آریا جوان

آخرين مطالب

فیلم ژاپنی «دروازه جهنم»؛ از داستان جنگی خشونت‌آمیز تا درام شکسپیری نگاه سیاسی

فیلم ژاپنی «دروازه جهنم»؛ از داستان جنگی خشونت‌آمیز تا درام شکسپیری
  بزرگنمايي:

آریا جوان - روزیاتو | فیلم‌های کمی در تاریخ سینمای رنگی هستند که به اندازه فیلم دروازه جهنم اهمیت دارند. این فیلم در سال 1953 انتشار یافت و یکی از نخستین فیلم‌های ژاپنی بود که فیلمبرداری آن به صورت رنگی صورت گرفت. کارگردان این فیلم، تینوسوکه کینوگاسا، با بهره‌برداری درست از فناوری جدید آن زمان، صفحه نمایش را با تصاویر خیره‌کننده‌ای پر کرد. اما اهمیت فیلم دروازه جهنم تنها به جنبه فنی آن محدود نمی‌شود و دلایل دیگری نیز وجود دارد که این فیلم را به یک اثر کلاسیک ماندگار تبدیل کرده است.
این فیلم که جوایز اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی و بهترین طراحی لباس را دریافت کرده، ابتدا به عنوان یک داستان حماسی سامورایی آغاز شده و سپس به تدریج به یک درام شکسپیری تبدیل می‌شود. نتیجه آن نیز یک مطالعه بصری خیره‌کننده است که نشان می‌دهد، چگونه عشق می‌تواند به وسواس تبدیل شود و این وسواس چگونه می‌تواند به دیوانگی منتهی گردد.

آریا جوان

بررسی کلاسیک مضامین حسادت و جنون در فیلم
این فیلم در دوران شورش هیجی (جنگ داخلی کوتاهی که در قرن 12 ژاپن رخ داد و این کشور را ویران کرد) رخ می‌دهد. در جریان محاصره کاخ دایمیو، خدمتکار ملکه کسا (ماچیکو کیو) خود را به شکل خواهر شاهزاده‌ درمی‌آورد تا خانواده سلطنتی بتوانند به طور مخفیانه فرار کنند. سامورایی جنگجو، اندو موری‌تو (کازوئو هاسگاوا) کسا را از خطر نجات داده و سپس عاشق او می‌شود. زمانی که موری‌تو از نقشه برادرش برای شورش مطلع‌ می‌گردد، مسئله را با لرد کیوموری (کوره‌یا سندا) در جریان گذاشته و شورش را خنثی می‌کند. کیوموری برای قدردانی از وفاداری موری‌تو، به او می‌گوید که برای جبران حاضر است تا یکی از خواسته‌های او را برآورده کند و موری‌تو نیز بلافاصله درخواست ازدواج با کسا را مطرح می‌کند. اما کسا قبلاً با نگهبان سلطنتی، واتارو واتانابه (ایسائو یاماگاتا)، ازدواج کرده و همین موضوع، موری‌تو را درگیر حسادت می‌کند که سرانجام به فاجعه‌ای ختم می‌شود.
اگرچه بیشتر فیلم‌های کینواگاسا به فراموشی سپرده شده‌اند، اما او یکی از پرکارترین کارگردان‌های ژاپنی بود که حرفه‌اش را از دوران سینمای صامت آغاز کرد و تا اواسط دهه 1960 ادامه داد. دروازه جهنم، اوج کارنامه حرفه‌ای‌ این کارگردان بود؛ موفقیتی بین‌المللی که در زمانی رخ داد که فیلم‌های آسیایی و اروپایی به تدریج در حال پیدا کردن مخاطب آمریکایی بودند.
بخشی از موفقیت این فیلم را می‌توان به علاقه‌ آمریکایی‌ها به فیلم‌های سامورایی نسبت داد ـ در همان زمان، از فیلم‌های راشومون و هفت سامورایی ساخته آکیرا کوروساوا نیز استقبال زیادی شده بود ـ اما دروازه جهنم از سادگی داستان خود بهره می‌برد؛ داستانی برگرفته از مفاهیم کلاسیک و جهانی.

