آریا جوان

آخرين مطالب

چرا مصریان باستان در تشییع جنازه می‌رقصیدند؟ نگاه سیاسی

چرا مصریان باستان در تشییع جنازه می‌رقصیدند؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - تصویر بالا نقاشی گروهی از زنان رقصنده است که بر روی دیوار یک مقبرۀ باستانی در مصر نقش بسته است؛ تا به امروز تصاویر متعددی از رقصندگان مصر باستان یافت شده که در مراسم تدفین و تشییع جنازه به اجرای مراسم موسیقی و رقص می‌پرداختند.

«رقص» بخش جدانشدنی از زندگی روزمره مصریان باستان بوده است؛ آن‌ها برای بدرقۀ مردگانشان که به سوی زندگی پس از مرگ می‌رقصیدند و شادی‌های زندگی روی زمین را نیز به همین شیوه جشن می‌گرفتند. تصاویر رقصندگان روی مقبره‌ها و معابدی که قدمتشان دو هزار سال است به مصرشناسان کمک کرده تا آیین‌های رقص مصری و چگونگی تکامل آن را در طول زمان درک کنند. 
رقص رسمی مصریان باستان در مراحل اولیه، توسط کاهنان و اجراکنندگان مراسم برای بزرگداشت خدایان در جشن‌ها یا دسته‌های مذهبی انجام می‌شد. بعدها از رقص در محیط‌های مختلف استفاده شد، مانند اجراهایی برای سرگرم کردن مهمانان در ضیافت‌ها. مجموعه رقص مصری در طول تاریخ طولانی خود، با سبک‌ها و حرکات جدید غنی شد. 
یک اجرای آیینی
آداب و رسوم حاکم بر رقص آیینی پس از اتحاد مصر در حدود سال 3100 پیش از میلاد، زمانی که نخستین سلسله‌های مصر علیا و سفلی آمیختند، ایجاد شد. این اتحاد منجر به تأسیس پادشاهی قدیم (حدود 2150-2575 پیش از میلاد) شد؛ دوره‌ای از ثبات سیاسی که شاهد پیشرفت‌های بزرگی در هنر و معماری، از جمله ساخت اهرام جیزه بود. تصاویر رقص در این دوره در میان نقوش مقبره‌ها به تصویر کشیده شده است؛ این تصاویر بیشتر رقصندگان و نوازندگان زنی را نشان می‌دهند که در مراسم تشییع جنازه یا محل قبر به رقص می‌پرداخته‌اند. 
این گروه‌های بسیار سازمان‌یافته از رقصندگان و نوازندگان حرفه‌ای، معروف به خنر (khener) وابسته به معابد یا مکان‌های تدفینی خاص بودند که توسط کاهنان رهبری می‌شدند. 
ریتم قاشقک و دایره زنگی

