آریا جوان

آخرين مطالب

گوناگون/ تاریخچه سیزده بدر را می‌دانید؟ نگاه سیاسی

گوناگون/ تاریخچه سیزده بدر را می‌دانید؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا/ سخن پیرامون جشن «سیزده بدر»، همانند دیگر جشن های ملی و باستانی ایران، نیاز به پژوهش زیاد و مقدمه چینی ای طولانی دارد، به ویژه جشنی مانند سیزده بدر با این گستره ی برگزاری و سابقه ی طولانی که این پهنه و زمان تغییراتی ژرف در آیین ها و مراسم ویژه ی این روز ایجاد کرده است.در این راستا کوشش بر این بوده است تا خردورزانه ترین و مستندترین گفتارها، نوشتارها و نگرش ها را در این زمینه جشن سیزده بدر گردآوری کنیم.
بهتر است در آغاز، پیشگفتاری پیرامون عدد 13 و روز سیزدهم و اینکه آیا این عدد و این روز در ایران و فرهنگ ایرانی نحس است داشته یا نه فراهم آوریم :
نخست باید به این موضوع توجه داشت که در فرهنگ ایرانی، هیچ یک از روزهای سال «نحس» و «بدیمن» یا «شوم» شمرده نشده، بلکه چنانچه می دانیم هر یک از روزهای هفته و ماه نام هایی زیبا و در ارتباط با یکی از مظاهر طبیعت یا ایزدان و امشاسپندان داشته و دارند، و روز سیزدهم هر ماه خورشیدی در گاهشماری ایرانی نیز «تیر روز» نام دارد که از آن ِستاره ی تیشتر، ستاره ی باران آور می باشد و ایرانیان از روی خجستگی، این روز را برای نخستین جشن تیرگان سال، انتخاب کرده اند.
برای نمونه کتاب «آثار الباقیه» جدولی برای سعد و نحس بودن روزها دارد که در آن جدول در مقابل روز سیزدهم نوروز کلمه ی «سعد» به معنی نیک و فرخنده آورده شده است.
اما پس از نفوذ فرهنگ اروپایی در زمان حکومت صفویان رسید که در این فرهنگ نیز عدد 13 را نحس می دانستند، و هنوز هم با پیشرفت های علمی و فن آوری پیشرفته اروپا، این خرافات عمیقا در دل بسیاری از اروپاییان وجود دارد که در مقایسه با خرافات شرقی، شمارگان آن ها کم نیست و مثال های بسیار دیگری مانند «داشتن روزی بد با دیدن گربه ی سیاه رنگ»، «احتمال رویدادی شوم پس از رد شدن از زیر نردبام» یا «شوم بودن گذاشتن کلید خانه روی میز آشپزخانه»،«خوش شانسی آوردن نعل اسب» و بسیاری موارد خرافی دیگر که خوشبختانه تا کنون وارد فرهنگ ما نشده اند و برای ما خنده آور هستند.
اما تنها چیزی که در فرهنگ ایرانی می توانیم درباره ی عدد سیزده پیدا کنیم، «بد قلق» بودن عدد 13 به خاطر خاصیت بخش ناپذیری آن است.(این خود نشانه ای از دانش بالای ایرانیان از ریاضی و به کارگیری آن در زندگی روزمره است.)
اما وقتی درباره ی نیکویی و فرخندگی این روز بیشتر دقت می کنیم منابع معقول و مستند با سوابق تاریخی زیادی را می یابیم.همان طور که گفته شد سیزدهم فرودین ماه که تیر روز نام دارد و متعلق به فرشته یا امشاسپند یا ایزد سپند (مقدس) و بزرگواری است که در متون پهلوی و در اوستا تیشتر نام دارد و جشن بزرگ تیر روز از تیر ماه که جشن تیرگان است به نام او می باشد.
همچنین مراسم مشابه ای که به موجب کتیبه های سومری و بابلی از آن آگاهی داریم، آیین های سال نو در سومر با نام «زگموگ» و در بابل با نام «آکیتو» دوازده روز به درازا می کشیده و در روز سیزدهم جشنی در آغوش طبیعت برگزار می شده. بدین ترتیب تصور می شود که سیزده بدر دارای سابقه ای دست کم چهار هزار ساله است.
