آریا جوان

آخرين مطالب

هرم 1500 ساله‌ای که به «آتشفشان» تقدیم شده بود نگاه سیاسی

هرم 1500 ساله‌ای که به «آتشفشان» تقدیم شده بود
  بزرگنمايي:

آریا جوان - در فرهنگ‌های مزوآمریکا (آمریکای مرکزی) آتشفشان‌ها جایگاه مقدسی داشتند. آنطور که محققان می‌گویند، مایاها احتمالا باور داشته‌اند که ساختن یک بنای یادبود برای آتشفشان، راهی منطقی برای جلوگیری از فوران‌های بعدی است.
به گزارش فرادید، پانزده قرن پیش آتشفشان ایلوپانگو که امروزه در السالوادور قرار دارد، یکی از بزرگ‌ترین فوران‌های آتشفشانی تاریخ را رقم زد. این فوران که به نام «تیرا بلانکا جوون» شناخته می‌شود، حدود 10.5 مایل مکعب سنگ و خاکستر را به هوا پرتاب کرد؛ چیزی بیش از 100 برابر مقدار مواد پرتاب‌شده در فوران کوه سنت هلن در سال 1980. حجم عظیمی از این مواد جامد، منطقه‌ای وسیع را زیر لایه‌ای ضخیم از خاکستر پوشاند و بخش‌هایی از آن که در جو باقی ماندند، احتمالاً باعث خنک‌تر شدن آب‌وهوا در نیم‌کره شمالی شدند.
مدت‌ها تصور می‌شد که این فوران عظیم به فروپاشی تمدن مایا که در سراسر مکزیک و آمریکای مرکزی شکوفا شده بود سرعت بخشیده است. اما مطالعه‌ای که سه سال قبل در مجله Antiquity منتشر شد، دیدگاه متفاوتی را مطرح می‌کرد: این رویداد لزوماً به نابودی مایاها منجر نشد، بلکه زمینه‌ساز ساخت سریع یک هرم عظیم مایایی در فاصله‌ی تنها 40 کیلومتری از دهانه‌ی آتشفشان شد؛ بنایی باشکوه که نشان‌دهنده‌ی انعطاف‌پذیری و توانایی بازسازی مردم آن دوران است.
آکیرا ایچیکاوا، پژوهشگر دانشگاه کلرادو بولدر و نویسنده‌ی این مطالعه، می‌گوید: «فوران‌های آتشفشانی و خشکسالی‌ها اغلب به‌عنوان عوامل اصلی سقوط و افول تمدن‌های باستانی در نظر گرفته شده‌اند. اما تحقیقات من نشان می‌دهد که مردم آن دوران بسیار مقاوم، انعطاف‌پذیر و خلاق بوده‌اند».
این یافته‌ها نشان می‌دهد که حتی در مواجهه با یکی از بزرگ‌ترین فجایع طبیعی، مایاها نه‌تنها دوام آوردند، بلکه تمدن خود را با قدرتی تازه بازسازی کردند.
ایچیکاوا کاوش‌هایی را در منطقه سان آندرس که یکی از سکونتگاه‌های تمدن مایا در دره زاپوتیتان بوده است انجام داد. در این منطقه، ویرانه‌های یک هرم غول‌پیکر به نام کامپانا قرار دارد که در زمان خود، تمام سازه‌های دیگر دره را تحت‌الشعاع قرار می‌داد.
تیم تحقیقاتی ایچیکاوا با حفاری چندین گودال، به هشت لایه مختلف از مصالح ساختمانی رسیدند. اما در نهایت، در عمق پنج متری، به لایه‌ای خالص از خاکستر سفید برخوردند که تنها تعداد کمی قطعات سفال و مصالح دیگر در آن یافت شد. این موضوع نشان می‌دهد که سازندگان، پیش از استفاده از خاکستر و سنگ، آن را با دقت الک کرده و تصفیه کرده بودند.
آنچه این کشف را شگفت‌انگیزتر می‌کند، زمان شروع ساخت‌وساز این هرم است. آزمایش‌های تاریخ‌گذاری رادیوکربن نشان می‌دهند که این بنا ممکن است تنها پنج سال پس از فوران آتشفشان ساخته شده باشد. ازآنجاکه نسل‌های بعدی از خاکستر سفید برای ساخت‌وساز استفاده نکردند، ایچیکاوا معتقد است که این سازه در دوره‌ای ساخته شد که خاطره فوران هنوز در ذهن مردم زنده بود.
کاترین ریس-تیلور، استاد دانشگاه کلگری و متخصص فرهنگ مایا معتقد است که رنگ سفید خاکستر ممکن است برای سازندگان اهمیت نمادین داشته باشد. در بسیاری از فرهنگ‌های باستانی، رنگ‌ها معانی مذهبی و اجتماعی خاصی داشتند و شاید مایاها با استفاده از این ماده سفید، هرم را به نمادی مقدس تبدیل کرده باشند.