آریا جوان


این قطعه از یک نقش برجسته که رقصندگان و نوازندگان را نشان می‌دهد، در مقبره‌ای از سلسله نوزدهم در گورستان سقاره، نزدیک پایتخت مصر باستان در مصر سفلی پیدا شد.
رقص‌ها در مراسم تشییع جنازه، مراسمی برای تسهیل تولد دوباره و بازسازی متوفی تلقی می‌شدند. این رقص‌ها در گروه مشایعین جنازه و همچنین در ضیافت پایانی در کنار قبر اجرا می‌شدند. در یک مقبره خصوصی در قبرستان سقاره که محل مقبره‌های سلطنتی و غیرسلطنتی مصریان ساکن در پایتخت باستانی ممفیس است، تصویر یکی از این رقص‌ها یافت شده است. 
در این تصویر از مراسم تشییع جنازه، در سمت چپ گروهی از رقصندگان زن در سنین مختلف در حال نواختن دایره زنگی هستند. کنار آن‌ها، دو رقصنده جوان در حالی که می‌رقصند، سازهای قاشقک‌مانند را می‌نوازند. سمت راست، دو سرباز، سه کاهن و سه شخص عالی‌رتبه دستانشان را به نشانه شادی بلند کرده‌اند. این نقش برجسته سنگ‌آهکی مربوط به سلسله نوزدهم (حدود 1250 پیش از میلاد) اکنون در موزه مصر نگهداری می‌شود. 
هنر اولیه مصر باستان بیشتر رقصندگان زن را به تصویر می‌کشد، اما استثناهایی هم وجود دارد. یک تصویر از هزاره سوم پیش از میلاد از مقبره اولیه سلسله دوم نینت‌جر در جیزه، پیش از شروع پادشاهی قدیم پیدا شده که در آن، رقصنده‌های مرد را می‌بینیم که چوب‌های مخصوص شکار پرندگان را در دست دارند و نوازندگان زن آن‌ها را همراهی می‌کنند و یک کوتوله نیز به دنبال آن‌ها می‌رود. کوتوله‌ها اغلب در رقص‌ها به تصویر کشیده می‌شدند، زیرا با بِس، خدای موسیقی و زایمان که به شکل یک کوتوله و اغلب در حال رقصیدن نشان داده میشد، مرتبط دانسته می‌شدند. 
در هنر مقبره معمولاً رقصندگان با سازهای مصری نشان داده شده‌اند. یکی از سازهای قابل‌توجه سیستروم (عود مصری) بود که از میله‌هایی پر از دیسک‌های فلزی کوچک ساخته می‌شد و مانند نوعی جغجغه آن را می‌نواختند. از سیستروم بیشتر در رقص‌هایی استفاده میشد که به هاثور، الهه شادی، عشق، موسیقی و زیبایی تقدیم می‌شد. 
در مراسم تشییع جنازه، هاثور که اعتقاد بر این بود بر باروری تسلط دارد، برای تولد دوباره و احیای متوفی در زندگی پس از مرگ فراخوانده میشد. رقصندگان زن سیستروم‌ها را تکان می‌دادند تا صدایی را تولید کنند که شبیه صدای راه رفتن هاثور میان نیزار بود. تصور می‌شد صدای تق‌تقی که آن‌ها تولید می‌کردند برای خدایان خوشایند است. 
میمون‌های رقصنده