شیوه های برگزاری و مراسم سیزده بدر
همانگونه که اشاره شد شیوه های برگزاری سیزده بدر و همچنین مراسم و آداب سیزده بدر بسیار متفاوت و گسترده می باشد که در اینجا به تفصیل نمی توان به آنها پرداخت، اما همانطور که می دانیم سیزدهم فروردین تیشتر روز می باشد و آغاز نیمسال دوم زراعی، و مردمان ایرانی برای نیایش و گرامیداشت تیشتر، ایزد باران آور و نوید بخش سال نیک به کشتزارها و مزارع خود می رفتند و در زمین تازه روییده و سرسبز و آکنده از انبوه گل و گیاهان صحرایی به شادی و ترانه سرایی و پایکوبی می پرداختند و از گردآوری سبزه های صحرایی و پختن آش و خوراکی های ویژه غافل نمی شدند.
از جمله شادی کردن و خندیدن به معنی فروریختن اندیشه های پلید و تیره، روبوسی نماد آشتی، به آب سپردن سبزه ی سفره ی نوروزی نشانه ی هدیه دادن به ایزد آب «آناهیتا» و گره زدن علف برای شاهد قرار دادن مادر طبیعت در پیوند میان زن و مرد، ایجاد مسابقه های اسب دوانی که یادآور کشمکش ایزد باران و دیو خشک سالی است.
علف گره زدن یکی از مراسم سیزده بدر
افسانه ی آفرینش در ایران باستان و موضوع نخستین بشر و نخستین شاه و دانستن روایاتی درباره «کیومرث» دارای اهمیت زیادی است، در «اوستا» چندین بار از کیومرث سخن به میان آمده و او را نخستین پادشاه و نیز نخستین بشر نامیده است.
گفته های «حمزه ی اصفهانی» در کتاب «سِنی ملوک الارض و الانبیاء» صفحه های 23 تا 29 و گفته های «مسعودی» در کتاب «مروج الذهب» جلد دوم صفحه های 110 و 111 و «بیرونی» در کتاب «آثار الباقیه» بر پایه ی همان آگاهی است که در منبع پهلوی وجود دارد که :
«... اول مردی که به زمین ظاهر شد، پارسیان آن را «گل شاه» نامیدند، زیرا که پادشاهی او الا بر گل نبود، پس پسر و دختری از او ماند که مشیه و مشیانه نام گرفتند و روز سیزده نوروز با هم ازدواج کردند و در مدت پنجاه سال هیجده فرزند بوجود آوردند و چون مُردند، جهان نود و چهار سال بی پادشاه بماند.»
همانگونه که شباهتی بین چارشنبه سوری و نوروز امروزی متداول در تهران و شهرهای بزرگ، با شیوه های اصیل و کهن آن وجود ندارد، سیزده بدر امروزی نیز تنها نامی از یک جشن کهن را برخود داشته و هیچ شباهتی به آیین کهن و یادگار نیاکان ما ندارد. نحوه ی اجرای جشن سیزده بدر ، مانند بسیاری از دیگر آیین های ایرانی، عمیقا از شیوه ی اصیل و باستانی خود دور شده است و به شکل فعلی آن، دارای سابقه ی تاریخی در ایران نیست.
اگر در گذشته مادران و پدران ما، سبزه های نوروزی خود را در این روز به صحرا می برده و برای احترام به زمین و گیاه، آن را در آغوش زمین می کاشته اند، امروزه ما آن را به سوی یکدیگر پرتاب می کنیم و تکه تکه اش می کنیم.
سیزده بدرِ پیشینیان ما، روزی برای ستایش و دعا برای طلب باران فراوان در سال پیش رو، برای گرامیداشت و پاکیزگی طبیعت و مظاهر آن، و زیست بوم مقدس آنان بوده است. در حالیکه امروزه روز ویرانی و تباهی طبیعت است!

