آریا جوان

آخرين مطالب

نقدی بر فیلم «صیاد»/ فیلم خوبی بود یا نه؟ اجتماعی فرهنگی

نقدی بر فیلم «صیاد»/ فیلم خوبی بود یا نه؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایرنا / فیلم «صیاد» با بیان به‌اندازه و به‌دور از حشو خود، توانسته یک روند معقول دراماتیک از یک برهه تاریخی حساس کشور را به تصویر بکشد. دوره‌ای که اقدامات شهید صیاد شیارزی در مواجهه با آن، محک خورده و پازل پروسه قهرمان‌پروری به این شکل در مخاطب شکل می‌گیرد.
 یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سینمای پرتره، چابک‌سازی شمایل قهرمان است؛ جریانی که متاسفانه به آفت این گونه سینمایی تبدیل شده و سبب می‌شود تا داستان، وحدت مضمونی خود را مشتت ببیند و پیکربندی آن با چالش‌هایی مواجه باشد.
«صیاد» در این زمینه، تاحدود زیادی هوشمندانه عمل کرده است. خود را درگیر حواشی و فرمول‌های ستاره‌سازی نمی‌کند. بیش از آن‌که بر روی شخصیت صیاد شیرازی تمرکز کند، به مناسبات سیاسی و وضعیت اجتماعی می‌پردازد و کنش‌مندی کاراکتر صیاد را در مواجهه با آن شرایط محک زده و به مخاطب نشان می‌دهد. به همین دلیل «صیاد» بیش از آن‌که پرتره‌ای صرف از کاراکتر صیاد شیرازی باشد، نقد اجتماعی برهه حساسی از کشور است که مخاطب را به یک این‌همانی از مجموعه اقدامات قهرمانش می‌رساند.
«صیاد» خود را درگیر حواشی و فرمول‌های ستاره‌سازی نمی‌کند. بیش از آن‌که بر روی شخصیت صیاد شیرازی تمرکز کند، به مناسبات سیاسی و وضعیت اجتماعی می‌پردازد و کنش‌مندی کاراکتر صیاد را در مواجهه با آن شرایط محک می‌زند
در تداوم این مساله‌مندی، فیلمنامه به یک سازه کلاسه‌بندی‌شده‌ای از روند قهرمان‌پروری می‌رسد که طی آن، شکست‌ها بیش از افتخارات به تصویر کشیده می‌شوند. در چنین فضایی، دوربین حتی به دل حوادث افتخارآفرین آن برهه زندگی صیاد هم نمی‌زند و در این بخش، درام به شکلی کلامی جلو می‌رود مانند ماجرای آزادسازی تمام مناطقی که در این فیلم توسط صیاد شیرازی صورت گرفت.
با این منوال، پروسه قهرمان‌پروری در این فیلم، طبق قواعد رایج صورت نگرفته و با توجه به فعلیت درست قطب منفی داستان (بنی‌صدر)، مخاطب شاهد یک روند صعودی در تصویرگری لیاقت از قهرمان فیلم است که تدریجا جلو می‌رود. البته که تلاش شده تا برای درک بهتر متقضیات این برهه حساس، از شکوهمندی دراماتیک حوادث جلوگیری به عمل آید. مخاطب در «صیاد» با روند سینوسی در روایت مواجه نیست و البته که این جریان را در فضاسازی‌های بصری نیز نمی‌بیند. هیچ خارق‌العادگی خاصی در عملیات‌ها به تصویر کشیده نمی‌شود و این فرآیند، کمک بسیاری به رشد خزنده فعلیت داستان و روند قهرمان‌پروری می‌کند.

جواد افشار در «صیاد» هوشمندانه از آن فضاسازی‌ها و میزانسن‌های تلویزیونی که تبحر ویژه‌ای در خلق آنها دارد، فاصله گرفته است. قاب‌ها سینمایی هستند و در برخی صحنه‌ها، بدون استفاده از سی‌جی و جلوه‌های دیگر، حس شکوهمندی را به مخاطب منتقل می‌کنند. طراحی‌های بصری موفق هستند و می‌توانند تصویرگری خوبی از ایران ملتهب آن سال‌ها را به نمایش بگذارند. شاهد یک نقش‌آفرینی به‌اندازه از علی سرابی هستیم که قطعا می‌تواند نامش را در سینما، هم‌تراز با فعالیت‌هایش بر روی صحنه تئاتر بالا بکشد.
با مجموع این توصیف‌ها، «صیاد» فیلم درستی از یک برهه حساس زندگی صیاد شیرازی است که می‌تواند کنجکاوی‌های مخاطبان بسیاری را راجع سبک زندگی شهید صیاد شیرازی به همراه داشته باشد و این رسالت درستی است که با این فیلم تبیین شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1449260/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تعمیر گلکسی A56 کمی دشوارتر از A55 خواهد بود

تخم های حشرات عظیم الجثه!

