آریا جوان

آخرين مطالب

بازگشت به صحنه آقای کارگران با قدم زدن روی لبه تیغ! دخترونه پسرونه

بازگشت به صحنه آقای کارگران با قدم زدن روی لبه تیغ!
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مهر / اگر به کارنامه هنری نادر برهانی‌مرند، نویسنده و کارگردان تئاتر نگاهی بیندازیم، متوجه ویژگی‌هایی چون تجربه گرایی و تمرکز بر وجوه انسانی خواهیم شد که همین عوامل آثار او را متمایز می‌کند.
گروه هنر خبرگزاری مهر قصد دارد در طول ایام نوروز، به سراغ یک چهره تئاتری برجسته که در سال 1403 با اثر نمایشی موفقی روی صحنه رفته است، برود. همچنین در گزارش‌های پیش رو به هنرمندان جوانی نیز می‌پردازیم که در سال گذشته در تئاتر ایران خوش درخشیدند و نمایش‌هایی را به صحنه بردند که هم مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و هم منتقدان به آن روی خوش نشان دادند.
در این گزارش به سراغ نادر برهانی‌مرند رفته‌ایم.
نادر برهانی‌مرند متولد 1349، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر با مدرک کارشناسی ارشد رشته بازیگری و کارگردانی از دانشکده سینما و تئاتر است. وی داور چندین جشنواره معتبر تئاتری کشور در ادوار مختلف بوده است و انتشار چند جلد کتاب از دیگر فعالیت‌های فرهنگی اوست.
وی اولین عامل شخصی خود در جذب شدن به جهان تئاتر را حضور در خانواده‌ای فرهنگی می‌داند و برخورد با نمایشی به نام «چاه» در سنین نوجوانی که بنا به گفته خود، اگر این جرقه شکل نمی‌گرفت شاید مسیر متفاوتی در نسبت با وضع کنونی وی در انتظار برهانی‌مرند بود.

آریا جوان


سرانجام غیبت 8 ساله؛ «هدویگ »
او در قالب نمایش‌های مختلف بارها، مخاطبان را به فکر فرو برده است و حالا پس از 8 سال دوری از کارگردانی، پس از نمایش «سردار» که در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر در سال 1395 روی صحنه رفت در سال 1402 با نمایش « هدویگ » به صحنه تئاتر بازگشت؛ این نمایش از 29 آذر تا 2 بهمن در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت و نظرات بسیاری از منتقدان و فعالان این حوزه را جلب کرد.
این نمایش برداشتی آزاد از نمایشنامه «مرغابی وحشی» هنریک ایبسن بود که با نگاه بینامتنی برهانی‌مرند جلوه متفاوتی پیدا کرده بود؛ انتخاب متنی از ایبسن در نگاه اول، انتخابی هوشمندانه به نظر نمی‌آمد، زیرا مخاطب امروزه از فضاهای کلاسیکی چون ایبسن گریزان است و قصد دارد چیزی ببیند که برای امروزه روزش ثمره‌ای داشته باشد. در نظر گرفتن این موضوع توسط برهانی‌مرند و نگارش متنی متفاوت با حرفی تازه براساس «مرغابی وحشی» یک اقدام شایسته بود. نگارش متنی متناسب با فضای امروز مردم سبب شد که « هدویگ » اثری درخور انسان معاصر این شهر باشد که در طول روز با حجم وسیعی از هیاهو و ازدحام افکار مواجهه است و شاید تئاتر آخرین سنگر او برای در امان ماندن از این حجم از تشویش فکری است. این نمایش، حول محور 2 فضای مجزا پیش می‌رود که در یک طرف نمایشنامه نویسی، در حال تماشای روایت اثر خود است و در طرفی دیگر شاهد زیست 2 خانواده از 2 طبقه اجتماعی و اقتصادی مجزا هستیم که پسر خانواده سرانجام خانه را به دلیل رفتارهای غیراخلاقی پدر ترک می‌کند و زیست فقیرانه‌ای را خارج از گستره حمایت پدر، آغاز می‌کند و در این حین رازهایی را که وجه سیاه شخصیت پدر را آشکار می‌کند، برملا می‌سازد.
ساده سازی مفاهیم پیچیده انسانی در قالب نمایش‌
از ویژگی‌های آثار برهانی‌مرند تلاش بر نمایشی کردن مفاهیم پیچیده انسانی در آثارش است و گویا که وی سعی دارد کاری کند که مخاطب از فاصله ورود به سالن اجرا تا خروج، دستاورد و خوراک فکری تازه‌ای داشته باشد و دست خالی سالن را ترک نکند، شاید این امر از نظر عام موضوعی طبیعی جلوه کند اما واقعیت این است که یکی از بحران‌های امروزه تئاتر ایران نبود اندیشه غنی در آثار نمایشی است که بزرگترین سهم را در دفع مخاطب از این هنر دارد، زیرا اگر دستاورد مطلوبی پس از تماشای یک نمایش به تماشاگر دست ندهد در نهایت به شکلی ناخودآگاه تماشای تئاتر را امری بیهوده تلقی می‌کند و تصمیم می‌گیرد که این اقدام را از زیست فرهنگی خود حذف کند.

