بزرگنمايي:
آریا جوان - ایسنا / محمدامین همدانی با بیان اینکه حضور یک انیمیشن در بازارهای خارجی نیازمند یک شبکهسازی قوی است، گفت: من به عنوان یک تهیهکننده نباید نگران وضعیت اکران فیلم خودم در سینماها باشم، تنها کاری که من میتوانم انجام دهم یک برنامهریزی درست برای اکران فیلمم در مسیر بینالمللی است .
محمدامین همدانی -تهیهکننده «پسر دلفینی 2»- در مورد چرایی ساخت نسخه دوم «پسر دلفینی» و پذیرفتن یک ریسک بزرگ گفت: نگرانی ما هم این بود که در «پسر دلفینی 2» اثری را خلق نکنیم که فقط به یک نسخهی دو بیجان تبدیل شود. معمولا آثاری که به کار دوم میرود با شکست روبهرو میشود اما در «پسر دلفینی 2» سعی کردیم یک فیلم مجزا از نسخه اول آن را بسازیم.
وی ادامه داد: ما در نسخه اول پسر دلفینی آنقدر خرده داستانهای جذاب حول محور شخصیت اول فیلم داریم که در نسخه دوم جای پرداخت به آنها را داشتیم و اگر کسی «پسر دلفینی 2» را ببیند کاملا آن را مجزا از نسخه اول میبیند و از دیدن آن پشیمان نمیشود.
این تهیهکننده سینما با بیان اینکه افق جدیدی را در «پسر دلفینی 2» دنبال میکردیم، تصریح کرد: ما اصلا پشت نسخه اول خودمان قایم نشدیم، هرکسی «پسر دلفینی 1» را دیده باشد و سپس به تماشای «پسر دلفینی 2» بنشیند قطعا یک چیزهای جدیدی میبیند. ضمن اینکه در نسخه دوم داستان فیلم به گونهای است که اگر کسی نسخه یک را ندیده باشد دچار سردرگمی نمیشود زیرا یک فیلم جدید دیده است.
همدانی بیان کرد: جدای از فضای تولید یک اثر با داستان جدید، موفقیت در پسر دلفینی یک و مشارکت خوب طرف خارجی ما را متقاعد کرد به سراغ تولید نسخه دوم این انیمیشن برویم.
وی در مورد شرایط اکران این انیمیشن در خارج از کشور نیز خاطرنشان کرد: به نظرم برای «پسر دلفینی 2» اتفاقات بهتری نسبت به نسخه یک به ویژه در اکران خارج از کشور خواهد افتاد، ما در تمام بازارهای مهم در حال تبلیغ هستیم. خوشبختانه قرارداد پخش این انیمیشن در هنگکنگ منعقد شد و در حال حاضر به دنبال قرارداد پخش در توکیو هستیم و نهایتا به کن خواهیم رفت.
این تهیهکننده سینما ابراز کرد: یکی از اکرانهای بزرگ ما هم در اواخر اردیبهشتماه امسال در روسیه خواهد بود.
همدانی در مورد انتخاب اکران نوروزی برای «پسر دلفینی2» تصریح کرد: به نظرم انتخاب اکران نوروزی امسال به دلیل تلاقی با ماه مبارک رمضان یک ریسک بود و نمیدانستیم آیا زمان خوبی را انتخاب کردیم یا نه. اما از آنجایی که به فیلم خودمان اعتقاد کامل داشتیم و میدانستیم که این اثر با تایید مخاطبین همراه است اکران نوروزی را پذیرفتیم.
وی ادامه داد: البته ممکن است ماه مبارک رمضان و آغاز زود هنگام اکران نوروزی در فروش اولیه ما تاثیر گذاشته باشد اما باتوجه به تعطیلیهایی که در ماههای اخیر به دلیل آلودگی هوا و سرما در مدارس اتفاق افتاد باعث شد قبل از سال جدید مدارس اردوی سینمایی نداشته باشند، اما در حال حاضر آموزش و پرورش با ارزیابی سطح یک برای «پسر دلفینی 2» به تمامی مدارس توصیه کرده است که دانشآموزان را برای تماشای این انیمیشن به سینما ببرند و این اتفاق خوبی برای ما خواهد بود.
