت به تماشای آن اثر یا آثار بنشیند.
روند سرسام‌آور بلیت کنسرت نمایش‌ها در سال 1403
اوایل تیر سال جاری بود که کنسرت نمایش «سیصد» در مجموعه فرهنگی سعدآباد تهران روی صحنه رفت و بهای بلیت خود را 675 تا 890 هزار تومان تعیین کرد.
این روزها حسین پارسایی نیز که مدعی تولید و اجرای تئاترهای موزیکال است، قصد دارد نمایش «نبرد رستم و سهراب» را در استادیوم بین‌المللی تنیس مجموعه ورزشی انقلاب روی صحنه ببرد. اجرای این نمایش از 10 مرداد آغاز می‌شود اما نکته قابل تأمل درباره این اجرا، بهای بلیت تعیین‌شده برای نمایش است.
در سایت فروش بلیت این اثر نمایشی بهای بلیت‌ها از 590 تا یک میلیون و 350 هزار تومان تعیین شده است، بهایی که نه تنها از بهای بلیت تمام تئاترهای تولیدشده بالاتر است بلکه رکورد گرانی بلیت را از کنسرت‌های موسیقی پاپ نیز ربوده است.
مشخص نیست چرا یک گروه نمایشی به تنهایی می‌تواند صرف استفاده از چهره‌های بازیگری، با توجیه ساخت دکور آنچنانی و اجرا در فضایی غیرمتعارف در مجموعه ورزشی لاکچری باشگاه انقلاب تهران، قیمت بلیت اثر خود را به دلخواه تعیین کند.
این در حالی است بضاعت مالی اکثر مخاطبان تئاتر با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه پاسخگوی چنین بهای بلیت‌هایی نیست و طبقه خاصی از اجتماع به تماشای این آثار می‌نشینند.
روند قیمت‌گذاری بلیت‌های آثاری که حسین پارسایی به صحنه برد
نکته قابل تأمل این است که حسین پارسایی روزی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود و با تمام شرایط و مشکلات تئاتر ایران آشنایی داشت ولی بعد از کنار گذاشته‌شدن از صندلی مدیریت تئاتر و حضور مقطعی در مدیریت سینمایی، به سراغ تولید آثار نمایشی یا به قول خود تئاتر موزیکال رفت.
وی در سال 1396 نمایش «الیور توییست » را با حضور چهره‌های بازیگری در تالار وحدت روی صحنه برد و بهای بلیت اجرای خود را در آن مقطع زمانی 40 تا 140 هزار تومان تعیین کرد.
پارسایی در سال 1397 نمایش «بینوایان» را بار دیگر با حضور چهره‌های بازیگری در سالن رویال هتل اسپیناس روی صحنه برد و بهای بلیت آن اجرا هم در آن مقطع زمانی 55 تا 185 هزار تومان تعیین شد.
نکته قابل توجه این است که بهای بلیت هر 2 نمایش «الیور توییست » و «بینوایان» در دوران خود بهای بالایی بودند و به همین خاطر با اجرای این آثار واژه «تئاتر لاکچری» پررنگ‌تر از قبل در تئاتر ایران مطرح شد.
وی از اردیبهشت سال 1402 نمایش «هفت‌خوان اسفندیار» را باز هم با حضور بازیگران چهره در تالار وحدت اجرا کرد و بهای بلیت این اثر نمایشی نیز از 120 تا 360 هزار تومان بود. البته به طور حتم اگر سازمان هنری رسانه‌ای اوج حامی این اجرا نبود، بهای بلیت‌های این تئاتر بیشتر از مقدار تعیین‌شده لحاظ می‌شد.
با گذشت تنها یک سال حسین پارسایی یک رکوردشکنی مثال‌زدنی در تعیین بهای بلیت نمایش‌های خود داشته است و حدود 4 برابر بالاتر از اجرای سال گذشته خود بلیت‌ها را قیمت‌گذاری کرده است.
درست است که هزینه تولید آثار نمایشی آن هم تولیداتی که حسین پارسایی مدنظر داشته و دارد بالاست و می‌خواهد به عنوان کارگردان پروژه‌های سنگین تئاتر در ایران شناخته شود، اما نباید فراموش کنیم که مخاطبان تئاتر به دلار حقوق نمی‌گیرند که توانایی پرداخت چنین بهای بلیت تئاتری را داشته باشند.
به صدا درآمدن زنگ خطر برای تئاتر ایران و انفعال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
اینکه فروش بلیت روز اول این اجرا به پایان رسیده و متقاضیان برای خرید بلیت روزهای آینده اجرا نیز صف کشیده‌اند نشانگر آن نیست که مخاطبان تئاتر توانایی خرید بلیت‌هایی با این بهای بالا را دارند بلکه بیانگر آن است که بخش اعظمی از این مخاطبان از افراد دارای توانایی بالای مالی هستند و همین امر باعث می‌شود که قشر تئاتربین پایتخت و استان‌های دیگر به صورت خودکار از طیف مخاطبان این اثر نمایشی کنار گذاشته شوند.
شاید برای این افزایش بی‌رویه بلیت نباید تنها حسین پارسایی را مقصر تمام و کمال دانست بلکه باید این انتقاد را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی فرهنگ و هنر وارد کرد که چرا هیچ ضابطه‌ای برای جلوگیری از چنین روندهایی در تئاتر ایران وجود ندارد؟ آیا شعار «تئاتر برای همه» که طی دولت‌های مختلف مطرح شده و همیشه وزرای فرهنگ و ارشاد اسلامی دم از داشتن دغدغه بردن تئاتر به میان مردم و قراردادن آن در سبد فرهنگی خانوار می‌زدند، به این شکل محقق می‌شود؟
قیمت بالای تعیین‌شده برای بلیت‌های نمایش «نبرد رسم و سهراب» با هر توجیهی که باشد، زنگ خطری برای تئاتر ایران است زیرا دیگر گروه‌های تئاتری نیز خود را محق می‌دانند که این روند را پیش بگیرند و این امر باعث آسیب‌دیدن تئاتر، خالی‌شدن آن از کیفیت و محتوا و حذف‌شدن مخاطبان و علاقه‌مندان به تئاتر می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1357200/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حمایت ایلان ماسک از تیم کوک: تولید محصول در چین به‌دلیل نیروی کار ارزان نیست