آریا جوان

اما ایچیکاوا نظریه دیگری هم دارد: استفاده از خاکستر سفید نه‌تنها نمادین، بلکه کاملاً کاربردی بوده است. تحقیقات نشان داده‌اند که خاکستر آتشفشانی فشردگی و استحکام بالایی دارد و هنوز هم در برخی مناطق به‌عنوان یک ماده مقاوم در ساخت‌وساز استفاده می‌شود.
در فرهنگ‌های مزوآمریکا (آمریکای مرکزی) آتشفشان‌ها جایگاه مقدسی داشتند. ایچیکاوا می‌گوید که مایاها احتمالا باور داشته‌اند که ساختن یک بنای یادبود برای آتشفشان، راهی منطقی برای جلوگیری از فوران‌های بعدی است. این ایده که مردم برای آرام کردن قدرت‌های طبیعی به آنها ادای احترام می‌کنند، در فرهنگ‌های دیگر هم دیده شده است.
مارک السون، انسان‌شناس دانشگاه آریزونا، به شباهت‌هایی بین این باور مایاها و شواهدی از بومیان هوپی در نزدیکی آتشفشان سانست کریتر در آریزونا اشاره می‌کند. او می‌گوید: «ما آثاری از دانه‌های ذرت را روی سنگ‌های بازالتی سیاه یافته‌ایم که احتمالاً به‌عنوان پیشکش به آتشفشان داده شده بودند تا از فوران‌های آینده جلوگیری کنند».
هرم کامپانا؛ نماد اتحاد پس از فاجعه
فرقی نمی‌کند که استفاده از خاکستر سفید ریشه در اعتقادات مذهبی داشته یا یک تصمیم کاربردی بوده است؛ در هر صورت ساخت این بنا باعث شد که مردم محلی (چه بازماندگان فوران، چه مهاجرانی که پس از فاجعه به این منطقه آمده بودند) با هدفی مشترک گرد هم آیند.
ایچیکاوا که خود اهل ژاپن است و در طول زندگی‌اش شاهد فجایع طبیعی بسیاری بوده، این مسئله را عمیقاً درک می‌کند. او می‌گوید: «پروژه‌های ساختمانی بزرگ کار جمعی هستند. این یکی از مؤثرترین راه‌ها برای بازگشت به زندگی عادی پس از یک فاجعه است».
ساخت این هرم تنها یک اقدام معماری نبود، بلکه نمادی از بازسازی، اتحاد و غلبه بر مشکلات بود؛ درسی که حتی امروز هم می‌توان از آن آموخت.
تعداد دقیق افرادی که در ساخت این هرم مشارکت داشتند همچنان مشخص نیست. اما آکیرا ایچیکاوا تخمین می‌زند که اگر تنها 100 کارگر، سالانه چهار ماه روی این پروژه کار می‌کردند، ساخت آن حداقل 13 سال طول می‌کشید. اما در صورتی که 1500 کارگر هم‌زمان مشغول به کار می‌شدند، این بنا می‌توانست تنها در 11 ماه تکمیل شود.
با این حال، پرسش‌های زیادی در این زمینه باقی مانده است: این کارگران چگونه غذای خود را تأمین می‌کردند؟ آیا ساخت این هرم به دستور حاکمان محلی انجام شده یا نوعی پیشکش مذهبی برای آرام کردن خشم آتشفشان بوده است؟ پاسخ به این سؤالات، نیازمند تحقیقات بیشتری است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1451676/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روش عجیب اتوبوس‌سواری در تهران قدیم/ عکس

جمشید شاه‌محمدی: واقعا انتظار دارید که استقلال و پرسپولیس بتوانند تیم‌هایی مثل الهلال را شکست بدهند؟

خلاصه بازی الهلال 4 - پرسپولیس 1

الهلال 15 هزار میلیارد گرانتر از پرسپولیس!

