آریا جوان

آخرين مطالب

چند پرسش مهم که تنها رامبد جوان می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد! اجتماعی فرهنگی

چند پرسش مهم که تنها رامبد جوان می‌تواند به آن‌ها پاسخ دهد!
  بزرگنمايي:

آریا جوان - برترین ها / طی سال‌های اخیر، سینمای ایران شاهد بازگشت و احیای کمدی‌هایی بوده که پیش‌تر، یا در دهه‌های 60 و 70 مورد غفلت واقع شده بودند یا حتی به دلیل محدودیت‌ها، امکان نمایش پیدا نکرده بودند. آنچه جالب‌توجه است، استقبال گسترده مخاطبان از بازنمایی یا بازتولید این کمدی‌هاست که باعث شده آثار این‌چنینی با فروش‌های چشمگیر، به صدر جدول فروش برسند.

آریا جوان


این موج بازسازی، به نظر می‌رسد از فیلم «نهنگ عنبر» آغاز شد. موفقیت این اثر، تهیه‌کنندگان را بر آن داشت تا با بازآفرینی ایده‌های مشابه، مخاطبان بیشتری را به سینما جذب کنند. پس از آن، فیلم «فسیل» با استقبال بالای تماشاگران روبه‌رو شد و هم‌اکنون، «زودپز» در حال شکستن رکوردهای فروش است.
این فرمول موفق، اگرچه نشان از سلیقه و ذائقه عمومی دارد، اما در عین حال، نقدهایی جدی را نیز برانگیخته است. منتقدان معتقدند که این تکرار مداوم، باعث افت خلاقیت در سینما شده و تولیدات سینمایی را به سمت کلیشه‌های تکراری سوق می‌دهد. برخی از این نقدها، حتی با لحن طنزآمیز و کنایه‌آمیز بیان شده‌اند.
یکی از این نقدها در قالب ویدیویی در کانال یوتیوبی وحید بهروزیان منتشر شد که موردتوجه بسیاری قرار گرفت. متن این ویدیو در ادامه آورده شده است تا مخاطبان بتوانند با دقت بیشتری به این موضوع نگاه کنند.
نقدی بر کمدی‌های سال‌های اخیر؛ بازنمایی تابوهای گذشته بدون نقد جدی
اگر با دقت به کمدی‌های چند سال اخیر نگاه کنید، متوجه می‌شوید که بسیاری از این فیلم‌ها دائماً عناصر کلیشه‌ای خاصی را تکرار می‌کنند. از جمله این کلیشه‌ها می‌توان به استفاده از آهنگ‌های غیرمجاز اشاره کرد؛ آهنگ‌هایی که در گفتمان رسمی و هنر رسمی ما ممنوع بوده و همچنان امکان پخش یا حتی صحبت درباره‌شان در رسانه‌های رسمی وجود ندارد. اما در این فیلم‌ها، مخصوصاً آن‌هایی که داستانشان در دهه 60 می‌گذرد، به راحتی این آهنگ‌ها پخش می‌شوند و حتی نام خوانندگانی که روزگاری تابو بودند، برده می‌شود.
همچنین، صحنه‌های رقصیدن و شلنگ‌تخته انداختن کاراکترهای مرد، چه به‌صورت فردی و چه گروهی، به یکی از المان‌های ثابت این آثار تبدیل شده است. اما مسئله اینجاست که موضوعاتی که امروز دستمایه شوخی و خنده در این فیلم‌ها قرار می‌گیرند، زمانی تابوهای سخت و سنگینی در جامعه ایران بودند.

