آریا جوان - زومجی / تصاحب استودیو ناتی داگ توسط سونی، اقدامی استراتژیک بود که مسیر آینده این استودیو را دگرگون ساخت.
به نقل از Tech4Gamers، اندرو گوین، یکی از بنیانگذاران استودیو ناتی داگ، اخیرا در پستی در لینکدین فاش کرد که فروش این استودیو به سونی در سال 2001 یک تصمیم حیاتی و درست بوده است. این اظهارنظر در حالی مطرح میشود که ناتی داگ امروز به یکی از مهمترین استودیوهای انحصاری شرکت سونی تبدیل شده است.
گوین با اشاره به روند صعودی هزینههای تولید بازیهای ویدیویی توضیح داد که در دهه 80 میلادی، ساخت یک بازی تنها به 50 هزار دلار بودجه نیاز داشت. این رقم در سالهای 94 تا 96 و در زمان تولید بازی محبوب Crash Bandicoot به بیش از یک میلیون دلار افزایش یافت. اما نقطه عطف زمانی بود که هزینههای تولید بازی Jak and Daxter به 15 میلیون دلار رسید، رقمی که فراتر از توان مالی استودیو بود.
براساس اظهارات این بنیانگذار، در اوایل دهه 2000، بودجههای مورد نیاز برای تولید بازیهای بزرگ به بیش از 10 میلیون دلار رسیده بود. این افزایش چشمگیر هزینهها، استودیو را در موقعیتی قرار داد که برای ادامه حیات و حفظ خلاقیت در تولید بازیهای نوآورانه، نیازمند حمایت یک شرکت بزرگتر بود.
اگرچه جزئیات دقیق معامله فروش ناتی داگ به سونی هرگز بهطور رسمی اعلام نشد، اما تخمینها نشان میدهد که این خرید چیزی بین 50 تا 200 میلیون دلار برای سونی هزینه داشته است. به گفته گوین، این مشکل تنها محدود به ناتی داگ نبوده و در دو دهه گذشته، بسیاری از استودیوهای بازیسازی AAA با چالشهای مشابهی روبهرو شدهاند.
امروز، پس از گذشت بیش از 20 سال از این معامله، هم مدیران سونی و هم تیم ناتی داگ این تصمیم را یک موفقیت دوجانبه میدانند. اگرچه استودیو در نسل فعلی کنسولهای بازی به دلیل سکوت طولانیمدت با انتقاداتی روبهرو شده، اما تلاشهای جدید برای معرفی یک مجموعه جدید نشان میدهد که این استودیو همچنان به دنبال نوآوری است.
این داستان نشان میدهد که چگونه افزایش هزینههای تولید در صنعت بازیهای ویدیویی میتواند حتی استودیوهای موفق را مجبور به پیوستن به شرکتهای بزرگتر کند. امروز، ناتی داگ با مجموعهای از بازیهای موفق و جوایز متعدد، مدیون تصمیمی است که دو دهه پیش برای بقای خود گرفت.
http://www.javanannews.ir/fa/News/1431272/خرید-ناتی-داگ-توسط-سونی-این-استودیو-را-نجات-داد