آریا جوان - زومجی / شوهی یوشیدا از دلایل شکست خوردن کنسول دستی پلی استیشن ویتا پرده برداشت.
شوهی یوشیدا، مدیر سابق بازیهای مستقل بخش سرگرمیهای تعاملی سونی، پس از ترک این شرکت بعد از 30 سال، دلایل اصلی شکست کنسول دستی پلی استیشن ویتا را تشریح کرد.
به نقل از پلیاستیشن یونیورس، یوشیدا در مصاحبه با پادکست Kinda Funny Gamescast توضیح داد که سونی در آن زمان مجبور به تقسیم منابع و تلاشهای خود بین دو پلتفرم مختلف بود، در حالی که منابع کافی برای این کار نداشت. او همچنین به اشتباهات طراحی این کنسول دستی اشاره کرد و گفت: «استفاده از کارتهای حافظه اختصاصی یک اشتباه بود و صفحه لمسی پشت دستگاه هم ضرورتی نداشت.»
به گفته یوشیدا، اگرچه استفاده از نمایشگر OLED مناسب بود، اما هزینه تولید هر دستگاه را افزایش داد. او همچنین فاش کرد که قرار بود نسخه مصرفی ویتا دارای خروجی ویدیو باشد، اما این ویژگی برای کاهش هزینهها حذف شد.
پلی استیشن ویتا در دسامبر 2011 در ژاپن و بهار 2012 در آمریکا و اروپا عرضه شد. علیرغم پشتیبانی قوی سونی در سال اول عرضه، به تدریج بازیهای انحصاری آن کاهش یافت. تسلط نینتندو DS و دستگاههای موبایل بر بازار بازیهای قابل حمل نیز به این مشکل دامن زد. بااینحال، پلی استیشن ویتا توانست جایگاه خاصی به عنوان یک کنسول رتروی قابل حمل پیدا کند. این موفقیت نسبی به لطف دسترسی به بازیهای کلاسیک پلی استیشن 1 و 2 از طریق پلی استیشن استور و قابلیت ریموت پلی به دست آمد.
یوشیدا که اخیرا سونی را ترک کرده، اولین نقش صداپیشگی خود در دنیای بازیهای ویدیویی را در یک بازی جدید از استودیو Kaizen Game Works برعهده گرفته است. این اظهارات یوشیدا روشنی تازهای بر دلایل شکست یکی از جاهطلبانهترین پروژههای سونی در حوزه بازیهای ویدیویی میاندازد و نشان میدهد که چطور محدودیت منابع و تصمیمات اشتباه در طراحی محصول، میتواند حتی بزرگترین شرکتهای صنعت بازی را نیز با چالش مواجه کند.
http://www.javanannews.ir/fa/News/1442133/رئیس-سابق-سونی-از-دلایل-شکست-پلی-استیشن-ویتا-میگوید