آریا جوان

آخرين مطالب

ایوب آقاخانی: نمایشنامه‌نویسان مستعد را رها نکنیم نگاه سیاسی

ایوب آقاخانی: نمایشنامه‌نویسان مستعد را رها نکنیم
  بزرگنمايي:

آریا جوان - مهر /ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با اشاره به ویژگی آثار شرکت کننده در این بخش عنوان کرد مدیریت دولتی باید از نمایشنامه‌نویسان جوان و مستعد حمایت کند.
ایوب آقاخانی مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره اهمیت این بخش در جشنواره بیان کرد: اهمیت بخش نمایشنامه‌نویسی وابسته به برگزاری جشنواره نیست چراکه این حوزه به صورت بنیادی در مسیر تولید و ساخت آثار در حوزه تئاتر و رسیدن به آرمان‌های آن حرکت می‌کند. باید بگویم به عنوان اصلی‌ترین و هدفمندترین نقطه در مسیر تولید آثار کیفی، مسئله متن و ادبیات یک اثر است که ما به آن نمایشنامه می‌گوییم. به همین دلیل برگزاری یک مسابقه در جشنواره‌ای با این ابعاد می‌تواند به شدت مهم، تعیین کننده، سازنده و استراتژیک باشد. به این معنی که عده‌ای را تهییج کنیم تا به امر کیفیت، زیبایی شناسی، تناسب با جامعه‌ای که محتوا در آن متولد می‌شود و همچنین ذات درام‌نویسی اهمیت دهند و تنها به جهان شخصی قصه نزدیک نشده و بتوانند از هر نظر این پدیده را مهم و دقیق و مناسب نیازهای ما ترسیم کنند.