«دروازه فَرافَر» دروازه ای عظیم در پهنه‌ی کویر یزد

عبور قطاری یک ردیف از ماهواره‌های استارلینک از مقابل ماه

هنگ درام اینگونه ساخته می‌شود!

چشم هایی از جنس فلز: ملاقات با مگس سرباز مکزیکی/ تصاویر

ویدئویی از فتوکال «بازی خونی» و بازیگرانش

امیر سیدزاده: مسئله بزهکاری نوجوانان سیاه‌نمایی نیست، واقعیت است!

ماجرای ترس «علی مرادی» از بچه های شاه عبدالعظیم!

اعتصاب غذا به روش مهران غفوریان

معرفی نامزدهای بخش نمایش خیابانی جشنواره تئاتر فجر

«آنتیک» هم مثل «صددام» به سانس فوق‌العاده رسید

تاریخ پخش سریال «بازی مرکب» مشخص شد

فیلمسازی که پس از 27 سال به جشنواره فجر بازگشت

چالشی بزرگ برای ابراهیم حاتمی‌کیا با ساخت «موسی کلیم‌الله (ع)»

ثریا قاتل می‌شود

باقری: می‌توانستیم پرسپولیس را شکست دهیم؛مدعی قهرمانی هستیم

آموزش ساخت شمع اقیانوس شب تاب

اعلام آمادگی کامل ایران برای یاری به لبنان

قالیباف: مجلس از جهت قانونی، هیچ وظیفه‌ای در ارتباط با FATF ندارد

تاریخ پخش فصل سوم سریال بازی مرکب اعلام شد

تکنو با الهام از ناتینگ فون، گوشی مجهزبه نورپردازی می‌سازد

آپدیت One UI 7.0 نرم‌افزار Smart Switch را اصلاح می‌کند

تریلر دومین همکاری eFootball و سوباسا منتشر شد

نظم دیدنی در سیم کشی برق!

حادثه هولناک هنگام موتورسواری

هرآنچه به دین برگردد یقین است

ارسطو خوش‌رزم: زیر 1 درصد احتمال سیمرغ گرفتن دارم!

چی گفتی؟!

بازیگر زن جوانی که با «زیبا صدایم کن» به سینمای ایران معرفی می شود

تهیه کننده فیلم «صیاد»: پروژه صیاد سه گانه خواهد بود

علی مرادی: بچه محل «تتلو» که باشی، همه جور رفیقی داری!

فالوور یا همان سرمایه‌های سرگردان

نخستین ویدئو از بیژن بنفشه‌خواه، در فیلم سینمایی «تاکسیدرمی»

بررسی بازی علی سرابی در نقش شهید صیاد شیرازی

خدابنده‌لو: تساوی بدموقعی بود اما مدعی اصلی قهرمانی هستیم

اعلام رسمی پیوستن دورسون به پرسپولیس

صعود منچستریونایتد، لاتزیو و تاتنهام؛ رُم راهی پلی‌آف شد

استقلال: اظهارات مدیرعامل استقلال خوزستان در صلاحیت او نیست

برای خونه تکونی عیدت از این پاک کننده استفاده کن

دیپلمات صهیونیست: ایران، محور اصلی سفر نتانیاهو به آمریکا خواهد بود

عراقچی: توانایی ساخت سلاح هسته‌ای را داریم اما قصد این کار را نداریم

سوپرمن و هالک قرمز وارد بازی فورتنایت می‌شوند

ویدئویی از برخورد هواپیما و بالگرد آمریکایی

تلاش ناموفق ماهی برای شکار مار!

مخالفت «اسماعیل» با کار کردن نامزدش

بازیگر «صیاد»: ایفای نقش شهید بروجردی یکی از آرزوهایم بود

نشست خبری کاملا مردانه فیلم «سونسوز»!

سارا حاتمی: در «بازی خونی» یکی از پرچالش‌ترین نقش‌هایم را بازی کردم

پژمان جمشیدی در پوستر «آنتیک» چه چیزی را بر دوش دارد؟