آریا جوان


ریسک‌پذیری توام با تجربه‌گرایی
نادر برهانی‌مرند که پس از غیبتی طولانی به سراغ نمایش « هدویگ » آمد؛ در طول کارنامه کاری خود بارها نشان داده است که تجربه کردن را در سبک‌های مختلف دوست دارد برای مثال او پس از نمایش «سردار» که یک اثر کمدی در فضای دفاع مقدسی بود، بازگشتی به فضای تئاتر غربی دارد و این میل به تجربه سبک‌های مختلف در تولید اثر نمایشی چه در کسوت نویسنده و چه در قامت کارگردان ناشی از ریسک‌پذیری او دارد که باعث می‌شود از خطر عواقبی چون پس‌زده شدن از جانب مخاطب و … بگریزد و پا به میدان تجربه بگذارد. شاید عاملی که برهانی‌مرند را در هر اثر نسبت به اثر پیشین ممتاز می‌کند، همین ریسک‌پذیری او است، با وجود اینکه شاید بتوان گفت عمده فعالان تئاتری چنین ریسک‌هایی را به جان نمی‌خرند و تغییری در سبکی که پس از طی کردن آزمون و خطاهای متعدد، پیدا کرده‌اند، ایجاد نمی‌کنند.
مردی که تسلیم نمی‌شود!
برهانی‌مرند در مصاحبه‌ای عنوان کرد که «عهد کرده است، هرگز تسلیم نشود». گویا این جمله به شکلی پرتکرار در کارنامه کاری او حس می‌شود و آثار او عمدتاً یک وجه انسانی را در اشکال گوناگون دنبال می‌کند.
برهانی‌مرند در جایی از آرتور میلر و هنریک ایبسن تحت عنوان معلم یاد می‌کند و ادای احترام او به این 2 درام‌نویس معتبر به شکلی ملموس و عینی در 2 نمایش « هدویگ » و «مرگ فروشنده» به چشم می‌خورد.
این نویسنده و کارگردان تئاتر در طول دوران کاری‌اش ثابت کرده است که ریسک‌پذیری و تجربه‌گرایی، ویژگی لاینفک مسیر هنری اوست و شاید این جزوه اصلی‌ترین عواملی باشد که برهانی مرند و آثارش را از سایر آثار هم‌دوره‌ای اش جدا می‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1472854/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اپل واچ اولترا 3 احتمالاً به ارتباط ماهواره‌ای و 5G مجهز خواهد بود

ویتنام به اینترنت ماهواره ای استارلینک اجازه فعالیت داد

معبد تسوبوساکا در ژاپن

کلاه گروه‌بندی هاگوارتز

پایان این قصه را چه کسی رقم خواهد زد؟

سه دروازه‌بان آماده تقدیم به حریف استقلال

تمرین تاکتیکی پرسپولیس برای اولین برد سال

بهترین راه آموزش نظم به کودکان در سنین مختلف

باهنر: حزب اللهی‌ها توقع اضافی نکنند که 90 درصد جامعه مثل این‌ها فکر کنند

ماجرای غواصی هاشمی رفسنجانی در کیش

بازی بعدی استودیوی Rocksteady با Unreal Engine 5 ساخته می‌شود

پروژه مخفی چین برای قطع اینترنت جهانی لو رفت!

تصاویری از دیلمان که چشم هر بیننده ای را نوازش می دهد!

مراقبت های مادر از فرزندش

جشنواره آتش بازی کوماندو

اجراهای که در تعطیلات نوروزی به صحنه‌ می‌روند

هوتن شکیبا: برو تو رشته‌ای بیکار شو که دوسش داری!

کارگردان فلسطینی برنده اسکار آزاد شد

آیاتی که جمشید را بیدار کرد

جایزه 125 میلیون دلاری در انتظار رئال و سیتی

الکساندر آرنولد از برنابئو استارت زد

صعود 5 فرنگی‌کار به نیمه نهایی قهرمانی آسیا

تمرینات بهاری خیبر برای بازی مهم سال

فلیک: فردا به رافینیا بازی نمی‌دهم

تونل افتخار سپاهان مقابل چشم رقبا!

زیدآبادی: پنج سال آینده‌مان نیز بسته به امسال است

توضیحات معاون رئیس جمهوری درباره افزایش اختیارات استانداران

آغاز فعالیت‌های سال جدید معاونت فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید از موزه مرکزی شهدا

OpenAI ساختار رهبری خود را تغییر داد

صبحگاه برفی و لغزنده جاده قوچان

حکمت/ بی اعتنایی و چشن پوشی به امور

جناب خان تقلید صدای «محسن کیایی» رو سوژه کرد

پشت صحنه خنده دار سریال «بزنگاه»

تبریک صعود به جام جهانی از سوی موشک هامبورگ

تغییر موضع جهانی در قبال فوتبال روسیه

سون: باید سخت تلاش کنیم تا صدرنشین بمانیم

لاپورتا: این تفاوت بارسلونا با رئال است

اضافه شدن یک گلر جدید به تمرینات استقلال

رافینیا زیر تمام حرف‌هایش زد!

اورونوف از بازیکنان پرسپولیس جدا شد

آنچلوتی ستاره رئال را به طرف بایرن هل داد

پاسخ تند مدیر رسانه تیم ملی فوتبال به منتقدان تیم ملی!

تبریک ستاره سابق استقلال به ملی‌پوشان ایران

ترفند ساده آرایشگرها واسه درشت شدن چشم هاشون

رژه شناورهای سپاه در حمایت از مردم فلسطین

عارف: مناطق آزاد بازوی اقتصادی کشور در شرایط تحریم هستند

یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مناطق آزاد، توسعه همکاری‌های اقتصادی با کشورهای همسایه است

گاف امنیتی آمریکا در پیام‌رسان سیگنال؛ یک خبرنگار به‌اشتباه وارد «گروه جنگ» شد

در ساخت The Witcher 4 از هوش‌ مصنوعی مولد استفاده نمی‌شود

ای خدایی که به واسطه امام‌زمان به ما کرامت نمودی!