پایه و مبنای نمایشنامه در تئاتر ما درست است و صرفا باید تقویت شود
وی ادامه داد: این بخش نه تنها مهم است بلکه اگر از نمایی لانگ شات به مسیر رسیدن به تئاتر آرمانی نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که مسئله اصلی متن و نمایشنامه است به ویژه که بسیاری از بزرگان تئاتر ایران نیز معتقد بوده‌اند که ضعف مهم تئاتر ما نمایشنامه است. هرچند که امروز این بزرگان در میان ما نیستند اما صحبت آنها همواره قابل تامل و تفکر است. من معتقد هستم پایه و مبنای متن و نمایشنامه در تئاتر ما خوب و درست است و صرفا باید تقویت شود و این تقویت از طریق برگزاری این بخش با چنین جدیت و اهمیتی در مهم‌ترین و معتبرترین جشنواره بین المللی تئاتر ایران امکان‌پذیر است چراکه استعدادهای پراکنده در این مرز و بوم بسیار زیاد هستند و باید آن‌ها را پیدا و جهت‌دهی کنیم.
آقاخانی درباره تعداد و سطح کیفی آثار ارسالی به چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر عنوان کرد: من معتقدم امسال رکورد سال‌های گذشته را تغییر داده ایم چرا که بدون تمدید مهلت ارسال آثار، 350 اثر از استان‌های مختلف کشور ظرف کمتر از سه ماه به دست ما رسید و تقریباً هیچ استانی بدون اثر پیشنهادی نبود و حتی از برخی از استان‌ها تعداد آثار ارسالی بیشتر بود مانند فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، اصفهان و ...
این نویسنده و کارگردان تئاتر افزود: سطح کیفی آثار به شهادت داوران این دوره، به قدری قابل اعتنا بود که ما برعکس همیشه به جای بحث درباره به عنوان مثال 10 اثر در نهایت درباره 40 اثر درحال بحث بودیم و این اتفاق چه برای اعلام راه‌یافتگان در رقابت نهایی یا نامزدها و چه برای برگزیدگان نهایی وجود داشت. نکته دیگری که باید بگویم این است که امتیاز مهم این دوره وجود انواع رویکردها در نمایشنامه‌نویسی بود چراکه نه رئالیسم و نه فرم، نه قصه گویی و نه رویکردی ضدقصه هیچکدام در آثار غالب نبود و در واقع فضاهای مدرن نسبت به فضاهای سنتی و کلاسیک تکثر بیشتری داشتند.
برخی نمایشنامه‌ها شگفت زده‌مان کرد
وی ادامه داد: ما مجبور شدیم از 350 اثری که اصلاً از نظر حجم، منطقی نداشتند عده ای را کنار بگذاریم. عده ای که به قدری کوتاه بودند که شاید لازم بود در مسابقه دیگری شرکت کنند. البته تعداد این آثار چشمگیر نبود و در میان کل نمایشنامه ها حداقل 5 یا 6 اثر دریافت کردیم که ما را شگفت زده کرد. لطفا دقت کنید که من خودم نمایشنامه‌نویس هستم و در این زمینه به شهادت کارهایی که تاکنون به چاپ رسانده‌ام شاید بتوانم اظهارنظر عملی و واقع بینانه داشته باشم. باید بگویم واقعا بعضی از کارها به شدت شگفت انگیز بودند که حقیقتاً نه تنها من بلکه جمع داوران را نیز به حیرت واداشت و ما به این شگفتی می‌بالیم. امیدواریم که این سطح از قدرت نمایشنامه‌نویسی ما با همراهی مدیران در سطح بین‌المللی و فرامرزی بتواند ارائه شود.
مدیر بخش نمایشنامه‌نویسی چهل و سومین جشنواره تئاتر فجر گفت: زمانی که مرداد فراخوان جشنواره اعلام شد، اولین آثار با فاصله یک ماه پس از اعلام فراخوان به دست ما رسید که در مطالعه آنها تعلل نکردیم چراکه حدس تجربی من بیانگر این بود که ما با کارهای زیادی مواجه خواهیم بود و اصرار داشتم آثار با تأمل و تعمق ارزیابی شوند. بنابراین عملاً یک ماه پس از فراخوان یعنی از شهریور بررسی‌ها آغاز شد و تا اواسط آذر فرایند قضاوت نهایی آثار هم به فرجام رسید. تقریبا اولین بخشی بودیم که قضاوت را در مراحل تعیین شده به نتیجه رساندیم تا فرصت برای چاپ آثار باشد. امیدوارم نتیجه ما به قضاوت آنهایی که با این نمایشنامه‌ها در قالب مکتوب مواجه خواهند شد نیز معقول و قابل دفاع باشد.
نمایشنامه‌نویسان مستعد و جوان را رها نکنیم
وی درباره چاپ آثار برگزیده عنوان کرد: من تصور می‌کنم اگر ما این برگزیدگان و مستعدها را و حتی آن 40 نفر اولیه را رها نکنیم و همچنین اگر در چاپ آثار منتخب در ارسال و نشر این آثار به سرتاسر ایران، در شکل دادن به جلسات، کارگاه‌ها و ورکشاپ‌های آموزشی تعلل نکنیم و آن‌ها را جدی بگیریم، با سرعت بیشتری به نتیجه دلخواهمان خواهیم رسید. این افراد نباید رها شوند و باید باشگاهی از نمایشنامه‌نویسان فعال سرتاسر کشور تشکیل شود که دائماً در حال تولید متن باشد که البته این کار به سیاستگذاری، حمایت، تخصیص بودجه و ... احتیاج دارد اما درنهایت باید ابتدا گوش شنوایی میان مسئولان وجود داشته باشد که من معتقدم در این مسیر مدیریت دولتی می‌تواند بیش از هرجایی به ما کمک کند چراکه بخش خصوصی دغدغه این موضوع را ندارد. این را در فرآیند تجربه پروژه ملی «چهارفصل تئاتر ایران» دریافتم.
آقاخانی در پایان بیان کرد: بنابراین امیدوارم پیش از هر نهاد یا ارگانی، اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ یک دستور کار جدی برای خود قرار دهد و این دستور کار به شرطی است که دلسوزی واقعی این وسط وجود داشته باشد که اگر باشد من سرباز این جبهه هستم و فکر می‌کنم در 16 سال سابقه کاری خود در خصوص آموزش خارج از پایتخت در قالب پروژه خودم «چهار فصل تئاتر ایران»این را ثابت کرده‌ام و از آن نتیجه هم گرفته ام. البته که باید حمایتی پایدار که قائم و قائل به مدیریت‌های موسمی نباشد در این بخش رخ دهد و من اعتقاد راسخ دارم در این صورت در کمتر از 2 دهه به تبلور این استعدادها می‌توانیم دسترسی عملی پیدا کنیم و امیدوارم از برکت شکوفه زدن و رشد این استعدادها تئاتر ما هم یکی دو گام از نظر کیفی جابه‌جا شود.
چهل و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از سوم تا سیزدهم بهمن به دبیری خیرالله تقیانی‌پور برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1440420/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فارست 1-1 لیورپول؛ اشلوت به روزهای سخت رسید

آتالانتا 1-1 یووه؛ مساوی دست از سر موتا برنمی‌دارد

خلاصه بازی برنتفورد 2 - منچسترسیتی 2

عامل: عاشق زندگی در ایران و مشهد هستم

عامل: با هیچ پولی گزارشگری کشتی را کنار نمی‌گذارم

واکنش دیدنی سلس روی شوت صلاح؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

برنتفورد 2-2 سیتی؛ بریس فودن هدر رفت!

