آریا جوان
نگاه تلویزیون به همکاری با فردوسی‌پور، علیخانی و رامبد جوان/ممنوعیتی در کار نیست
چهارشنبه 8 اسفند 1403 - 13:28:25
آریا جوان - ایسنا / در نشست خبری صبح امروز خبرنگاران با مدیران تلویزیون، درباره پخش آگهی‌های بازرگانی در صداوسیما و همچنین همکاری با برخی چهره‌ها که هم اینک در تلویزیون برنامه ندارند اما در پلتفرم‌های نمایش خانگی تحت نظارت صداوسیما مشغول به کار هستند، سوالاتی پرسیده شد. در این نشست همچنین مطالبی درباره‌ی ادامه ساخت سریال‌های «نون خ»، «زیرخاکی» و «پایتخت» مطرح شد.
،محسن برمهانی ـ معاون سیما ـ در پاسخ به سوالی درباره استفاده از چهره‌هایی همچون عادل فردوسی‌پور، احسان علیخانی، رامبد جوان و … در ساخت برنامه‌های تلویزیونی توضیح داد: قبلا هم گفتم واقعا درهای سازمان صداوسیما بر فردی بسته نیست. گاه فردی در عالم هنر ‌و رسانه برای بعضی آشناست که عملی انجام داده که خارج از عرف جامعه پر تنوع ایرانی است. این اسامی که در پرسش ذکر شد هیچ‌کدام ممنوعیتی برای ساخت برنامه ندارند. ممنوعیت در صداوسیما مبتنی بر هنجارها است که اگر کسی اینجا بر این اساس ممنوع باشد، احتمالا جای دیگر هم ممنوع است. 
او تاکید کرد: قبول دارم که باید خلاقیت وارد برنامه‌سازی شود و از یک‌ میز و شکل هلال ماه در دکورسازی خارج شویم. تنوع باید به گونه‌ای باشد که هم در محتوا و هم در سایر اجزای برنامه لحاظ شود.
توقف «زیرخاکی» و «نون خ» جدید به درخواست سازندگان
برمهانی ادامه داد: سازمان صداوسیما از عناوین و ویژندهای برتر صرف نظر نمی‌کند. رفتار سازمان هم این را نشان داده است چراکه دنبال افراد معتبری که فعال بودند، دویده‌ایم. الان در حال بررسی برای ساخت سریال «کارآگاه علوی» هستیم و این کار در مرحله پیش‌تولید قرار دارد. هرکاری دوره مذاکره دارد، الان برای دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» کارگردان هر دو اثر می‌گویند برای ساخت ‌مجدد دست نگه دارید و فعلا صبر کرده‌ایم. برای «پایتخت» هم مذاکرات سهلی داشتیم تا مخاطب راضی باشد. 
وی افزود: داستان این فصل از «پایتخت» ارتباطی با ماه مبارک رمضان ندارد.
او در پاسخ به پرسشی درباره ارقام دریافتی مهمانان برنامه‌های نوروزی و… تاکید کرد: از جانب صدا وسیما رقم نجومی به کسی پرداخت نشده است. ممکن است اسپانسرهایی این کار را کرده باشند و خودشان با یک سری چهره‌ها قرارداد ببندد که البته آن هم غلط است. مبلغی که ما در صدا وسیما برای حضور چهره‌ها در مناسبت‌ها می‌دهیم قابل قیاس با جایی نیست چون آنها به احترام مخاطب می‌آیند. 
برمهانی در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: موسیقی امری قابل حذف نیست. موسیقی در تار و دود تولیدات سازمان وجود دارد اما باید برای سند موسیقی نگاشت نهادی تنظیم شده ‌و به ما ابلاغ شود که تا امروز چنین اتفاقی نیفتاده است. 
او در پاسخ به پرسشی درباره ساخت برنامه‌ای با حضور مهران مدیری در شبکه نسیم، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم اما حضور ایشان هم منعی ندارد.
موضع معاون سیما در قبال سریال‌ توقیفی نمایش خانگی
معاون سیما در پاسخ به پرسشی درباره توقیف برخی آثار در شبکه نمایش خانگی و موضع صداوسیما در این زمینه گفت: معتقدم در کشور سپهر رسانه‌ای داریم که شامل سکوهای شبکه نمایش خانگی و ... است. مخاطبان سکوها در حال افزایش است و ما به عنوان رسانه ملی که خود را متولی بخشی از این سپهر رسانه می‌دانیم، معتقدیم که باید محتوای پاک و درست برای مردم پخش شود. اگر محتوایی مخالف معیارها (و نه سلیقه شخصی) باشد، خوشحال می‌شویم که پخش نشود اما اگر محتوایی با معیارها همخوان باشد باید پخش شود. اما اگر بخواهم به عنوان مخاطب بگویم، اگر سریالی از سکوی پخش برداشته می‌شود حتما ایرادی دارد.
آگهی‌های بازرگانی نه برای ما مطلوب است و نه برای مخاطب
معاون سیما در پاسخ به سوالی درباره تبلیغاتی که از شبکه‌های سیما پخش می‌شود، اظهار کرد: سازمان صدا و سیما بخشی از بودجه را از این طریق تامین می‌کند که نه برای ما مطلوب است و نه برای مخاطب اما بخشی از حیات مجموعه به آگهی‌های بازرگانی وابسته است. اما از محتوای آگهی‌ها صرف نظر نمی‌کنیم و با اینکه آگهی‌های بازرگانی ذیل مجموعه معاونت سیما نیست اما می‌دانم زحماتی در بخش بازرگانی در حال انجام است؛ به عنوان مثال مضمون آگهی بازرگانی رصد می‌شود و حتی در صورت رعایت برخی موضوعات، تخفیفاتی هم اعمال می‌شود. تا جایی که بتوانیم بین نیاز خودمان ‌و سبک زندگی مطلوب در آگهی بازرگانی موازنه برقرار می‌کنیم.
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره اختلاف آمار برنامه‌های صداوسیما و سطح رضایت مردم از این برنامه‌ها، گفت: ما برنامه‌هایی را که مخاطبش پایین است تعطیل و برنامه‌ای که مخاطبش بالاست را تقویت می‌کنیم. با این حال حتما آمار مخاطب بین برنامه‌های تخصصی در شبکه‌های تخصصی با برنامه‌های عمومی متفاوت است. آمار برنامه «شیوه» اگر چهار درصد است اما مخاطب خود را دارد و انتظار نیست به اندازه برنامه سرگرم‌کننده دیده شود. امروز در زمینه برنامه سازی در حوزه درستی هستیم و برنامه‌های جدید معارفی را ارتقاء می‌دهیم. برنامه جدید شبکه نسیم در چند روز اول 13 میلیون ویو گرفت.

http://www.javanannews.ir/fa/News/1462326/نگاه-تلویزیون-به-همکاری-با-فردوسی‌پور،-علیخانی-و-رامبد-جوان-ممنوعیتی-در-کار-نیست
بستن   چاپ