آریا جوان

آخرين مطالب

مستند «درد مشترک»‏؛ روایتی از آسیب‌های جنگ اجتماعی فرهنگی

مستند «درد مشترک»‏؛ روایتی از آسیب‌های جنگ
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / در نشست مستند «درد مشترک» مطرح شد:« با وجود اینکه بیش از یک دهه از ساخت مستند می‌گذرد، استرس‌های جنگ نه تنها ما را رها نکرده که بیشتر هم شده است. ما این مستند را سال 90 شروع کردیم ولی پروسه تولید آن تا سال 95 به طول انجامید.»
هشتادمین برنامه از سری برنامه‌های مستندات یکشنبه‌های خانه هنرمندان ایران، یکشنبه 27 آبان 1403 به نمایش فیلم مستند «درد مشترک»‏ (1395) به کارگردانی فیما امامی و رضا دریانوش اختصاص داشت. پس از نمایش این فیلم، نشست نقد و بررسی آن با حضور محمدرضا فهمیزی منتقد سینما برگزار شد. 

فیما امامی روایت‌گر این فیلم، تجربه خود را درمورد خانواده‌اش که با اختلال ptsd درگیر است، با تماشاچی به اشتراک می‌گذارد که این روایت در قالب خودنگاری‌ست و نشان می‌دهد که جنگ برای خانواده‌هایی که پدر، همسر و یا برادر جانباز، خصوصا جانباز اعصاب و روان دارند، تمام نشده و اثرات و تبعات منفی آن بر زندگی تک‌تک افراد خانواده تاثیرگذار است. این مستند، داستان مادری است که این گذشته تلخ را تجربه کرده و به همین دلیل، برای آینده جنینی که در شکم دارد نگران است.
محمدرضا فهمیزی در این نشست گفت: اگر فیلم را مانند یک ساختمان در نظر بگیریم، باید بگویم که هیچ ساختمانی در دنیا بدون نقشه ساخته نشده و هیچ ساختمانی با نقشه بد و غلط نمی‌تواند به صورت مطلوبی ساخته شود. فیلمنامه در سینما، تلویزیون حکم نقشه را دارد. در واقع اگر فیلمنامه خوبی نداشته باشیم، هر کارگردانی هم که داشته باشیم، نمی‌تواند فیلم خوبی بسازد. یکی از حسن‌های این فیلم، فیلمنامه و داستان خوب آن بود. داستان اثر خیلی سخت و پرریسک بود. در دل دو داستان موازی اثر، امید، شادی، رنج، غم و غصه وجود دارد اما با این همه، هیچ‌کدام از داستان‌ها، روی دیگری سنگینی نمی‌کند. این کار دشواری بوده که کارگردان از پس آن برآمده است. تدوین در اینگونه از آثار بسیار اهمیت دارد و به بالانس شدن کار کمک زیادی می‌کند. 
فیما امامی در ادامه این نشست، درباره دو روایت موازی در مستند و بالانسی که بین آنها اتفاق افتاده است، گفت:این مستند واقعا روایت دشواری داشت. سعی کردم بخش وبلاگ‌نویسی را به این داستان اضافه کنم تا رابطی برای من باشد که در حال روایت و هدایت دو داستان هستم. در بخش تدوین بسیار تلاش کردیم تا سمتی که خودم در آن هستم، زیاد نشود. در واقع داستانی که مربوط به ما بود، خیلی سنگین‌تر نشود. شخصا درام را دوست دارم و در آثار داستانی و مستند خود آن را در نظر می‌گیرم. وقتی حس دراماتیک را در اثر خود داشته باشید، می‌توانید تماشاگران را حفظ کنید. در نهایت باید بگویم که در این اثر تمام سعی خود را کرده‌ام تا دو روایت را به صورتی بیان کنم که یکی بر دیگری نچربد. 
او همچنین درباره چگونه شکل‌گیری این اثر توضیح داد: دغدغه من و رضا دریانوش، خانواده، جنگ و تاثیرات آن است. در این راستا چند فیلم هم ساختیم. حتی در کشورهای خارجی نیز درباره شرایط جنگ آنجا فیلم ساختیم. به طور کل دیدگاهی ضد جنگ داریم. بر همین اساس روند تولید مستندی را پی گرفتیم که به دلیل شرایط مالی نتوانستیم آن را به انتها برسانیم اما بعد در زمانی که فرزندم رایان در حال به دنیا آمدن بود، این موضوع برایمان جالب بود و روند تولید آن را پی گرفتیم. 
فهمیزی در ادامه این نشست گفت: این فیلم را برای بار دوم دیدم و باید بگویم که در این حین داشتم به این فکر می‌کردم که تماشاگری که این مستند را می‌بیند، اگر نداند که فیلم چه زمانی ساخته شده؟ فکر می‌کند که همین امروز ساخته شده است. زیرا فضای آن بسیار شبیه به فضایی است که امروز در جامعه خود با آن مواجه هستیم. در حالی که فیلم مربوط به 10، 12 سال پیش است. می‌توان عنوان این فیلم را به جای «درد مشترک»‏، «درد مستمر» هم گذاشت. زیرا آدم‌هایی از نسل گذشته را می‌بینینم که چه آسیب‌هایی از جنگ دیده‌اند و این آسیب‌ها به فرزندانشان هم منتقل شده است. برای خود من نیز، باتوجه به تجربه‌ای که از صدای موشک‌های زمان جنگ دارم، وقتی صدای افتادن ظرفی هم به گوش برسد، بی‌اختیار می‌پرم. این درد به نسل بعدی منتقل شده و در مستند مادر می‌گوید که من نگرانم این وضعیت به فرزند من که سومین نسل هم به شمار می‌آید، منتقل شود و او وارث این دردها و رنج‌ها باشد و نتواند در دنیایی زندگی کند که آرامش وجود داشته باشد. از این بابت فیلم تلخ و دردناک تمام می‌شود.
امامی در ادامه بیان کرد: باوجود اینکه بیش از یک دهه از ساخت مستند می‌گذرد، استرس‌های جنگ نه تنها ما را رها نکرده، که بیشتر هم شده است. ما این مستند را سال 90 شروع کردیم ولی پروسه تولید آن تا سال 95 به طول انجامید. 
رضا دریانوش در ادامه این نشست گفت: در مورد فیلم، خیلی حرف محتوایی ندارم. در واقع فکر می‌کنم فیلم به معنای کامل هرچه می‌خواست را درباره این فضا گفته است. در مورد بخش روایت داستان نیز، بسیار صحبت کردیم تا به‌گونه‌ای باشد که هم مخاطب بتواند آن را پی بگیرد و هم داستان درست جا بیفتد.سال 90 تصمیم قطعی گرفتیم که فیلم را کامل کنیم؛ همان زمان سناریوی کاملی برای آن نوشتیم و با یک پلان مشخصی وارد پروسه تولید شدیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1412676/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«مهران مدیری» بهترین چهره تلویریونی شد

