آریا جوان

آخرين مطالب

امین حیایی؛ آرتیستی که همیشه در حوالی قله قدم می‌زند دخترونه پسرونه

امین حیایی؛ آرتیستی که همیشه در حوالی قله قدم می‌زند
  بزرگنمايي:

آریا جوان - برترین ها /دیشب جوایز جشنواره را تا حد ممکن به فیلم حاتمی‌کیا دادند، مطابق انتظار امین حیایی دیده نشده اما اینجا در ادامه یادداشتی از علیرضا محمودی را آوردیم که در روزنامه همشهری و در تمجید امین حیایی نوشته شده است. نیم قرن پیش خبرنگار پاریس ریویو به ژرژ سیمنون، جنایی‌نویس بزرگ فرانسوی خبر داده بود که در محافل ادبی فرانسه همه منتظرند تا "خالق کمیسر ژول مگره" و رمان‌های پلیسی کم نظیر، یک رمان روشنفکری بنویسد. خبرنگار از نویسنده خواسته بود زمان پایان انتظار منتقدان را مشخص کند. پاسخ سیمنون جمله‌ای بازتاب‌دهنده بود. معنایی که می‌تواند روشنگر راهی برای مرور کارنامه بازیگری امین حیایی باشد. سیمنون معتقد است مجموعه رمان‌های او در کنار هم یک کار روشنفکری است. سیمنون بر تداوم و استمرار به عنوان مهم‌ترین ویژگی کار ثمربخش اجتماعی تأکید می‌کند. برای او نوشتن یک رمان برای ساختن کارنامه، فقط راهی برای جلوه است تا مفهوم مؤثر جلال و شکوه هر کاری به تعامل آن با زندگی معنی می‌شود. بیرون از زندگی هیچ چیز معنی ندارد. 
کارنامه بازیگری امین حیایی بحث‌برانگیز است. برخی حتی فرزند بازیگرش از برخی انتخاب‌های او رضایت ندارند. برخی او را بازیگر فیلم های تجاری توصیف می‌کنند و برخی با مقایسه حیایی با بازیگران تئاتر در نسل‌های قبل، او را به دلیل دوری از معیارهای رایج نسل قبل هنرپیشگان ایرانی در عالیت مرزبندی‌های سیاسی شماتت می‌کنند. بیش از 3 دهه است که ما از طریق سینمای ایران و تولیدات آن امین حیایی را می‌شناسیم. در طول این سال‌ها او همیشه بازیگر آماده‌ای برای انواع نقش‌ها بوده. در دهه 70 دورانی که هنوز نامش سرزبان‌ها نیفتاده بود، زمانی که برای نقش‌های مکمل روی صحنه می‌رفت یا به عنوان بازیگر جوان سر به هوا به تولیدات پُر زدوخورد دعوت می‌شد یا وقتی به عنوان انتخابی خوب برای نقش رفیق ناباب در دفاتر تولید، شماره‌اش را یادداشت می‌کردند. همیشه بازیگر آماده‌ای بود. او همیشه برای هر اجرایی بدنی ورزیده و سیمایی متناسب داشت؛ چه برای فریب دادن و چه برای فریب خوردن. در این دوران او مانند همه بازیگرانی که نان بازو می‌خورند، نقش به نقش حضورش را گسترش داد. حیایی این ویژگی کم‌نظیر در بازیگران سینمای بعد از انقلاب را داشت که برای مجموعه گسترده‌ای از نقش‌ها انتخاب مناسبی بود.

آریا جوان


به جز بازیگران جوان اول و ستاره‌های دارای پرسونا، اغلب بازیگران سینمای ایران صحنه کوچکی برای عرضه خود دارند. این ناخن‌خشکی در نقش‌نویسی از ساختار چرخه‌ای تولید در سینمای ایران می‌آید. وقتی فیلم‌ها از روی دست فیلم‌های موفق قبلی بازتولید می‌شوند تا به موفقیت فیلم قبلی برسند، توقع تنوع نقش امید بیهوده‌ای است. حیایی اما موفق شد زمینه متنوعی برای کار خود مهیا کند. اما ساختار چرخه‌ای تولید برای بازی در نقش جوان جنوب‌شهریِ خوش‌قلب، خوش‌چهره و خوش‌زبان در دهه‌های 70 و 80 در کمدی‌های این دوره با او رفتاری مانند یک بازیگر بی‌شخصیت داشت. او بازیگر سینمای ایران بود و در تداوم کارش در لابه لای کوران همین تولیدات پی در پی و سری‌دوزی‌های دفاتر کم‌کار و پرکار، چند تکخال رو کرد. نمونه‌های قابل توجهِ کار بازیگری که کارش بیش از هر چیزی با بدن و نگاه است. 
«مزاحم»، «اثیری» و «نقاب» تریلرهایی بودند که بخش مهمی از هویت مهیب و هیجان انگیزشان مدیون بازی حیایی بود. «مهمان مامان»، «کما» و «دختر ایرونی» کمدی ‌هایی موفق هستند که حیایی نقش مهمی در شیرینی و دلنشینی آن‌ها دارد. حیایی تنها بازیگر این سال هاست که بدون کمترین تردیدی برای حضور در انواع نقش‌ها دعوت می‌شد. ریزنقشی و تحرک در کنار تسلط و کنترل، ابزار مؤثر حیایی برای رسیدن به چنین تنوع کمیابی است.

