«صیاد» از ارزانترین فیلمهای سینمایی چند سال اخیر است
دخترونه پسرونه
بزرگنمايي:
آریا جوان - صبا / نشست خبری فیلم «صیاد» به کارگردانی جواد افشار، تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و نویسندگی حسین ترابنژاد امروز 12 بهمنماه 1403 در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
نشست خبری فیلم «صیاد» به کارگردانی جواد افشار، تهیهکنندگی محمدرضا شفیعی و نویسندگی حسین ترابنژاد امروز 12 بهمنماه 1403 در سالن همایشهای برج میلاد برگزار شد.
محمدرضا شفیعی تهیهکننده فیلم «صیاد» گفت: خود ما هم انتظار شروع اینگونه را نداشتیم و تصورمان این بود که جشنواره قاعدتاً یکی دو روز طول میکشد تا راه بیفتد. ما یک فیلمنامه سینمایی داشتیم، همانطور که پیشبینی میشد، آن فیلم سینمایی را ساختیم و قصدی هم برای ساخت مینیسریال نداریم.
البته فیلم بسیاربسیار طولانی شد و فیلمنامه اولیهای که داشتیم، اگر همانطور که ساخته میشد، احتمالاً نزدیک به 3 ساعت طول میکشید. بنابراین، فیلمنامه بازنویسی شد و بالاخره یک نقطه عطف در آن ایجاد کردیم. این فیلم ساخته شده، حالا حدود 110 دقیقه است. در حال حاضر هم قصدی برای ساخت سریال از آن نداریم.
جواد افشار کارگردان فیلم «صیاد» گفت: بازیگر محترم خانم مارال بنیآدم برای نقش همسر صیاد انتخاب شدند. این انتخاب به دلیل ظرفیت و توان بازیگری او بود. اگر غیر از این بود، خانمهای دیگری هم میتوانستند این نقش را بازی کنند، اما خانم بنیآدم ثابت کردند که بازیگر بسیار توانمندی هستند. خوشحال شدم که ایشان در کنار علی سرابی به خوبی نقش خود را ایفا کرد. همچنین، بازخورد اولیه از خانواده شهید صیاد، پسر عزیز ایشان، دکتر مهدیار و دختر شهید صیاد شیرازی، مریم شیرازی، خیلی مثبت بود و آنها از این انتخاب بسیار استقبال کردند. این تاثیرگذاری برای ما بسیار مهم بود. یکی از بزرگترین اهداف ما این بود که بتوانیم این پروژه را به خوبی به تصویر بکشیم و بخشهای جانبی آن مانند کمکهای معنوی و حمایتهای خانواده نیز در این راستا موثر واقع شد.
ساخت فیلم درباره شخصیتهای واقعی، بهویژه شهدایی مانند شهید صیاد شیرازی، کار بسیار سختی است. در ابتدا برای این پروژه یک سریال نوشته شد و آقای توحیدی فیلمنامه آن را آماده کردند. این فیلمنامه چندین بار بازنویسی شد و حتی وارد جزئیات هم شدیم. اما مسئله اصلی این است که وقتی فیلمی با محوریت چنین شخصیتهایی ساخته میشود، سختیهای کار چند برابر میشود، زیرا علاوه بر پیچیدگیهای روایت زندگی، با چالشهای متعددی از سوی دستگاههای فرهنگی نیز مواجه میشویم.
در کشور ما دستگاههای مختلف فرهنگی برای حمایت از اینگونه آثار وجود دارند، اما متأسفانه تعدد این نهادها بیشتر از اینکه کمککننده باشد، تبدیل به مانع شده است. این نهادها ساختارهای پیچیدهای ایجاد کردهاند که روند تولید را دشوار میکند. برای مثال، در مورد فیلم شهید صیاد شیرازی، ما تنها بخشی کوتاه از زندگی پر فراز و نشیب این فرمانده رشید اسلام را به تصویر کشیدیم، اما همین کار هم با چالشهای بسیاری همراه بود.
