آریا جوان
عبور «نیل» از تهران/ کار جسورانه حاتمی کیا
سه شنبه 21 اسفند 1403 - 19:59:41
آریا جوان - صبا / یکی از کارهای هوشمندانه ابراهیم حاتمی‌کیا در تولید فیلم، در انتهای اثر و در زمان نمایش تیتراژ خودش را نشان می‌دهد.‌
فیلم سینمایی «موسی کلیم‌الله» اثر ابراهیم حاتمی‌کیا، نخستین مواجه بینندگان ایرانی در سالن سینما، با اثری کاملا ایرانی است که از چنین تکنولوژی فوق‌العاده‌ای استفاده می‌کند. پیش از این سینمای ما برای ساخت چنین آثاری ابتدا وارد فاز سخت‌افزاری می‌شد. تولید فضاهای عمومی بزرگ، تحت عنوان شهرک.
نخستین نارضایتی‌ها برای چنین نوع شیوه تولیدی، در فیلم «محمد رسول الله» به گوش رسید. که دیگر دوران ساخت دکور در ابعاد واقعی به پایان رسیده است.
گروهی از عوامل فنی سینمای ایران، معتقد بودند با هزینه‌ای که برای ساخت شهرک سینمایی صدر اسلام آن هم در ابعاد واقعی انجام گرفته است، می‌توان تکنولوژی‌های روز را وارد ایران کرد و با کمک آنها هر چیزی را به دقیق‌ترین شکلش به تصویر کشید.
حالا گله و آرزویی که ده سال قبل و زمان اکران فیلم مجید مجیدی رخ داده بود، به حقیقت پیوست. یکی از کارهای هوشمندانه ابراهیم حاتمی‌کیا در تولید فیلم، در انتهای اثر و در زمان نمایش تیتراژ خودش را نشان می‌دهد.‌ وقتی سکوی کوچک میان آن سوله که با ابزارهای جدید تکنولوژی پوشیده شده را نشانت می‌دهد. تمام آنچه از مصرِ آن ایام و بیابان‌های اطرافش و کاخ باشکوه فرعون و سواحل رود نیل مشاهده کردیم، در همان سکوی کوچک با سختی و دقت البته، ساخته شده است.
در واقع دیگر نیازی نیست چند هکتار از بیابان‌های اطراف تهران را بگیریم و شروع کنیم به ساخت قاهره و اهرام پیش از میلاد مسیح!
بازار
تکنولوژی و سیستم تولیدی که خیلی پیش از اینها باید وارد سینمای ما می‌شد. به عنوان مثال، یکی از نقص‌های بزرگ فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس ما، ساخته نشدن فیلم درباره رشادت‌های خلبان‌های ایرانی در هنگام جنگ است. تلاش‌هایی صورت گرفته اما به دلیل سختی و هزینه بر بودن یا حتی آشنا نبودن کارگردان‌های ما با مقوله تولیدِ فیلم‌هایی با مناظر عمومآ هوایی، چنین آثاری هیچ‌وقت تولید نشده‌اند.
عملیات h3 که یکی از عملیات‌های پیچیده خلبانان ایرانی بر علیه عراق بوده است، در دانشگاه‌های هوایی جهان به عنوان نمونه و مثال یک عملیات موفق مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. هالیوود در فیلم «تاپ گان، ماوریک» و شیوه عملیات نهایی آن فیلم، (پرواز در ارتفاع بسیار کم و رعایت سکوت رادیویی) نشان داد که با این عملیات (که البته از عملیات‌های مشهور دنیا محسوب میشود)، آشناست.
حالا می‌توان انتظار داشت که آثار جسورانه‌تری در سینمای ایران تولید شود.

http://www.javanannews.ir/fa/News/1468686/عبور-«نیل»-از-تهران--کار-جسورانه-حاتمی-کیا
بستن   چاپ