آریا جوان


او به عنوان یک نمایشگر چیره‌دست، دستاورد قابل اعتنایی برای سینمای ایران رقم زده بود. دعوت به همه کارها و پرکاری همیشه عارضه کم‌دقتی را هم به دنبال دارد. شاید حیایی درباره چندین نقش کمدی و جدی باید وسواس نشان می‌داد. در دهه 90 حیایی در «شعله‌ور» و «درخونگاه» توانست خود را دوباره به سطح اول بازیگری سینمای ایران برگرداند. احیای حیایی با بازی در نقش مردان پاکباخته که آخرین بازی زندگی‌شان به حیثیت و تمامیت وجودشان گره خورده، نگاه‌ها را متوجه حیایی کرد که می‌تواند کارهای بزرگ بکند.
او دوباره به قرار برگشته بود اما برای این برگشتن آمادگی خود را از دست نداده بود. ورزیدگی، تحرک، ریز نقشی و تسلط همچنان برگ برنده‌ای در دستان کارگردان‌هایی بود که می‌دانستند هنرپیشه‌ی مصمم، بزرگترین نعمت برای تعریف کردن جزئیات یک داستان است.

آریا جوان


در صنعت سینمای ایران که فقرِ تولید و ضعفِ توزیع همیشه مانع مهمی در بزرگ شدن ایده‌ها دارد، امین حیایی بخش مهمی از تصوری‌ست که سینمای بعد از انقلاب از خود به میراث می‌گذارد. نمایشی که حیایی از خود در طول این سال‌ها بر جای گذاشته مانند خود زندگی است که پیرامون همه ما در جریان بوده. مهم این است که از 1370 تا امروز او همیشه ما را به مناسب بودن حضورش متقاعد کرده. امین حیایی بخشی از زندگی ما را مجسم کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1454885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دوربین اصلی گلکسی زد فولد 7 احتمالا مشابه گلکسی S25 اولترا خواهد بود

باگ بلوتوث آیفون 16E کاربران را کلافه کرده است

برکات خواندن سوره واقعه در هرشب جمعه

حکمت/ کفاره افطاری عمدی در ماه رمضان

هم‌خوانی قطعه بسیار شنیده شده توسط گروه فدا یا رقیه (س)

بیوگرافی سارا روستاپور مجری برنامه کودک معروف به «خاله سارا»

چهره ها/ عکسی بدون ادیت از هانیه توسلی در 45 سالگی

صحنه ای جالب از خون بازی «داکوتا جانسون» در یک فیلم

سحری بردن شازده برای بی‌بی خانم

بالاتر از اشلوت؛ مویس مربی ماه انگلیس شد

پاسخ توخل به جنجال دعوت از ستاره سابق لیورپول

گسترش امپراتوری؛ امباپه نوبت قایقرانی شد

مهابادی سرمربی شهر راز شیراز شد

گواردیولا: بابت حذف از سی‌ال اصلا ناراحت نیستم!

ورود تیم ملوان بندرانزلی به استادیوم آزادی برای تقابل با پرسپولیس

ادامه ساخت و ساز در استادیوم آزادی؛ تخریب سکوها برای بازسازی

ورود اتوبوس تیم پرسپولیس و تیم داوری به استادیوم آزادی

شادی گل جالب برابر هوادار و تیراندازی فخریان

حضور حسین بادامکی و پیمان حدادی در استادیوم آزادی

کوچولوتون از خواب عصر بیدار شد؟/ این کارتون رو براش بذارین

معاون عراقچی: در اکتبر نباید اسنپ‌بکی داشته باشیم

پاسخ روحانی به متهم کردنش به‌عنوان بانی قطعی برق‌ها؛ کسانی که تغییر ساعت را به هم زدند، باعث قطع برق شدند

قابلیت خلاصه‌سازی با کمک هوش مصنوعی به نوت پد ویندوز اضافه خواهد شد

مراحل سخت و عجیب انیمیشن سازی به روش «استاپ موشن»

ایستادگی در مسیر حقیقت

خروج آتش سبز رنگ از فاضلاب دانشگاه فناوری تگزاس

یکی از مدیران قدیمی سینما درگذشت

رونمایی از تیزر سریال «وحشی» با بازی جواد عزتی و نگار جواهریان

همه تصاویری که از سریال «پایتخت7» موجود است

ترکیب پژمان جمشیدی و امیر جعفری شیرین و درست بود

صعود صادقی به رده‌بندی و حذف 4 کاراته‌کا در لیگ جهانی چین

آنچلوتی: جنجال اتلتیکو مهم نبود چون ما بردیم

فهرست هلند برای شکست قهرمان یورو 2024

سیف‌الله‌پور: سپاهان از سکوت و احترام نساجی سوء استفاده نکند

چرا کاکا به این نام لقب گرفت؟

گواردیولا: از خاطراتم در منچسترسیتی می‌توانم دو کتاب بنویسم

دلافوئنته: از من درباره پنالتی اتلتیکو نپرسید

ادعای جنجالی روزنامه‌نگار برزیلی در خصوص نیمار!

شاید وینی به ویارئال نرسد!

پرسپولیسی‌ها گران‌ترین بلیت ایران را تمام کردند

استراتژی های خرید اقتصادی در پایان سال؛ نوروز بدون ولخرجی

آموزش پتینه روی ظروف

فریدون مجلسی: می‌خواستید مذاکرات کنسرسیوم مانند برجام 17 سال طول بکشد

قالیباف: توزیع کالابرگ الکترونیک هر ماه انجام می‌شود

بیانیه روسیه درباره نشست سه‌جانبه پیرامون برنامه هسته‌ای ایران

روایت «غریب‌آبادی» از نشست سه‌جانبه ایران، روسیه و چین

تفتیش دفاتر هواوی در بلژیک در پی تحقیقات فساد در اتحادیه اروپا

ایرپاد به قابلیت ترجمه زنده مجهز می‌شود

نخستین تصاویر از بقایای کشتی 132 سال پس از غرق شدن

گوناگون/ از ملاقه‌زنی تا رمضو خوانی