این تهیهکننده سینما تاکید کرد: ضمنا با فرا رسیدن عید سعید فطر خانوادهها بیشتر رغبت میکنند به سینما بروند و فکر میکنم فروش ما تازه از الان شروع میشود.

همدانی در خصوص اکران خارجی انیمیشن «پسر دلفینی 2» نیز یادآور شد: تصور میکنم در نسخه 2 این انیمیشن فروش متفاوتی نسبت به نسخه یک در انتظار ما باشد و در نسخه 2 حدود 1/5 برابر بیشتر از «پسر دلفینی 1» بفروشیم.
وی اضافه کرد: ما در حال حاضر در بازار آسیا میانه و روسیه بسیار فعال هستیم و مذاکراتی هم برای تبلیغات خارجی داشتهایم، حتی این بار از ظرفیت بلاگرها و سینماگران خارجی هم استفاده کردیم زیرا بازار کشورهای پیشرفته بسیار پر رقابت است و شما در سه هفته اول اکران باید 90درصد فروش خود را داشته باشید. امیدواریم با وجود دفاتری که در امارات، ترکیه و روسیه داریم اتفاقات خوبی در انتظار «پسر دلفینی 2» باشد.
این تهیهکننده سینما با گلایه از فضای تبلیغات داخلی خاطرنشان کرد: تبلیغات تلویزیونی ما تازه از اوایل نوروز شروع شده است در حالی که بعضی از فیلمهای دیگر از همان ابتدا تبلیغات داشتند.
همدانی با بیان اینکه از عید فطر اتفاقات خوبی برای فیلمهای روی پرده خواهد افتاد، گفت: در خصوص «پسر دلفینی 2» بازخوردهای خوبی را گرفتیم و انشاءالله از این پس در جدول فروش روند رو به رشدی را خواهیم داشت.
جریان سینما به دنبال سلبریتی و فیلمهای زرد است
وی در مورد وضعیت انیمیشن در ایران و بیتوجهی به این حوزه نیز تصریح کرد: فروش در سینمای ایران یک روشی دارد که خیلیها به خوبی از این فرمول استفاده میکنند، در این فرمول شما هراندازه از خط قرمزها عبور کنید موفقتر خواهید بود. شما به یکی از کمدیهایی که در همین اکران نوروزی است و فروش خوبی هم داشته است دقت کنید، فیلم مملو از بدآموزی است و شما نمیتوانید خانوادگی به سینما بروید و فیلم را تماشا کنید.
متاسفانه وقتی به نقطه اجرا و حمایت از انیمیشن میرسد معمولا در فشار آن جریان سینما قرار میگیریم که سلبریتیها و فیلمهای زرد برایشان مهمتر است و این اتفاق به سینمای ما ضربه خواهد زد این تهیهکننده سینما بیان کرد: این سبک فیلمها اتفاقا در حداقل سناریو و هزینه تولید ساخته میشوند ولی بر اساس فرمولی که گفتم به راحتی پول در میآورند و متاسفانه از آنجایی که ما در کشورمان با ضعف در برنامههای سرگرمی و خنده روبهرو هستیم مردم به تماشای این فیلمها مینشینند.
همدانی تاکید کرد: اگر ما به سینما به مثابه حاکمیت و کشور نگاه کنیم میبینیم که قرار بود سینما چه دستاوردی برای ما داشته باشد؟، آن وقت شاید پاسخ ما متقاوت میشد، آن چیزی که ایدهآل سینما و حاکمیت بوده و انتظاری که از سینماگر وجود داشته را میتوان در بعضی فیلمها دید، مثلا همین انیمیشن میتواند پیشرو باشد و اهداف نظام در حوزه سینما را تامین کند و نقش جریانساز را داشته باشد و در حوزه بینالملل هم حرفی برای گفتن داشته باشد و فرهنگ ما را نشان دهد.