دو سوم از تمام ماهواره‌های فعال در مدار زمین اکنون متعلق به استارلینک است

زندگی بزرگان/ شعری از حافظ که اشک علامه را درآورد!

ساخت کلاه ایمنی با مقوا

هوای تازه/ کمان کشیده اند چقدر حرمله کمین گرفته اند... آهای... کودکان!

اهتزار پرچم‌ فلسطین در یکی از ایالت‌های آمریکا

تشخیص 10 بیماری از روی چهره انسان

چگونه بوی سیگار را از داخل ماشین محو کنیم؟

خاطره بازی با سکانسی از کمدی «چارچنگولی»

بهرام رادان، پیمان معادی و فریدون جیرانی فیلم جدید می سازند

کمال تبریزی: برای مردم اصلاح‌طلب و اصولگرا و جبهه پایداری بی معنی است

«جواد عزتی» در اکران آنلاین هم رکورد زد

روز خاطره انگیز هواداران دورتموند در ورزشگاه سیگنال ایدونا پارک

رونالدو بعد از تاریخ‌سازی نیمکت نشین شد!

دمای 39 درجه علیه تیم ملی در امارات

نظر سرمربیای فعلی تیمای لیگ برتر درباره بهترین سرمربی تاریخ لیگ انگلیس

حمید محمدی مجری سابق فوتبال 120 در حال تدریس ادبیات

بازگشت جنجالی عباس زاده به مقر پرسپولیس

وقتی چیرو ایموبیله با دونر کباب آشنا می‌شود!

انتخاب برترین بازیکن تاریخ با فورلان

آخرین وضعیت تیم ملی از زبان ملی‌پوشان

بوفون بهترین دروازه‌بان را انتخاب می‌کند

ترفند برق انداختن ظروف استیل

چطور براش‌های آرایشی رو تمیز کنیم؟

خط و نشان فرمانده سابق سپاه برای پوتین: 17 شهر جدا شده به ایران برگردد

ظریف: اصلاً به خودم نمره نمی‌دهم

پزشکیان تکلیف مدیران عامل و هیات مدیره بنگاه ها را روشن کرد

رسایی: برخی از دو قطبی‌ها را امام راحل بنیان گذاشت مثل تقابل فقر در برابر غنا

ابطحی: برای شکل‌گیری وفاق ملی حتی افراطیون هم باید بتوانند نظراتشان را اعلام کنند

عمادالدین باقی: کشتن یک نفر هم به اندازه کشتن یک ملت است

بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل در جشنواره شهید رجایی حائز رتبه برتر شد

نگاه نزدیک به حلقه هوشمند Ringconn در نمایشگاه ایفا 2024 برلین

جشن متفاوت یمنی‌ها به مناسبت ایام سالگرد پیامبر(ص)

زندگی بزرگان/ کسب توفیق شهادت با خواندن وصیت‌نامه شهدا

هیجان دوچرخه سواری روی کوه!

عکسی خاطره انگیز از جوانی مجری محبوب و عروسک «مدرسه موش ها»

بازیگران شیک پوش ایرانی در اکران فیلم «کارزار»

چهره ها/ عکس جذابی از یاغی سینمای ایران

تکلیف اسدبیگی با پرسپولیس مشخص شد

خیال آنچلوتی راحت شد؛ میلیتائو زود برمی‌گردد

واکنش نیمار به خداحافظی ستاره برزیل

پاسخ تند کاپیتان نساجی به سیامک نعمتی!

پایان طلایی ایران در پاریس؛ امین‌زاده قوی‌ترین مرد پارالمپیک

بهترین سن بارداری برای زنان چند سال است؟

بعد از تولد فرزندم، زندگی ام بهم ریخته

تکنیک‌های طلایی برای دور شدن از استرس

متفکر آزاد: ایران سیاست‌های منجر به جابجایی مرزها در همسایگی خود را تحمل نخواهد کرد

تجزیه‌طلبان، تجزیه شدند

عکسی از تیتر جنجالی یک روزنامه درباره دولت پزشکیان با ارجاع به جمله نبویان

تشکیل یک فراکسیون جدید در مجلس با حضور پایداری‌ها