آریا جوان

آخرين مطالب

برگی از تاریخ/ سختی های گرامیداشت دهه فجر در اسارت خواندنی

برگی از تاریخ/ سختی های گرامیداشت دهه فجر در اسارت
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / علیرضا داوری از آزادگان دوران هشت سال جنگ تحمیلی در بخشی از خاطرات خود بااشاره به برگزاری مراسم گرامیداشت دهه فجر در اسارات بعثی ها روایت می کند: «با گذاشتن نگهبان، برنامه‌های دهه فجر را اجرا می‌کردیم. وقتی سرباز عراقی نزدیک می‌شد نگهبان می‌گفت: «سیاه... سی... یاه... سیاه» تا وضعیت سیاه اعلام می‌کردند، بچه‌ها پخش می‌شدند توی آسایشگاه .
ما که در حال اجرای برنامه بودیم، همه چی را جمع می‌کردیم و جَلدی می‌دودیم سرجای خودمان. بچه‌های تئاتر که صورتشان را رنگی کرده بودند خودشان را می‌زدند به خواب یا می‌رفتند زیر پتو؛ بعضی‌ها به خواندن قرآن مشغول می‌شدند تا عادی جلوه کند.
نگهبان‌ها تمام روز مواظب بودند که عراقی‌ها نیایند. چون تمام روزهای‌مان از برنامه‌های زیبا و جالب پر بود. برای اجرای برنامه‌های تئاتر و سرود به ابزار خاصی احتیاج داشتیم که مجبور بودیم آنها را با هزار مکافات آماده کنیم. از بین آن چیزهایی که خیلی مهم بود برایمان، پرچم ایران بود. برای تهیه پرچم می‌رفتیم سرغِ پتوهای متنوعی که داشتیم. حاشیه پتوهایی که رنگ قرمز داشت، می‌شکافتیم و به‌ هم می‌دوختیم تا عرض حاشیه‌هایِ به هم دوخته شده به 20 سانتی‌متر برسد. رنگ‌های سبز و سفید را هم به همین شکل تهیه می‌کردیم؛ بعد هر سه رنگ را به هم می‌دوختیم. وقتی پرچم آماده می‌شد، یکی از بچه‌ها که استاد خطاطی بود، روی آن آرم «الله» می‌کشید. افرادی هم که گلدوزی بلد بودند آن را با نخ‌های رنگی سبز، قرمز می‌دوختند پارچه هم که خودش سفید بود و احتیاج به پُر کردن آن با نخ نبود. همه چی بود، یعنی خودمان از هر چی که داشتیم، استفاده به دردبخور می‌کردیم.
بچه‌های گروه تئاتر باید خودشان را گریم می‌کردند. وسایل گریم و لباس‌های مخصوص را از دشداشه‌هایی که به ما می‌دادند، تهیه می‌کردیم. رنگ‌ دشداشه‌ها با هم فرق داشت؛ ما برای هر گروه یک رنگی انتخاب می‌کردیم. دشداشه‌های سفید که تبدیل به پیراهن و شلوار می‌شد، با تکه پارچه‌ای از رنگ دیگر، پاپیون درست می‌کردیم و گره می‌زدیم دور یقه یا به لباس می‌دوختیم. تئاترهای ما، بیشتر در رابطه با بعثی‌ها بود.
پرده تئاتر هم از ملحفه پتوها و تکه پارچه‌های «دشداشه» بود. ما دشداشه‌های سال قبل را برای لباس گروه سرود، تئاتر و پرده تئاتر، گلدوزی استفاده می‌کردیم. پرده تئاتر را هم طوری در آسایشگاه آویزان می‌کردند که بچه‌ها فضایی داشته باشد برای تعویض لباس. تغییر گریم و کارهای دیگر پشت صحنه را انجام دهند.
همه این کارها مخفیانه بود؛ بچه‌های نگهبان به‌شدت مواظب بودند که عراقی‌ها متوجه نشوند؛ تا می‌گفتند: «سیاه... سیاه...» جمع می‌کردیم؛ وقتی وضعیت سفید بود، دوباره پرده تئاتر را وصل می‌کردیم و ادامه می‌دادیم. نمایشِ یک تئاتر 20 دقیقه‌ای، شاید دوسه روز طول می‌کشید. چه بچه‌های بازیگر و چه تماشاچیان، با حوصله تمام دوسه روز کار را دنبال می‌کردند. خیلی تأثیرگذار بود، همه لذت می‌بردند.
بچه‌های فرهنگی، کارهای روزهای دهه فجر را در یک کتابچه می‌نوشتند. کتابچه از کاغذهای جعبه پودر لباس‌شویی ‌تهیه می‌شد. اگر اشتباه نکنم رنگ نقاشی داخل دفتر از گُل‌های ناز که داخل باغچه حیاط اردوگاه کاشته بودند به‌دست می‌آوردیم؛ دفترچه‌هایی که از تفتیش جان سالم به در برده بودند، پس از آزادی با بچه‌هابه وطن برگشتند.
کتاب «من علیرضا متولد اوپاتان»، روایت خاطرات رزمنده جنگ تحمیلی آزاده «علیرضا داوری» به نویسندگی «پروین کاشانی‌زاده» است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1450767/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این گوشی‌های سامسونگ تا پایان 2025 منسوخ می‌شوند

خروسی که گنجینه این کشور است!