وی افزود: متاسفانه وقتی به نقطه اجرا و حمایت از همین انیمیشن میرسد معمولا در فشار آن جریان سینما قرار میگیریم که سلبریتیها و فیلمهای زرد برایشان مهمتر است و این اتفاق به سینمای ما ضربه خواهد زد. با این وجود ما باید یاد داشته باشیم که از سینما چه چیزی میخواستیم و قرار بود سینما برای فرهنگ ما چه کاری کند، اگر به این موضوع فکر کنیم به اهداف سینما باز خواهیم گشت و آن وقت انیمیشن در این جایگاه اشتباه فعلی نخواهد بود.

برخی سینماهای دولتی عدالت در اکران را رعایت نمیکنند
این تهیهکننده سینما در مورد وضعیت سالنها و سانسهایی که در اختیار انیمیشن قرار میگیرد نیز گلایههایی داشت و ابراز کرد: بعضی از سینماداران فقط انیمیشن «پسر دلفینی 2» را در سینما خود گذاشتهاند که بگویند ما تمام فیلمهای در حال اکران را داریم. در حالی که از اختصاص سانس و تبلیغات هیچ خبری نیست.
همدانی یادآور شد: در برخی سینماهای دولتی حتی در نمایشگر تبلیغاتی سینما هم تبلیغ انیمیشن ما وجود ندارد و من خودم این اتفاق را فیلم گرفتم. در سینماهای دولتی چون برخی ارگانها خودشان فیلم دارند علاقهای به همکاری ندارند و این حب و بغض شخصی و سازمانی باعث میشود ضد یک فیلم شوند در حالی که تمام فیلمها باید از یک فرصت عمومی یکسان در سینما بهره ببرند.
وی اظهار کرد: من به عنوان یک تهیهکننده نباید نگران وضعیت اکران فیلم خودم در سینماها باشم زیرا من نمیتوانم وضعیت سانسها را اصلاح کنم، تنها کاری که من میتوانم انجام دهم یک برنامهریزی درست برای اکران فیلمم در مسیر بینالمللی است چون راه را بلد هستم که متاسفانه برخی هم نسبت به این موضوع به ما حسادت دارند.
در بازار خارجی توزیع مهمتر از تولید است
این تهیهکننده سینما با اشاره به تلاشهای طولانیمدتش در عرصه بینالمللی و موفقیتهایی که به دست آورده است، خاطرنشان کرد: در بازار بینالمللی بیش از آن که اثر شما به عنوان یک فیلم تولید شده مهم باشد موضوع توزیع درست اثر مهم است. در واقع در بازار بینالمللی جایگاه توزیع از تولید مهمتر است و حتی حوزه توزیع نسبت به تولید برای شما هزینه بیشتری را رقم میزند.
همدانی ادامه داد: اینکه ما صرفا در یکی از بازارهای خارجی شرکت کنیم به مثابه موفقیت ما در حوزه بینالملل نیست و این تصور کاملا اشتباهی است. شما برای موفقیت در بازار جهانی احتیاج به حضور مستمر در بازارهای خارجی دارید و باید در این حوزه هزینه و سرمایهگذاری طولانیمدت داشته باشید. برای این کار شبکهسازی و ایجاد یک حلقه ارتباطی در هر منطقه مهم است.
وی بیان کرد: ما در اکران «پسر دلفینی 1» در بازارهای خارجی تجربیاتی را به دست آوردیم که از تولید اثر برای ما گرانتر تمام شد، اینکه شما یک ایمیلی به یک شرکتی بزنید و در بازار خارجی حضور پیدا کنید کافی نیست، ما برای رسیدن به این نقطه در بازار خارجی ده سال در حوزه شبکهسازی کار کردیم و از کار مشترک خارجی به این نقطه رسیدیم.
این تهیهکننده سینما در پایان در مورد نگاه مخاطبان خارجی به انیمیشنهای ایرانی نیز توضیح داد: خارجیها از انیمیشنهای ایرانی استقبال دارند و فرهنگ و داستانهای ما برایشان جذاب است اما زمانی یک انیمیشن موفق میشود که تبلیغات کار درست باشد و در تمام بخشها حرفهای عمل کنید.
در پایان بخشی از دوبله «پسر دلفینی 2» را ببینید: