آریا جوان - ایسنا / هفدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در حالی به کار خود پایان داد که سینمای ایران برای سومین سال پیاپی سهمی از جوایز این رویداد نداشت.
مراسم جوایز سینمای آسیا پاسیفیک 2024 در استرالیا برگزار شد و در نهایت فیلم سینمایی «آوریل» ساخته دئا کولومبگاشویلی از گرجستان بود که جایزه بهترین فیلم و بهترین بازیگری را دریافت کرد.
جایزه بزرگ هیات داوران به فیلم هندی «همه آنچه به عنوان نور تصور می کنیم» ساخته پایال کاپادیا، جایزه بهترین کارگردانی به تاتو کوتتیشویلی برای فیلم «برق مقدس» از گرجستان، جایزه بهترین فیلم جوان به «بونگ» ساخته لاکشمیپریا دوی از هند، جایزه بهترین انیمیشن به کارل جوزف پاپا برای «گمشده»، جایزه بهترین مستند به «نه سرزمین دیگری» از چهار کارگردان محصول فلسطین، جایزه فیلمنامه به سلمان ناصر برای «زخم تردید» از ترکیه و جایزه بهترین فیلمبرداری به میشل کاپرون فرانسوی برای فیلم «مخلوط کن» اختصاص یافت.
سینمای ایران که امسال تنها با یک فیلم محصول مشترک در بخش بازیگری نامزد داشت، طبق روال چند سال اخیر جایزهای کسب نکرد.
سال گذشته نیز سینمای ایران در شانزدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسفیک در هیچ یک از شاخهها نامزد دریافت جایزه نشد، در حالیکه از آغاز این رویداد در سال 2007، همواره حضور مستمری در این رویداد سینمایی تجربه کرده است.
سینمای ایران در سال 2022 نیز با فیلم «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند در دو شاخه بهترین فیلمنامه (وحید جلیلوند) و بهترین بازیگر مرد (نوید محمد زاده) نامزد کسب جایزه بود که البته بازهم موفق به کسب جایزه نشد.
با این وجود، سینمای ایران سابقه درخشانی در جوایز آپسا (جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک) دارد و با حضوری که در برخی دورهها داشته با عملکردی موفق چندین جایزه را به خود اختصاص داده است.
در سال 2021 و در چهاردهمین دوره این جوایز، سینمای ایران در هفت شاخه نامزد کسب جایزه بود و فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی در کنار فیلم «ماشین منو بران» هر کدام با نامزدی در 4 شاخه، پیشتاز نامزدها بود. فیلم «قهرمان» در شاخههای بهترین فیلم، کارگردانی، فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (امیر جدیدی) نامزد کسب جایزه آسیاپاسیفیک بود و در نهایت اصفر فرهادی جایزه بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.
«شیطان وجود ندارد» به کارگردانی محمد رسول اُف از ایران در شاخه بهترین فیلم، نسیم احمدپور و شهرام مکری نیز برای «جنایت بی دقت» در شاخه بهترین فیلمنامه و فیلم سینمایی «وقت چیغ انارها» ساخته گراناز موسوی نیز در بخش بهترین فیلم بلند جوانان جوایز آسیاپاسیفیک 2021 نامزد کسب جایزه بودند.
جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک در سال 2020 به دلیل همهگیری ویروس کرونا برگزار نشد اما در سال 2019 و در سیزدهمین دوره این رویداد، سینمای ایران در شش شاخه نامزد کسب جایزه بود. نوید محمدزاده برای فیلم «متری شیش و نیم» و محسن تنابنده برای فیلم «رونا، مادر عظیم»، مستند «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست برای جایزه مستند بلند، «کاغذ پارهها» به کارگردانی و تهیهکنندگی بهزاد نعلبندی در شاخه بهترین انیمشین و محسن قرایی و محمد داوودی برای فیلمنامه «قصر شیرین» ساخته رضا میرکریمی فرصت کسب جایزه داشتند. ضمن این که فیلم «رونا مادر عظیم» به تهیهکنندگی نوید محمودی یکی از پنج نامزد جایزه تنوع فرهنگی یونسکو هم بود و در نهایت موفق به کسب این جایزه شد تا سهم سینمای ایران از این دوره از جوایز آسیاپاسیفیک یک جایزه جنبی باشد.
در دوازدهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک که در سال 2018 برگزار شد فیلم «بمب: یک داستان عاشقانه» در دو شاخه بهترین فیلمنامه (پیمان معادی) و موسیقی متن (النی کارایندرو»، بهمن فرمان آرا برای نقشآفرینی در فیلم خودش «حکایت دریا» در شاخه بازیگری مرد و فیلم «آوا» به کارگردانی صدف فروغی محصول مشترک ایران، قطر و فرانسه در شاخه بهترین فیلم بلند جوانان نامزد دریافت جایزه بودند که در نهایت هیچ کدام توفیقی در کسب جایزه نیافتند.
در دوره یازدهم دوره این رویداد فیلم «لِرد» ساخته محمد رسولاُف در شاخه بهترین فیلم بلند، نوید محمدزاده برای بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء»در شاخه بهترین بازیگر مرد و «اسکیباز» به کارگردانی فریدون نجفی هم در بخش بهترین فیلم بلند جوانان نامزد کسب جایزه از جوایز آسیاپاسیفیک بود و در نهایت نوید محمدزاده توانست تقدیر ویژه داوران این رویداد سینمایی را دریافت کند. همچنین با اعطای جایزهای ویژه، از دستاورد هنری عباس کیارستمی کارگردان فقید سینمای ایران نیز تقدیر به عمل آمد.
دهمین دوره جوایز سینمایی آسیاپاسیفیک سینمای ایران با وجود نامزد بودن در چند بخش، تنها موفق به کسب جایزه بهترین مستند شد.
سینمای ایران در دهمین دوره جوایز سینمایی آسیا پاسیفیک در چند بخش شامل بهترین فیلم (محمد رسول الله و دختر)، بهترین فیلم بلند جوانان (نفس ساخته نرگس آبیار)، بهترین فیلمبرداری (ویتوریو استورارو- محمد رسولالله)، بهترین بازیگر مرد (فرهاد اصلانی - دختر)، بهترین فیلمنامه (مهران کاشانی - دختر) و بهترین مستند (رویاهای دم صبح) نامزد کسب جایزه از این رویداد سینمایی بود که مهرداد اسکویی برای ساخت «رویاهای دم صبح» جایزه گرفت. همچنین در این دوره منوچهر محمدی جایزه فدراسیون بینالمللی تهیهکنندگان سینما را دریافت کرد.
در نهمین دوره جوایز سینمایی «آسیاپاسیفیک، ایران تنها نامزدی فاطمه معتمدآریا را به عنوان بهترین بازیگر زن برای فیلم «بهمن» ساخته مرتضی فرشباف داشت و همچنین نگار جواهریان بازیگر سینمای ایران یکی از اعضای هیات داوران اصلی این رویداد سینمایی بود.
در سال 1393 و در هشتمین دوره این جوایز، فیلم " alt="آریا جوان" width="100%" />
اصغر فرهادی به عنوان رییس هیات داوران و محمد اطبایی هم به عنوان یکی از اعضای هیات داوران نتپک در این دوره حضور داشتند که مریلا زارعی توانست تقدیرنامه هیات داوران را دریافت کند و نیما جاویدی هم جایزه فیلمنامه را گرفت. رضا درمیشیان نیز جایزه استعداد جوان را به خود اختصاص داد.
در هشتمین دوره جوایز آسیاپاسفیک فیلم «گذشته» نامزد بهترین فیلم و همچنین اصغر فرهادی برای فیلمنامهی «گذشته» هم در آن سال نامزد شد. شهرام مکری برای «ماهی و گربه» نامزد بهترین کارگردانی و نگار جواهریان برای بازی در «حوض نقاشی» نامزد بهترین بازیگر زن بود که هیچ کدام جایزهای نگرفتند، اما «حوض نقاشی» مازیار میری جایزه معتبر یونسکو را دریافت کرد.
در دوره هفتم، فیلم سینمایی «خرس» به کارگردانی خسرو معصومی و به تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی نامزد دریافت بهترین فیلم و بهترین کارگردانی جایزه سینمای آسیاپاسفیک شد.
تورج اصلانی هم در جایزه آسیاپاسفیک برای فیلم «فصل کرگدن»، نامزد دریافت جایزه بهترین فیلمبرداری شد که این جایزه را دریافت کرد.
سینمای ایران سال 90، در 9 بخش نامزد دریافت جایزه «آسیا پاسفیک» شد. «جدایی نادر از سیمین» ساختهی اصغر فرهادی در بخشهای بهترین فیلم بلند داستانی، دستاورد کارگردانی، فیلمنامه و همچنین بازیگر مرد برای پیمان معادی، نامزد دریافت جایزه آسیا پاسیفیک بود که سرانجام اصغر فرهادی جایزه بهترین فیلم بلند داستانی را دریافت کرد.
نماینده دیگر سینمای ایران در جوایز آسیا-پاسیفیک در همان سال، «به امید دیدار» به کارگردانی محمد رسولاف بود که در سه شاخه بهترین فیلم بلند داستانی، بهترین دستاورد کارگردانی و بازیگری زن نامز دجایزه بود.
شایسته ایرانی بازیگر فیلم «آینههای روبرو» و «باد و مه» به کارگردانی محمد علی طالبی دیگر نامزدهای ایرانی همان سال جایزه آسیاپاسفیک بودند.
سال 89 تنها نماینده سینمای ایران در جوایز آسیا-پاسیفیک فیلم «دیگری» ساخته مهدی رحمانی به تهیهکنندگی «محمد علی نجفی» و بازی محمدرضا فروتن و مریلا زارعی بود که جایزه بهترین فیلم بلند کودک را از این رویداد دریافت کرد.
در سه دوره ابتدای جایزه «آسیا-پاسیفیک» نیز سینمای ایران حضور چشمگیری داشت.
در دوره سوم که در سال 1388 برگزار شد، «اصغر فرهادی» با فیلم «درباره الی» نامزد چهار جایزه از جوایز سینمایی «آسیا-پاسیفیک» شد.
این فیلم علاوه بر نامزدی بهترین فیلم، در بخشهای بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی)، بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) و بهترین بازیگر زن (گلشیفته فراهانی) نامزد بود و البته سینمای ایران نماینده دیگری نیز در جوایز«آسیا-پاسیفیک» سال 2009 داشت. «علیمحمد قاسمی» برای فیلم «چراغی در مه» نامزد بهترین فیلمبرداری شد که در نهایت اصغر فرهادی جایزهی ویژه هیات داوران و جایزه بهترین فیلمنامه را برای «درباره الی» از سومین دورهی جایزهی آسیا-پاسیفیک گرفت. تهمینه میلانی یکی از اعضای هیات داوری این جایزه بود و محمد اطبایی هم در این سال در میان اعضای هیات داوری نتپک قرار داشت.
همچنین سینمای ایران در دومین دورهی جوایز سینمایی «آسیا-پاسیفیک» در سال 1387 در چهار رشته نامزد و موفق به دریافت دو جایزه شد. رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشک ها» ساخته مجید مجیدی، فیلم «تنها دو بار زندگی می کنیم» ساخته بهنام بهزادی در دو رشته بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر مرد (علیرض آقا خانی) و «تینار» هم در رشته بهترین مستند نامزد شدند.
رضا ناجی برای فیلم «آواز گنجشکها» که نامزد بهترین بازیگر مرد شده بود، توانست جایزهی این بخش را بگیرد و مستند «تینار» ساخته مهدی منیری به دلیل تلاش چشمگیر در جهت ترویج و حفظ تنوع فرهنگی جایزهی یونسکو را بهدست آورد.
در مراسم اهدای اولین دورهی جایزهی جشنوارهی سینما آسیاپاسفیک در سال 1386، سینماگران ایرانی در هفت رشته نامزد شده و جوایز بهترین کارگردانی به رخشان بنیاعتماد و محسن عبدالوهاب برای «خونبازی»، هومن بهمنش برای فیلمبرداری «آن سه» و «اتوبوس شب» کیومرث پوراحمد جایزهی بزرگ هیات داوران را دریافت کردند. در آن سال، جعفر پناهی در میان اعضای هیات داوری بود.
گفتنی است در دوره هایی که در هیات انتخاب یا داوری جایزه آسیاپاسفیک عضو ایرانی حضور داشته ، فیلم های ایرانی وضعیت بهتری داشتهاند.
http://www.javanannews.ir/fa/News/1419688/چرا-سینمای-ایران-از-قطار-آسیاپاسیفیک-جا-ماند؟