آریا جوان


این فیلم‌ها، چیزهایی را که روزگاری نماد محدودیت بودند، به‌گونه‌ای نمایش می‌دهند که انگار همیشه جنبه‌ای بامزه و نوستالژیک داشته‌اند. حالا این خاطرات، صرفاً به ابزاری برای خنده و نوستالژی‌سازی تبدیل شده‌اند، بدون آنکه به طور جدی مورد نقد قرار گیرند. چقدر افراد به خاطر گوش دادن به موسیقی، کشف نوار کاست در ماشینشان، یا داشتن نوار ویدئو، کتک خوردند یا حبس و تحقیر را تحمل کردند. اما اکنون، این موارد تنها دستمایه شوخی شده‌اند، نه برای نقد گذشته، بلکه برای ایجاد نوستالژی و فروش بیشتر.
نوستالژی به‌عنوان ابزار پول‌سازی
فیلم‌ها تلاش می‌کنند با ایجاد حس نوستالژی در مخاطبانی که آن روزها را زیسته‌اند، یک همدلی یا همزادپنداری ایجاد کنند. این همذات‌پنداری، در کنار حس یادآوری خاطرات گذشته، فروش این آثار را تضمین می‌کند. مخاطبی که آن دوران را تجربه کرده، ممکن است با دیدن چنین صحنه‌هایی احساس کند بخشی از خاطراتش زنده شده است. اما این واقعیت تلخ وجود دارد که این نوستالژی، به‌جای نقد گذشته، تنها یک ابزار تجاری برای فیلمسازان شده است.
کمدی‌های امروز، از چیزهایی می‌خواهند مخاطب را بخندانند که روزی اشک او را درآورده‌اند. بدون اینکه هیچ‌یک از این فیلم‌ها به طور جدی این پرسش را مطرح کنند که چرا چنین وضعیتی وجود داشت؟ چرا افرادی به‌خاطر پوشیدن شلوار جین یا داشتن یک نوار کاست، اوج تحقیر را تحمل کردند؟ چرا آن نگاه‌های سخت‌گیرانه و ناجوانمردانه، که امروز همه می‌دانند تا چه حد به دور از انصاف و عدالت بوده‌اند، نقد نمی‌شود؟
جای خالی نقد اجتماعی در کمدی‌های نوستالژیک
فیلم‌ها، به جای آنکه به نقد گذشته بپردازند، صرفاً با رویکردی سطحی، مخاطب را قلقلک می‌دهند. انگار هدف این است که بگویند: «یادش بخیر! یادته که بابتش بهمون گیر می‌دادن؟ خنده‌داره، نه؟» اما برای کسی که واقعاً درکی از آن فضا و جامعه داشته باشد، چنین چیزی خنده‌دار نیست. تقریباً همه خانواده‌ها، حتی نوجوان‌های امروزی، پدر و مادرها یا بزرگ‌ترهایی دارند که برایشان تعریف کرده‌اند چه چیزهایی را در آن سال‌ها تجربه کردند.

آریا جوان


در این کمدی‌ها، فیلم‌هایی مثل "شعله " ، که زمانی نماد مبارزه با محدودیت‌ها بود، به شکل کلیشه‌ای و بدون عمق مطرح می‌شوند. اما چرا این فیلم‌ها هرگز به این مسئله نمی‌پردازند که آن افراد، آن کاراکترها و آن طبقه اجتماعی چرا باید این‌طور مورد نقد واقع می‌شدند؟ چرا آدم‌هایی که بابت داشتن موهای فرفری یا گذاشتن پشت‌مو تحقیر می‌شدند، امروز در این فیلم‌ها تمسخر می‌شوند، اما مسببان آن اتفاقات هیچ‌گاه مورد نقد قرار نمی‌گیرند؟
پایانی بر یک سکوت ناخوشایند
آنچه در این فیلم‌ها غایب است، یک نگاه جدی و مسئولانه به گذشته است. این آثار، به جای آنکه نقدی جدی بر تابوها و محدودیت‌های دهه 60 وارد کنند، صرفاً با یک نگاه سطحی، از آن برای خنده و فروش استفاده می‌کنند. این مسئله، نه تنها نشان از ضعف در روایت دارد، بلکه به نوعی به آن دوران، بی‌احترامی می‌کند.