جدول لیگ نخبگان؛ استقلال هشتم،‌ پرسپولیس نهم!

بازی جدید بنیان‌گذار استودیوی Arkane توسط ناشر Lies of P عرضه خواهد

خالق ChatGPT ربات انسان‌نما و جواهرات هوشمند می‌سازد؟

مدفون شدن جزیره «هوکایدو» زیر بارش بی سابقه برف

در چشم بادومی از کی‌پاپ بد نگفتیم

بغض مهران غفوریان در نشست خبری «زیبا صدایم کن»

پاسخ صدرعاملی به سوال خبرنگاران در مورد سکانس جنجالی گشت ارشاد

حمله دیگر تیم الهلال به کمک گندوز و سروش رفیعی مهار شد

موقعیت گلزنی آل کثیر که در آفساید بود

آفساید بازهم مانع حسرت بیشتر سرخ‌ها شد؛ الهلال 4-0 پرسپولیس

گل اول پرسپولیس به الهلال توسط گئورگی گولسیانی در دقیقه 90

دورسون: یک بازی دیگر مقابل النصر داریم ، می توانیم در تهران و مقابل تماشاگران خودمان بازی کنیم

ناراحتی کنعانی‌زادگان در صحنه پنالتی پرسپولیس

دلداری دادن گولسیانی به کنعانی‌زادگان بعد از گل کردن پنالتی‌اش

سروش رفیعی تنها بازیکنی بود که به سمت هواداران پرسپولیس رفت و از آنها بابت حمایتشان از تیم تشکر کرد

وضعیت روبن نوس بازیکن الهلال در پایان بازی با پرسپولیس

دو نیمه متفاوت برای پرسپولیس؛ شب‌تلخ سرخپوشان مقابل تیم پر ستاره عربستانی

امضای یادداشت ریاست جمهوری آمریکا علیه ایران/ ترامپ: آماده مذاکره با رئیس جمهور ایران هستم

توضیحات مدیر سابق پلی استیشن پیرامون ریشه نام این برند

شاخ و شانه گوشی شیائومی 15 اولترا برای رقبا با قدرتمندترین چیپست کوالکام

ترامپ بازار ارز دیجیتال جهان رو به خاک و خون کشید!

عجیب‌ترین گجت های نوکیا که تا امروز پنهان مانده بودند

پرواز دسته جمعی سارها هنگام غروب آفتاب در روم

نحوه نیش زدن عقرب!

علی شبیه علی؛ شبیه ترین امام به امیرالمومنین کیست؟

دزدیدن گوشی به همین راحتی!

ماهی میوه خوار تا حالا دیده بودید!

داستانک/ معلمی که خود را تنبیه کرد!

ساخت تنوری دست ساز از سنگ و فلز!

حکمت/ مسئولیّت نعمت ها

اشک های همسر مرحوم کیومرث پور احمد در نشست فیلم «زیبا صدایم کن»

فیلم رگ‌های آبی فروغ فرخزاد را به لجن کشیده است

فتوکال «زیبا صدایم کن»

آریا عظیم نژاد آهنگساز فیلم خاتی در جشنواره فیلم فجر از موسیقی فیلم می گوید

آریا عظیمی نژاد در گفتگو با آخرین خبر از آخرین جزئیات پایتخت 7 می گوید

نشست خبری «زیبا صدایم کن» با حضور مهران غفوریان

الناز شاکردوست در گوزن های اتوبان

پاسخ صدرعاملی کارگردان «زیباصدایم کن» به سوال آخرین خبر

رونمایی از حضور حسین محجوب در فیلم سینمایی ماریا

گل سوم الهلال به پرسپولیس توسط سالم الدوسری

گل سوم الهلال به پرسپولیس توسط سالم الدوسری در دقیقه 39

مالکوم یک تنه دفاع پرسپولیس را شکافت

بی‌رحم مثل الهلال عربستان با آماری خوفناک

دبل دوساری با شوت دیدنی؛گل چهارم الهلال توسط سالم الدوساری در دقیقه 45+1

10 حرکت برتر شب گذشته لیگ بسکتبال NBA

توضیح زلاتان درباره جدایی بن‌ناصر؛ ناز نمی‌کشیم!‏