در چنین شرایطی، بسیاری از فیلمسازان مانند ابراهیم حاتمیکیا نیز در مسیر ساخت فیلمهای مرتبط با دفاع مقدس و شهدای بزرگ کشور، با موانع متعددی روبهرو شدهاند. او در گذشته درباره سختیهای ساخت فیلمهایی با این مضامین و محدودیتهایی که در مسیر تولید ایجاد میشود، صحبت کرده است. در نهایت، ساخت فیلمهایی از این دست نیاز به حمایت واقعی دارد، نه صرفاً ایجاد مقررات پیچیده که کار را دشوارتر کند.
تهیهکننده فیلم «صیاد» گفت: شاید استفاده از هوش مصنوعی در این زمینه نیاز به بازنگری داشته باشد. قرار بر این بود که 40 به 60 باشد، یعنی هم یادی از خود شهید شود و هم صدای او بهطور کامل دیده نشود یا زحمتی که کشیده شده، تضییع نگردد. در این پروژه چیزی به نام «تغییر صدا» نداشتیم، بلکه «تغییر فرکانس» انجام شد. برای این کار، فردی وقت زیادی گذاشت و بخش قابل توجهی از سخنرانیها و صداهای ضبطشده از شهید صیاد را بررسی و بازسازی کرد.
این کار بسیار سخت و پیچیدهای بود. در سینمای ایران، پیش از این نیز نمونهای مشابه در فیلم ایستاده در غبار اثر آقای مهدویان دیده شد. در آن فیلم، ایشان با زحمت فراوان و صرف زمان زیاد، صداهای واقعی ضبطشده و روایتهای مختلف را کنار هم قرار داده و فیلمنامه را بر اساس آنها تکمیل کرده بودند. در این پروژه نیز از تکنیک مشابهی استفاده شد، اما تفاوت این بود که بازیگر اجرا کرد و ما فرکانسی نزدیک به صدای واقعی شهید صیاد ایجاد کردیم، که به نظر من، یک اتفاق بسیار بزرگ و ارزشمند است.
شفیعی تصریح کرد: البته، من تا حدی ناراحت هستم که برخی از دوستان هنگام دیدن فیلم، این موضوع را مورد توجه قرار ندادند. شخصاً چندین بار در سالن سینما این صدا را شنیدم و به نظرم میزان دقت و شباهت آن به صدای اصلی قابل قبول بود، هرچند شاید نیاز به بررسی مجدد در برخی بخشها داشته باشد.
فیلم «صیاد» از ارزانترین فیلمهای سینمایی چند سال اخیر بوده است، حداقل بر اساس اطلاعاتی که من از هزینههای تولید فیلمهای دیگر دارم. البته آقای افشار در این حوزه تجربه و دانش بیشتری دارند و میتوانند جزئیات دقیقتری ارائه دهند.
تهیهکننده «صیاد» گفت: یکی از اتفاقات مهم در این پروژه، آشنایی و همکاری با آقای علی سرابی بود. در سینمای ایران تقریباً کسی نبود که به او فکر نکرده باشیم، با او صحبت نکرده باشیم، یا مقدمات همکاری را فراهم نکرده باشیم. اما در نهایت این همکاری به شکل خاصی رقم خورد که حتی خودمان هم دقیقاً نمیدانیم چطور انجام شد، اما بدون شک این انتخاب هدایتشده بود.
علی سرابی هم به دلیل مهارت بالا در بازیگری و سالها تجربه در تئاتر، و هم به خاطر علاقه و ارادتش به شهید، گزینهای ایدهآل برای این نقش بود. در سینما بازیگرانی داریم که ممکن است با برخی پروژهها همراهی نکنند، اما او از ابتدا تا انتها با تمام توان در کنار ما بود. به نظر من، این انتخاب فقط انتخاب ما نبود، بلکه هدایتشده بود و خوشبختانه او بهخوبی از پس این نقش برآمد.
-
جمعه ۱۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۱:۵۰
-
۷ بازديد
-
-
آریا جوان
لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1449241/