آریا جوان - زومیت / میزان شکایتهای مردمی ثبتشده از حوزه تلفن و اینترنت سیار از 25 درصد به 35 درصد افزایش پیدا کرده که عمده این افزایش در شکایت از تلفن همراه بوده است.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پنجاهمین گزارش فصلی خود مربوط به تابستان 1403 را منتشر کرد. بر اساس آمارهای ارائهشده در این گزارش ضریب نفوذ اینترنت پهنباند ثابت در کشور نسبت به تابستان 1402، 0٫54 درصد رشد کرده و به 12٫93 درصد رسیده است. میزان رشد ضریب نفوذ اینترنت پهنباند سیار نیز با رشد 7٫76 درصدی به حدود 137 درصد رسیده است. در حال حاضر، تعداد مشترکین اینترنت همراه در کشور بیش از 117 میلیون و 613 هزار مشترک است، در حالی که تعداد مشترکین اینترنت پهنباند ثابت در ایران 11 میلیون و 11 هزار مشترک برآورد شده است.
در آمارهای ارائهشده توسط رگولاتوری، در تابستان 1403 ضریب نفوذ تلفن همراه با رشد 4٫55 درصدی به حدود 187 درصد رسیده و تعداد مشترکان موبایل در کشور بیش از 157 میلیون و 190 هزار مشترک است. ضریب نفوذ تلفن ثابت اما همچنان روند کاهشی دارد. با کاهش 2٫6 درصدی ضریب نفوذ تلفن ثابت نسبت به تابستان 1402، در پایان تابستان امسال تعداد مشترکان اینترنت ثابت که سال قبل بیش از 29 میلیون بود، حالا به حدود 28 میلیون و 430 هزار مشترک رسیده است.
تعداد شهرها و خانوارهای تحت پوشش فیبر نوری یکی از بخشهایی محسوب میشود که رگولاتوری در گزارشهای فصلی خود درباره آن آمار و اطلاعات میدهد اما در گزارش تابستان 1403 در این خصوص همان آمارهایی ذکر شده است که در گزارش فصل بهار 1403 نیز منتشر شده بود.
بنابراین، در گزارش اخیر رگولاتوری هم بدون بهروز شدن اطلاعات، همچنان تعداد خانوارهای تحت پوشش فیبرنوری بیش از 8 میلیون و 69 هزار خانوار اعلام شده است. تعداد شهرهای دارای پوشش فیبرنوری نیز 432 شهر بوده که از این تعداد 210 شهر پوشش زیر 30 درصد داشتهاند. 52 شهر به پوشش بین 30 تا 60 درصدی و 170 شهر هم به پوشش بیش از 60 درصدی رسیدهاند.
آمارهای سازمان تنظیم مقررات نشان میدهد که همچنان عمده بار اینترنت کشور روی شبکه 4G است (به میزان 95 درصد) و سهم اینترنت نسل سوم هم 5 درصد است. این اعداد در مقایسه با آمارهای بهار 1403، افزایش یک درصدی تعداد مشترکین پهنباند 4G را نشان میدهد. در آمارهای منتشرشده همچنان خبری از سهم شبکه 5G نیست.
در سهم بازار مشترکین پهنباند سیار به تفکیک اپراتور نیز همچنان سهم بازار همراه اول (با 54 درصد) بیشتر از دو اپراتور دیگر است. ایرانسل از این بازار 43 درصد سهم دارد و سهم بازار رایتل نیز 3 درصد است. این اعداد نشان میدهد سهم بازار رایتل نسبت به بهار 1403 یک درصد کاهش پیدا کرده، در مقابل سهم بازار همراه اول یک درصد بیشتر شده و سهم بازار اپراتور ایرانسل هم بدون تغییر باقی مانده است.
اپراتورها در شاخصهای کیفیت اینترنت چه عملکردی داشتند؟
در شاخصهای کیفیت شبکه اینترنت عملکرد سه اپراتور همراه اول، ایرانسل و رایتل بررسی و گزارش شده است. بر اساس این آمار سرعت انتقال داده مشترکین در نسل چهارم (4G) اپراتور رایتل بالاتر است. در این شاخص دو اپراتور همراه اول و ایرانسل دارای سرعت تقریباً برابر هستند. در میزان قطع سرویس داده اپراتور همراه اول عملکرد بهتری داشته و مشترکین این اپراتور قطعیهای کمتری را تجربه کردهاند؛ اما میزان قطع سرویس 4G در رایتل و ایرانسل بیشتر بوده است.
در شاخص میزان برقراری موفقیتآمیز سرویس داده همراه اول وضعیت بهتری دارد. ایرانسل با فاصلهای اندک از رایتل جایگاه دوم را دارد و اپراتور رایتل در این شاخص کمی پایینتر قرار گرفته است.
همراه اول در اینترنت 3G بهطور کلی عملکرد بهتری داشته است؛ به طوری که هم سرعت انتقال داده این اپراتور بیشتر از دو اپراتور دیگر بوده، هم قطعی سرویس کمتری داشته و هم میزان برقراری موفقیتآمیز این سرویس در همراه اول بیشتر بوده است. در نسل سوم اینترنت پس از همراه اول، رایتل است که عملکرد بهتری داشته و ایرانسل در رتبه سوم قرار گرفته است.
افزایش میزان شکایتهای ثبتشده از حوزه سیار، موبایل و اینترنت همراه، در سامانه 195 یکی از تغییراتی است که در گزارش تابستان 1403 رگولاتوری دیده میشود. در حالی که پیش از این، در گزارش بهار 1403، 25 درصد از شکایتها به حوزه سیار مربوط میشد، در تابستان 1403، میزان این شکایتها به 35 درصد رسیده است.
این موضوع میتواند ناشی از افت کیفیت شبکه سیار کشور باشد که اعتراض مشترکان را بههمراه داشته است. در این گزارش میزان شکایتهای ثبتشده در سامانه 195 از شبکه ثابت کشور 65 درصد بوده است.
http://www.javanannews.ir/fa/News/1412289/گزارش-تابستان-1403-رگولاتوری؛-میزان-شکایت-از-حوزه-سیار-10-درصد-افزایش-پیدا-کرده-است