جایزه ویژه هیئت داوران به احسان علیخانی برای برنامه «جوکر 2»

گواردیولا: بازهم می‌گویم، ما برمی‌گردیم!

تولدی که سیتی را بردیم همیشه یادم می‌ماند

سامان مقدم برنده تندیس بهترین کارگردان برای «افعی تهران»

جایزه بهترین سریال به «در انتهای شب» رسید

«محسن چاووشی» و «علیرضا قربانی»؛ خوانندگان منتخب جشن حافظ

وضعیت مبهم سمت چپ استقلال مقابل پاختاکور

فونسکا: هنوز به فتح اسکودتو باور دارم

گل اول بارسلونا به سلتاویگو توسط رافینیا

ایران 5 ـ روسیه 5؛ کام‌بک ایران، برتری زارع و بازگشت سیداکوف

الهامی: فردا باید نقطه آغاز موفقیتمان باشد

مایکروسافت می‌خواهد اج را به مرورگر بی‌نقص گیمینگ بدل کند

سفر رویایی از میان ابرها

فیلمبرداری خلاقانه پیش از پرواز

تصاویری از دیوار بزرگ چین

گوناگون/ کشف آیاتی پنهان زیر لایه‌ای از طلا در «قرآن آبی» مشهور

سرعت باورنکردنی 2 خرس سیاه در بالا رفتن از درخت

گوناگون/ ابرآتشفشان خفته، بیدار می‌شود!

حمله ناگهانی خرس قطبی به مردم!

مبارزه‌ی دیدنیِ مانتیس و جیرجیرکِ اورشلیم

جن‌ها به کدام احکام شرعی مکلف‌اند؟

این دریاچه با نام کلیموتو هر روز رنگ عوض میکنند!

لحظه‌ای استثنایی که سگ نگهبان با پلنگ می‌جنگد

قیمت باورنکردنی خرید خانه هوشمند در طبقه 105 برج خلیفه دبی

از سروش صحت تا بهزاد فراهانی در جشن حافظ

جایزه ویژه جشن حافظ برای «جواد عزتی»

تقدیر از علیرضا زرین‌دست در جشن حافظ

حس و حال «مرتضی عقیلی» در مراسم تجلیلش در جشن حافظ

سریال «در انتهای شب» برنده تندیس حافظ برای بهترین فیلمنامه تلویزیونی

«سوگل خلیق» بهترین بازیگر زن کمدی جشن حافظ شد

«عمو رشید» برنده تندیس حافظ برای بهترین بازیگر مرد کمدی

«ژیلا شاهی» بهترین بازیگر زن درام بخش تلویزیون در جشن حافظ شد

«پارسا پیروزفر» برنده تندیس حافظ برای بهترین بازیگر مرد درام

تبریک ویژه گل‌گهر به تیم ملی، قلعه‌نویی و ستاره‌ها

فرصت‌سوزی کولوسفسکی در دقیقه 66؛ منچسترسیتی 0-3 تاتنهام

کاراته جام جهانی؛ کومیته مردان ایران فینالیست شد

تساوی خسته کننده میلان و یوونتوس!

هدیه خلیج به رونالدو؛ الهلال سرانجام باخت!

بیرانوند: عیبی یوخ نه، سرود قهرمانی می‌خوانیم

گل چهارم تاتنهام به منچسترسیتی توسط برنان جانسون در دقیقه 90+3

تراکتور باخت را فراموش می‌کند

ناراحتی شدید پپ گواردیولا پس از شکست سنگین منچستر‌سیتی مقابل تاتنهام

سیاه‌ترین روزهای گواردیولا؛ سیتی در خانه تحقیر شد!

قهرمانی دختران آبادانی در نیم‌فصل نخست لیگ برتر فوتسال کشور

آیفون 17 و آیفون 17 ایر دوربین تله‌فوتو 5 برابری نخواهند داشت

کالبدشکافی مک‌بوک پرو M4 منتشر شد؛ همان طراحی داخلی نسل قبل

از کشف نوشیدنی‌های تند رومی‌ها تا قدیمی‌ترین طلسم‌ها در دانمارک

آموزش دادن پرندگان برای دزدی

تصادف هولناک موتورسیکلت با عابر پیاده در اتوبان