چرا زمان گاهی سریع‌تر و گاهی کندتر می‌گذرد؟

دو موقعیت پیاپی برای شاگردان گاسپرینی؛ آتالانتا 0-1 یوونتوس

کادو و یادگاری جالب محسن کیایی برای هادی چوپان

بازگشت درخشان شاگردان فرانک؛ برنتفورد 2-2 منچسترسیتی

آکه ناجی پپ؛ برنتفورد 2-2 منچسترسیتی

گل اول لیورپول توسط دیوگو ژوتا در دقیقه 66

گل اول آتالانتا توسط متئو رتگی در دقیقه 78

موقعیت‌ عالی ژوتا؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

گل دوم چلسی به بورنموث روی ضربه آزاد دیدنی ریس جیمز

متس سلس دروازه را نجات داد؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

توپ را از روی خط دفع کرد؛ ناتینگام فارست 1-1 لیورپول

صحبت‌های گواردیولا با گواردیول بعد از پایان بازی برنتفورد و منچسترسیتی

گل دوم منچسترسیتی به برنتفورد توسط فیل فودن

لوکاس ژوائو و رقیبی که از پرسپولیس دور شد!

گل اول برنتفورد به منچسترسیتی توسط یوان ویسا

عامل از علاقه‌اش به ماشین می‌گوید

ماجرای دلخوری جناب‌خان از آرنولد شوارتزنگر

شوخی هواداران برنتفورد با خبر طلاق گواردیولا!

کادوی جالب جناب‌خان برای هادی چوپان

تأیید یوفا؛ محرومیت باشگاه لالیگایی سوءتفاهم بود!

شعرخوانی جناب‌خان برای هادی چوپان، قهرمان بدنسازی دنیا

اعتراض اسلوت به اتلاف وقت بازیکنان فارست؛ ناتینگام فارست 1-0 لیورپول

ضربه آزاد تماشایی؛ لورکوزن 1-0 ماینتس

گل اول بورنموث توسط کلایورت ؛چلسی 1-1 بورنموث

ضربه ساوینیو به تیر خورد؛ برنتفورد 0-0 منچسترسیتی

صحبت‌های احساسی هادی چوپان درباره همسرش

دو موقعیت خطرناک بیانکونری؛ آتالانتا 0-0 یوونتوس

گل اول منچسترسیتی به برنتفورد توسط فیل فودن

گل دوم بورنموث به چلسی توسط سمنیو؛ چلسی 1 - بورنموث 2

گل اول یوونتوس به آتلانتا توسط پیر کالولو؛ آتلانتا 0 - 1 یوونتوس

واکنش هادی چوپان به پیشنهادهای تغییر ملیت از کشورهای مختلف

چالش جالب محسن کیایی با هادی چوپان

هادی چوپان: انسان عاقل دعوا نمی‌کند، هیچ وقت در زندگی دعوا نکردم

شوخی هادی چوپان با محسن کیایی؛ 130 را نمی‌توانی بلند کنی؟ پس چرا زنده‌ای؟

برای گلزنی پالمر دروازه‌بان حریف را گول زد!

عراقچی: فرمول برجام همچنان معتبر است/ مذاکرات با اروپایی‌ها مثبت بود

با سه ترفند کاربردی آیفون آشنا شوید

اندونزی به تعیین «حداقل سن» برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی فکر می‌کند

هادی چوپان: سعی می‌کنم به دنیا نشان بدهم که ایران چیزی که در فضای مجازی می‌گویند نیست

هادی چوپان: بدنسازی دارای فلسفه است

صحبت‌های جالب هادی چوپان درباره لقب گرگ پارسی؛ سیزده بار درخواست ویزای آمریکا دادم

گل اول ناتینگام فارست توسط کریس وود؛ناتینگام فارست 1-0 لیورپول

یک ضربه به تیر دروازه برای هر تیم؛ چلسی 1-0 بورنموث