آتش گرفتن بال هواپیمای مسافری آمریکا

جادهٔ دشت ارژن شیراز برفی شد

پارکور جوانان فلسطینی روی تانک‌های ارتش اسرائیل

گله گرگ‌های خاکستری در ارتفاعات رامسر

بارش برف آرامگاه کوروش کبیر را سفیدپوش کرد

استوری/ امامِ دعا، یا سجاد(ع)

از دوبلوری «حامد بهداد» در نقش مهدعلیا تا مشکلات تولید انیمیشن

سیروس میمنت: جشنواره فجر بهترین زمان برای دعوت از بازیگران قدیمی است

هشدار «نیکلاس کیج» درباره یک نفوذ!

آغاز اکران فیلم‌های جشنواره فجر 43 برای معلولان جسمی

بهزاد فراهانی: ما ایرانی‌ها در این دوران تاریخی راهی جز دوست داشتن همدیگر نداریم

همنوازی زیبای بازیگر سریال شب‌های برره با پسرش

نقد بازی غزل شاکری در نقش ثریای فیلم «رها»

دو عکس از مهتاب سینمای ایران در 54 سالگی

3 هزار نوجوان برای حضور در فیلم بچه مردم تست دادند

برای سالروز تولد 51 سالگی «شهاب حسینی» گَرد جادویی مقبولیت

صحنه مشکوکی که بازیکنان استقلال اعتقاد به پنالتی داشتند

شوت خطرناک بازیکن الشرطه که با اختلاف کم از بالای دروازه استقلال به بیرون رفت

بدشانسی آبی‌ها در دو موقعیت ایجاد شده روی دروازه الشرطه

گل اول الشرطه به استقلال توسط رِوان امین

حضور امیر قلعه‌نویی در ورزشگاه آزادی برای تماشای بازی استقلال - الشرطه

گزارش زنده؛ استقلال 1 _ 1 الشرطه

حضور نظری جویباری مدیرعامل باشگاه استقلال در جایگاه ویژه ورزشگاه آزادی

آموزش درست کردن شمع یخی

تاکید روسای مجالس ایران و عراق بر ارتقای روابط دوجانبه

حضرتی: هدف اصلی نشست سران سه قوه نمایش همدلی و وفاق ملی میان قوای سه‌گانه بود

ابلاغ بخش اول قانون بودجه سال 1404 از سوی رئیس‌جمهور

پزشکیان میزبان رئیس مجلس عراق بود

نقل قول سخنگوی کمیسیون امنیت ملی از عراقچی: هیچ تصمیمی برای مذاکره با آمریکا از طرف ما وجود ندارد

عملکرد بازی GTA 6 روی کنسول‌ها از نگاه انیماتور سابق راک‌استار

اپل احتمالاً به‌زودی تأمین‌کننده نمایشگر آیفون تاشو را انتخاب می‌کند

استوری/ ای اهل حرم میر و علمدار خوش آمد

آبشاری زیبا در شیلی

حضرت ابوالفضل العباس، مظهر ایثار و از خودگذشتگی

ندارد به تن دستی و دست گیر است

تیپ دخترکش امیر آقایی در جشنواره فجر جلب‌توجه کرد

دعوای کارگردان و بازیگر «شمال از جنوب غربی»در نشست خبری فیلم

خاطره تلخ دلاوری از شهادت همکاران و دوستانش در حادثه هواپیما

فتوکال« چشم بادومی»

عاشقانه های شهاب حسینی و همسرش در حاشیه جشنواره فیلم فجر

لحظه ای که امیرآقایی میکرفن کارگردان رو در نشست فیلم قطع کرد

انتقاد تند آقایی از مشکل صدا در سالن های نمایش

واکنش تهیه‌کننده «بچه‌ مردم» به احتمال سانسور فیلمش در زمان اکران

اعتقاد نداشتن خانم گوینده به بعضی از اخبار!

ماجرای دعوای امیررضا دلاوری و کارگردان فیلم «شمال از جنوب غربی» چه بود؟

ژسوس: مقابل پرسپولیس کاملا جدی خواهیم بود

نیمار با هلی‌کوپتر در تمرینات سانتوس

لیست 23 نفره مدعی اول قهرمانی آسیا