آریا جوان


میمونی در حال نواختن آئولو در قرن سیزدهم پیش از میلاد
باستان‌شناسان تصاویر زیادی از میمون‌های مصر باستان را در حال نواختن ساز یا رقص پیدا کرده‌اند. برخی این را مدرکی از حضور حیوانات در اجراها می‌دانند و برخی دیگر نیز معتقدند این تصاویر طنزنگاره‌هایی از رفتار انسان‌ها هستند و شاید با این تصاویر نجیب‌زادگان و حتی پادشاه را به سخره می‌گرفتند. 
یک تغییر شادی‌بخش
پس از یک دوره آشفتگی و تضعیف حکومت مرکزی که پس از سقوط پادشاهی قدیم رخ داد، پادشاهی میانه (حدود 1975-1640 پیش از میلاد) با شکوفایی هنر تحت لوای یک حکومت مرکزی مقتدر آغاز شد. 
در این دوره، ماهیت ساختاری نمایش‌های رقص آیینی که به قداست معابد محدود شده بود و تنها گروهی منتخب از کاهنان تماشاگران آن بودند، تغییر کرد. رقص‌ها به راهپیمایی‌های مراسم عمومی راه پیدا کردند، مانند زمانی که تصویری الهی از معبد برداشته میشد و برای بازدید از دیگر خدایان در معابدشان به رژه برده میشد. مردم عادی هم می‌توانستند به این مراسم رقص بپیوندند. رقصیدن در این دوره به یک عمل شاد و سرزنده عمومی تبدیل شد. 
احترام به خدایان و فرعون
داستان سینوهه، یکی از قدیمی‌ترین متون ادبی مصر که از پادشاهی میانه پیدا شده، بخشی دارد که گواه این تغییر شادی‌بخش در رقص است. در این بخش از داستان، وقتی پادشاه از بازگشت سینوهه به مصر استقبال کرد و با تدفین او در مصر موافقت کرد، سینوهه به شکل خودجوشی از خوشحالی شروع به رقصیدن می‌کند: «من دور اردوگاهم چرخیدم، فریاد زدم و آواز خواندم.» حال و هوای شهر او هم شاد بود و جوانان با رقص شادی می‌کردند. 
صحنه‌های رقص خلق‌شده در دوران پادشاهی میانه، روال‌های آکروباتیک پیچیده‌تر را نشان می‌دهند. در این تصاویر رقصندگانی را می‌بینیم که روی شکم دراز کشیده‌اند و دستانشان را عقب می‌برند تا آن‌ها را به پاهایشان برسانند و رقصندگان مرد که آن زمان بیشتر به تصویر کشیده می‌شدند، در حال اجرای پیروت (چروخش روی پاشنه) هستند. 
در طول پادشاهی جدید (حدود 1539-1075 پیش از میلاد)، زمانی که مصر باستان به اوج قدرت منطقه‌ای خود رسید، ظاهر رقصندگان نیز تغییر کرد. جای دامن یا لباس، روسری یا نوار دور کمر بستند، موهایشان را رها کردند، جواهرات پیچیده مانند خلخال پوشیدند و چشم‌هایشان را با مقدار زیادی سرمه آرایش کردند. 
موسیقی نیز تکامل یافت. تنوع بیشتری از سازهای زهی رقصندگان را همراهی می‌کردند که تصور می‌شود بر حرکات تأثیر گذاشته باشند. رقصندگان نوبی از منطقه جنوب مصر نیز گام‌هایشان را وارد رقص کردند. 
رقص با تکاملی که یافت، بخش مهمی از مراسم مذهبی باقی ماند. در هنر مقبره در پادشاهی جدید، رقصندگان مرد تشییع جنازه معروف به موو (muu) به تصویر کشیده شدند. آن‌ها با سرپوش‌هایی از جنس گیاه که یادآور تاج فراعنه مصر علیا است، مظهر خدایان قبرستان بودند که به انتقال متوفی به زندگی پس از مرگ کمک می‌کردند. 

آریا جوان


رقص ستاره، بالا سمت چپ و رقص آینه، بالا سمت راست، داخل مقبره مِرِروکا در ساقاره از سلسله ششم
«رقص آینه» در این دوره شامل رقصندگانی میشد که جفت جفت حرکت می‌کردند و در یک دست قاشقک چوبی و در دست دیگر آینه داشتند. آینه‌ها جدای اینکه وسایل کاربردی بودند و حین رقص نور ساطع می‌کردند، معنایی نمادین هم داشتند. شکل دایره‌ای آن‌ها شبیه خورشید در افق بود؛ خدای خورشید «رع» نمایانگر تولد دوباره بود، چیزی که مصریان پس از مرگ به دنبال آن بودند. 
بیشتر بدانید: عجیب‌ترین آیین‌های جفت‌ گیری در دنیای حیوانات
«رقص ستاره» نیز نماد عبور خورشید از شرق به غرب بود، استعاره‌ای از چرخه زندگی و مرگ. همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده، قوی‌ترین رقصنده در مرکز می‌ایستاده و مچ دست دو شریک رقص سبک‌تر را در هر دستش می‌گرفته است. 
محققان حرکات رقص مصر باستان را به انبوهی از سنت‌های رقص مدیترانه‌ای مدرن مانند فلامنکو و همچنین عربی و چرخش روی پاشنه باله مرتبط می‌دانند.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1416128/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شبیه‌سازی زندگی مردم در مصر باستان

توصیه قاری قرآن خردسال به والدینی که می‌خواهند فرزندانشان قاری شوند

حکمت/ مردم در آن دو دسـته‌اند

داستانک/ هیچ‌گاه لجبازی نکنید

اجرای نمایشی به مناسبت ایام فاطمیه

انتشار لوگوی نمایش میدانی امین زندگانی

دور پسر منو خط بکش

کفش عروسی نرگس خانم!