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1477183/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی تاشو سه‌گانه سامسونگ به‌صورت بسیار محدود عرضه خواهد شد

گوگل احتمالاً نسخه مخصوص کودکان جمینای را توسعه می‌دهد؛ با تمرکز بر حل تکالیف

هوش مصنوعی Runway Gen-4 معرفی شد؛ تولید ویدیو با حفظ عناصر مختلف آن

اشکورات در گیلان

سیل شوخی بردار نیست

جوهری سیاه که سازوکار دفاعی اختاپوس است

اینجا ایران است لرستان، اشترانکوه زیبا

تماس نزدیک با تمساح‌های غول پیکر از آکواریومی شیشه‌ای

سفر در زمان؛ «عروسی فرنگیس، دختر خبیرالسلطنه» در دهه 1300

داستان اقبال برگشته تاجر/ تاجری که اقبالش برگشت و دوباره به او رو کرد

تلویزیون و 13 درصد مخاطب‌ برای برنامه سحرگاهی

نعیمه نظام‌دوست: آنقدر 13 بدر سبزه گره زدم که خسته شدم

پست عجیب و دیرهنگام صابر ابر به مناسبت سال جدید

سامسون مهاجم پرسپولیس را وسوسه می‌کند

حمله ویروس به پرسپولیس و مربیانش

این چند تا ترفند رو هر خانم خونه داری باید بدونه

آمریکا: با اعمال فشار حداکثری، دسترسی ایران به منابع مالی را مختل می‌کنیم

فائزه هاشمی: در مورد حوادث سال 67، هیچ سندی از بابا نبود

عارف درباره سلاح هسته‌ای چه گفته بود؟

ابراز همدردی و دلجویی مدیرکل بنیاد مازندران با دو خانواده شهید در آمل و فریدونکنار

متا در حال ساخت عینک هوشمند 1000 دلاری است

از شخصیت Ironeye بازی Elden Ring: Nightreign رونمایی شد

صخره های اندج قزوین

طبیعت زیبای مازندران

این دنیا گذراست

طبیعت کلاردشت زیبا

سنگی که 30 سال به عنوان نگه‌دارنده در خانه استفاده می‌شد، گنج یک میلیون دلاری از آب درآمد

گرانترین 4٠5 دنیا در تهران که موتورش از جنس طلا و در آن الماس و یاقوت کار شده است/ ویدئو

تصویر جالب از همای سریال پایتخت، 30 سال پیش

ستاره محبوب سینما راز زیبایی فریبنده خود را فاش کرد

برد پیت و دیوید فینچر در دنباله‌ «روزی روزگاری در هالیوود» به قلم تارانتینو

سینمای ایران و ترکیه از روزگار فروزان تا هانده ارچل؛ از جونیت آرکین تا شهاب حسینی

آخرین قسمت فیلم ترسناک «احضار» در راه اکران

اولین پیام هالند به هواداران: برمی‌‌گردم

مدیر محکوم‌شده یوونتوس به میلان می‌رود

استقلال در آستانه واگذاری رکورد هشت ساله

هم‌دردی پپ با دشمن قدیمی؛ حق با مورینیو بود

نحوه صحیح شستن انواع بالشت با دست و ماشین لباسشویی

واکنش آذری جهرمی به برداشت‌ها از اظهاراتش: موافق بمب هسته‌ای نیستم

فرانسه: در صورت عدم دستیابی به توافق جدید هسته‌ای با ایران، رویارویی نظامی اجتناب‌ناپذیر به‌نظر می‌رسد

احتمال وضع مقررات جدید برای سفرهای خارجی اعضای کابینه دولت

هدف بلندپروازانه آرم؛ تسلط بر نیمی از بازار تراشه‌های دیتاسنتر در سال 2025

شهر قدیم جیرفت، عظمت دوران اسلامی

مکانی زیبا در سوئیس

“سد گلال" در ایلام

تله کابین میثاق کرمان بر فراز کوه های شیوشگان

کلاسور به کلاسور چجوریه؟

نقی معمولی یک تنه رئیس صداوسیما را ضربه‌فنی کرد!

تعبیر جالب و قابل تامل نیما شعبان‌نژاد از زندگی مردم ایران

تئوری توطئه پیش از بازی بارسا - اتلتیکو؛ لوزان کجاست