آریا جوان


چرا سینمای کمدی ما، که می‌تواند صدایی برای نقد اجتماعی و بازگویی گذشته باشد، تنها به نوستالژی سطحی و طنز ساده‌انگارانه بسنده کرده است؟ شاید این پرسشی باشد که باید از سازندگان این آثار پرسید.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1417585/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

لیست ارزش گمرکی آیفون برای پرداخت هزینه رجیستری منتشر شد

اظهارات وزیر ارتباطات درباره اینترنت نسل پنجم

اسپیس‌ایکس و T-Mobile مجوز ارائه اینترنت ماهواره‌ای مستقیم برای گوشی‌ها را دریافت کردند

سخنگوی دولت: فرآیند فیلترینگ در حال طی شدن است

توضیح وزیر ارتباطات درباره سرنوشت فیلترینگ

4گوشه دنیا/ کشف دروازه یک معبد در مصر

لذت اسکی در میان برف

لحظه قاپیدن گوشی در متروی لندن!

عالم شهر هرت نیست...

اگر می‌خواهید عمر طولانی داشته باشید این کار را انجام دهید

حکمت/ در شگفتم از آباد کننده سراى فانى و رها کننده سراى باقى!

پاسخ وزارت ارشاد به اعتراض گروه لیان برای لغو کنسرت‌شان

تریلر جدید «بازی مرکب 2»/ هیجان بالاتر خواهد رفت!

عموپورنگ از کجا شروع کرد؟

چهره ها/ استانبول گردی نرگس محمدی

بازیگر معروف هالیوود: آمریکایی‌ها از جهان هیچ نمی‌دانند

سازنده فیلم‌های کمدی کلاسیک درگذشت

مقصد عجیب صابر کاظمی!

حمله عجیب سیتیزن‌ها به پپ

پزشک پرسپولیس: عالیشاه مشکل خاصی ندارد

دستور وزیر ورزش برای حمایت از کشتی‌گیر سانحه‌دیده‌ ماکویی

نیمار در پی ماندن در عربستان تا سال 2026

مانچینی: پشیمانم، نباید به عربستان می‌رفتم

بدقولی سمیعی درباره پدیده استقلال دردسرساز شد!

گیوکرس جواب تمسخر ماگالاش را داد

برنامه بازی‌های ایران در والیبال قهرمانی جهان 2025

با این ترفند لباس ها کاملا تمیز میشه

هدیه هارو شیک و زیبا کادو کنید

مهاجری: کاسبان تحریم در کشور ما آدمهای پرقدرتی هستند

پیش‌ثبت‌نام از داوطلبان نمایندگی میان‌دوره‌ای مجلس از فردا

آصفری: اروپایی‌ها بدانند که هیچ برجام جدیدی در کار نیست

زمان و مقصد سفر بعدی رئیس جمهور مشخص شد

پزشکیان به رئیس جمهور موریتانی پیام داد

توضیحات میرسلیم درباره پسرش؛ محکومیتش را طی کرد و اکنون آزاد است

توییت معنادار عارف خطاب به منتقدان دولت

قالیباف: از آتش‌بس در لبنان استقبال می‌کنیم

بهترین سریال‌های کره‌ای با بازی لی یو می؛ از «بازی مرکب» تا «آقای پلانکتون»

ظرفی به شکل یک «خدا» که مصری‌های باستان در آن «مایعات بدنی» می‌خوردند

وزیر ارتباطات: طرحی برای فیلترینگ آماده و از طریق رئیس جمهور به شورای سران رساندیم

علی ربیعی: فیلترینگ چه خاصیتی برای کشور داشته است؟

وان‌پلاس نام گوشی‌های سری Ace 5 را تأیید کرد

تصاویری از ورود هولناک مار 7 متری به خانه!

4گوشه دنیا/ دستگیری قاتل سریالی مسافران قطار در هند!

بخشش جالب یک کودک

وزیر فرهنگ از رفع محدودیت برای تعداد زیادی از هنرمندان خبر داد

«بی تو هرگز» از روزی 1000 سقط جنین می‌گوید!

مادربزرگی که از نوه بازیگرش هم زیباتر بود!

صعود فرجی به جمع 8 بازیکن برتر دنیا

اسبقیان: ثبت نام از نامزدهای انتخابات اتومبیلرانی قانونی نبوده است

اعلام برنامه دور برگشت لیگ برتر والیبال