چهره ها/ ژست های شهاب حسینی که دوربین ها شکار کردند

«آبی روشن» مسافر نیجریه شد

«مهران مدیری» بهترین چهره تلویزیونی شد

استقلال با اسم رونالدو مهاجم می‌گیرد

ترکیب تیم رحمتی برای تقابل با ذوب آهن اعلام شد

قنبری: گل‌هایم تازه امسال به چشم می‌آید

پدر نیمار: تنها هدف پسرم بارسلونا بود!

دیدار خانگی صدرنشین لیگ فوتسال بدون تماشاگر شد

کیت متفاوت پرسپولیس در دوحه رونمایی شد

ترکیب نساجی مقابل مس شهر بابک اعلام شد

عادل فردوسی‌پور: در جام جهانی اجازه گزارشگری‌ام داده شد اما فوتبال در آن مقطع اهمیت چندانی نداشت

هالند ذهن‌ها را جوش آورد؛ کاملا به عقب!

حمله پرس به فیفا و یوفا؛ تأکید دوباره بر راه‌انداری سوپرلیگ

کاردستی های جذاب با مواد بازیافتی

گیفت‌های دسته‌گلی یک انتخاب جذاب واسه خاص پسندا

حقیقت‌پور: مذاکره مستقیم ایران و آمریکا «حرام» نیست

مذاکره ایران با تروئیکای اروپا از سر گرفته می‌شود

احمدی‌نژاد درباره نامزدی حسن روحانی در سال 1391 چه گفته بود؟

حادثه ناگوار برای دو دانشجوی ایرانی، معاون عراقچی را به روسیه کشاند

هوش مصنوعی گوگل به‌زودی می‌تواند از فست‌فودی محل، پیتزا سفارش دهد

بازی‌های برنده جوایز گلدن جوی‌استیک 2024 مشخص شد؛ GTA 6 خواستنی‌ترین بازی

اسپاتیفای بیش از 1000 کتاب صوتی اضافه کرد

ثبت تصویر خرس سیاه آسیایی در پناهگاه حیات وحش زریاب

مبارزه جذاب و غیر قابل پیش بینی ببر و خرس

درگیری جالب دو دوست بر سر پرداخت حساب رستوران!

تا حالا مزرعه کشت اسطوخودوس رو دیده بودید؟

4 گوشه دنیا/ ماجرای عجیب قاتلی که دستگاه دروغ‌سنج را فریب داد

وقتی پدال ترمز و با گاز اشتباه میگیری!

امکانات پرواز فرست کلس قطر را ببینید

«ملاقات با جادوگر» به خانه‌ها رسید

ضربه پشت دست «بروس لی» فیلم برداری را دچار مشکل کرد

«هفتاد سی» هم به چرخه رقابت کمدی‌ها پیوست

احترام خاص نصرالله رادش در مقابل استاد زنجانپور

مهاجرت «فخرالزمان» و «ارسلان میرزا»

به بهانه‌ سالروز تولد «علی شادمان»؛ مبارزه برای بقا روی رینگ سینما

ماتراتزی: زیدان بخواهد، حاضرم با او گپ بزنم!

علی چینی: استقلال می‌تواند زمستان رویایی را تکرار کند

سرمربی کشتی روسیه: همه فکر می‌کردند ایران ما را له می‌کند

انفجار بمب دوم سیتی قبل از کریسمس!

ایجنت پرحاشیه علیه استقلال و کوجو!

حضور بیش از 50 کشور در بازی‌های کشورهای اسلامی ریاض

چهره مصمم گندوز برای پایان ناکامی بزرگ