آریا جوان

داستان دروازه جهنم ریشه‌هایی از آثار شکسپیر بویژه مکبث و اوتلو را در دل خودش دارد. موری‌تو قهرمان تراژیک کلاسیک است؛ مردی که وسواس و خودشیفتگی بی‌پایانش در نهایت به سقوط او منجر می‌شود. نیت‌های موری‌تو ابتدا بلندپروازانه است: او می‌خواهد از لرد کیوموری محافظت کند، جان خانم کسا را حفظ کند و او را به ازدواج خود درآورد.
موری‌تو که در خودشیفتگی غرق شده، بعد از نجات خانم کسا و خدمت به دایمیو، احساس می‌کند که شایسته عشق اوست. عشقش به کسا از همین احساس سرچشمه می‌گیرد که فکر می‌کند حق دارد به او علاقه‌مند باشد. حسادت موری‌تو به واتارو زمانی بیشتر می‌شود که تلاش می‌کند او را در موقعیت‌های مختلف مانند یک مسابقه اسب‌سواری و یک شام رسمی که به خشونت کشیده می‌شود، تحقیر کند. اما نمی‌تواند دل خانم کسا را به دست آورد، چون آن دل متعلق به فرد دیگری است و به زودی تلاش می‌کند او را مجبور به عشق ورزیدن به خود بر خلاف میلش کند.

آریا جوان

فیلم دروازه جهنم آغازگر دوران طلایی سینمای رنگی ژاپن بود
فیلم دروازه جهنم با استفاده از تکنیک فیلم‌برداری Eastmancolor ساخته شد که یک جایگزین ارزان‌تر به جای تکنیک تکنی‌کالر (Technicolor) در آن زمان بود. در حالی که تکنی‌کالر تصویری زنده‌تر و پررنگ‌تر ارائه می‌داد، Eastmancolor تصویری کم‌رنگ‌تر ایجاد می‌کرد که به نفع فیلم بود. این انتخاب باعث شده تا بازسازی ژاپن قرن دوازدهم حس واقعیت روزمره را بهتر به نمایش بگذارد، در حالی که رنگ‌های شاداب به زیبایی طبیعت، ظرافت طبقه حاکم و فقر شورشیان تاکید می‌کنند. در عین حال، استفاده از رنگ، فیلم را در دنیای ملودرام غوطه‌ور می‌کند و آن را در ردیف آثار کلاسیک داگلاس سیرک مانند فیلم هر چه خدا می‌خواهد و بر باد نوشته قرار می‌دهد. شاید رویکرد آن طبیعی باشد، اما در عین حال درام آن بیشتر است.
بیش از هر چیز، دروازه جهنم نقطه عطفی بود برای خروج سینمای ژاپن از دنیای سیاه‌و‌سفید و ورود به دنیای رنگ. فیلم‌های ترسناکی مانند کوایدن و خانه، از رنگ به شیوه‌ اکسپرسیونیسم (هنری و پر از احساس) استفاده کردند؛ یاسوجیرو اوزو در فیلم‌های علف‌های شناور و صبح بخیر، از رنگ به‌منظور ایجاد حس واقعیت بیشتر بهره برد؛ و آکیرا کوروساوا در شاهکارهای سامورایی دوران پایانی‌اش یعنی کاگه‌موشا (شبح جنگجو) و آشوب، از رنگ برای ترکیب اکسپرسیونیسم و واقعیت استفاده کرد. واقعاً نمی‌توان تصور کرد که سینمای ژاپن بدون دروازه جهنم، چگونه می‌توانست باشد.

آریا جوان

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1475684/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گل اول رئال سوسیداد به رئال مادید توسط آندر بارِنِچِئا

گل اول رئال مادرید به رئال سوسیداد توسط اندریک

گل دوم رئال سوسیداد به رئال مادرید توسط داوید آلابا

گل سوم رئال سوسیداد به رئال مادرید توسط میکل اویارزابال

گل دوم رئال مادرید به رئال سوسیداد توسط جود بلینگام

گل سوم رئال مادرید به رئال سوسیداد توسط اورلین چوامنی

گل چهارم رئال سوسیداد به رئال مادرید توسط میکل اویارزابال

مارکا؛ سپاهان برای قهرمانی بن یدر را آورد

جواهر آرسنال بعد از 3 ماه برگشت و گل زد

گل اول آرسنال به فولام در دقیقه 37 توسط میکل مرینو

گل اول ناتینگهام فارست به منچستریونایتد توسط آنتونی الانگ

شروع عالی سوسیداد؛ رئال گل خورد، لونین لایی!

سید محمد صدر: امام مسئولیت پذیرش قطعنامه را بر گردن دیگری نینداخت

کاخ سفید مدعی موفقیت‌آمیز بودن حملات به یمن شد

مهلت دادگاه لاهه به ایران و آمریکا برای تعیین غرامت توقیف اموال بانک مرکزی به پایان رسید

تحلیل رئیس سابق میز ایران در اسرائیل از احتمال جنگ میان ایران و آمریکا: هفته‌های حساسی در پیش است

پی‌اس‌جی بعد از 13 سال 2-0 عقب افتاد!‏

بسیج 70 هزار نفری تراکتور علیه قرمز و آبی

آذری جهرمی: بمب هسته‌ای ایران، اراده آحاد ملت آن است

جانباز 70درصد «قهرمان چاکتن» از مازندران به همرزمان شهیدش پیوست

فیلمبرداری ویوو X200 اولترا معیار جدیدی در گوشی‌های هوشمند تعیین می‌کند

قابلیت تولید تصویر ChatGPT در اختیار تمام کاربران قرار گرفت

گوشی فوق مقاوم یولفون Armor 30 Pro با دو نمایشگر، دوربین دید در شب و باتری 12800 میلی‌آمپرساعتی معرفی شد

روایت تلخ لحظه شنیدن خبر شهادت سید مقاومت

روایت قرآنی گناه شنیع قوم لوط

اینجا جایی است که اگر به خطر افتاد...

وقتی بهار را می بینید، به یاد معاد باشید

سختگیری‌های جالب پدر بازیگر سینما و تلویزیون

ارسطو ول کن آکواریون نیست!

بهروز دوباره حساب رحمت رسید!

بحث نقی با اوس موسی

نقی روی اوس موسی چاقو کشید!

اوس موسی تا دم مرگ رفت!

بن‌یدر و اولین پیام برای هواداران سپاهان

سوارز: برای گل زدن به رئال زندگی می‌کردم

واکنش ایران درخصوص تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان

روایت مجری سابق صداوسیما از روابط علی لاریجانی و شهید سلیمانی

روایت حادثه تلخ انفجار پیجرها

جنگی که پیامبر با جانبازان پیروز شد

محافظ سید معروف به سپر سید

ربنایی که تاریخی شد

خاطره بامزه میرطاهر مظلومی وقتی کادو روز معلم را از معلمش پس گرفته!

سپند امیرسلیمانی: مادرم پارتی بازی کرد تا پدرم در نمایشش بازی‌ام بدهد

سپند امیرسلیمانی خطاب به فرزند در راهش: تو جهان ما را تغییر دادی

سپند امیرسلیمانی: همیشه فکر می‌کردم بچه‌ام دختر است اما قرار است پسردار شوم

استقلالِ هجومی با تغییر مهم شکل گرفت

تداوم صدرنشینی سینر با وجود محرومیت

عیدی ویژه پرسپولیس به مربیان و بازیکنان خارجی

چگونه به‌خوبی با کنجکاوی‌های نادرست دیگران برخورد کنیم؟

عراقچی: ایران تحت هیچ شرایطی درپی بدست آوردن سلاح هسته‌ای نیست