آریا جوان

آخرين مطالب

شفاف‌سازی صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» بینندگان نگاه سیاسی

شفاف‌سازی صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» بینندگان
  بزرگنمايي:

آریا جوان - الف / رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره افزایش شمار بینندگان تلویزیون در نوروز و رمضان 1404 نسبت به سال گذشته توضیح داد.
محسن شاکری‌نژاد رییس مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما درباره «رشد 22 درصدی» آمار بینندگان برنامه‌های این سازمان در ایام نوروز و رمضان که در برخی بخش‌های خبری آمده است، می‌گوید: مخاطب کلی ما در نوروز و رمضان سال گذشته 66 درصد بود و امسال با 6 درصد افزایش، به 72.2 درصد رسید. 22 درصد افزایش، مربوط به میانگین درصد بیننده سریال‌های نوروز 1404 نسبت به همین رقم در نوروز 1403 است. مثلا پارسال سریال «نون خ 5» با حول‌وحوش 45 درصد پرمخاطب‌ترین بوده و الان «پایتخت 7» با 60 و خرده‌ای درصد پربیننده‌ترین است، ولی میانگین این آثار با بقیه سریال‌های روی آنتن، این افزایش 22 درصدی را نشان می‌دهد؛ البته چون پخش «پایتخت 7» ادامه دارد، در نظرسنجی‌های بعدی طبیعتا مخاطب افزایش پیدا می‌کند.
او درباره همخوانی 72.2 درصد با شمار 49 میلیون نفر بیننده برنامه‌های سیما در رمضان و نوروز 1403 ادامه می‌دهد: ما نظرسنجی را از افراد بالای 12 سال انجام می‌دهیم که حدود 67 میلیون نفرند و محاسبه 49 میلیون نفر بر اساس این عدد انجام شده است.
این مدیر رسانه ملی درباره جزییات نظرسنجی توضیح می‌دهد: ما از پاسخگویان به نظرسنجی، می‌پرسیم شما فلان سریال یا برنامه را دیدید؟ اگر پاسخ مثبت باشد، می‌شوند مخاطب برنامه یا سریال. بعد برای سنجش کیفیت تماشا، از آن‌هایی که جواب «بله» داده‌اند، می‌پرسیم چقدر دیده‌اید؟ همه قسمت‌ها، بیشتر قسمت‌ها، برخی قسمت‌ها یا اتفاقی.
او در پاسخ به پرسشی مبنی بر وجود مخاطب گذری و اتفاقی در میان مخاطبان سریال می‌افزاید: معمولا این‌طور نیست، چون بیننده سریال معمولا گذری نمی‌بیند؛ فرد یا سریال را دنبال می‌کند یا به آن علاقمند نیست.
در شبکه نمایش خانگی هم همین‌طور است. مثلا وقتی می‌گویند «جوکر» 30 درصد بیننده دارد، آیا همه این افراد همه قسمت‌ها را دیده‌اند؟ نه. ممکن است بخشی از آن را در اینستاگرام دیده باشند. در مورد «پایتخت 7» آمارهای ما نشان می‌دهد که عددی قابل توجه تا حول‌وحوش یک میلیون کاربر یکتا، از طریق تلوبیون «پایتخت 7» را تماشا می‌کنند و از طریق تلویزیون نمی‌بینند.
بازار
معیار محاسبه درصد مخاطب، پاسخ به آن پرسش اول است و بعد اعداد دیگری برای برنامه‌ساز و سیاست‌گذار احصا می‌کنیم که مربوط به کیفیت تماشا، رضایت و موارد دیگر است.
مدیر مرکز تحقیقات صداوسیما، این شیوه نظرسنجی را علمی می‌داند و تصریح می‌کند: این روش استاندارد جهانی دارد. مثلا آفکام می‌گوید اگر کسی در هفته 15 دقیقه یک محتوا را تماشا کند، مخاطب آن می‌شود. می‌گویند اگر کسی حتی پنج دقیقه در هفته به رادیو گوش دهد، مخاطب رادیو می‌شود. این‌ها تعاریف استاندارد جهانی دارد و ما مبتنی بر آن مخاطب را می‌سنجیم.
 وقتی می‌خواهیم مخاطب را بسنجیم، آن چیزی که ملاک ماست، نظر پاسخگو درباره سؤالی است که در نظرسنجی می‌پرسیم. ممکن است کسی بیننده دو یا سه قسمت از یک سریال هم بوده باشد، ولی خود را بیننده آن نداند. در نظرسنجی‌ها این امر وجود دارد. پرسشگر می‌پرسد شما مخاطب صداوسیما هستید؟ فرد پاسخ می‌دهد نه، ولی وقتی نام برخی برنامه‌ها و محتواها می‌آید، می‌گوید بله و مشخص می‌شود که می‌بیند.
 متاثر از تحولات تکنولوژی‌های ارتباطی در دنیا، در رقابت بین شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی با رادیو تلویزیون، شاهد کاهش مخاطبان تلویزیون‌های خطی و افزایش مخاطب شبکه‌های اجتماعی هستیم و این یک روند جهانی است. در داخل کشور ما علاوه بر این روندهای جهانی، تحولات مختلف سیاسی و اجتماعی هم بر مخاطب صداوسیما تاثیر می‌گذارد. ما در نظرسنجی‌ها شاهد این هستیم که عده‌ای با وجودی که بعضی از برنامه‌های صداوسیما مثل فوتبال یا مستند یا موسیقی و ... را می‌بینند و می‌شنوند، اما از همان ابتدا اعلام می‌کنند که ما اصلا برنامه‌های صداوسیما را دنبال نمی‌کنیم. گویی عدم تماشای برنامه‌های صداوسیما برای عده‌ای به یک پرستیژ اجتماعی تبدیل شده است. ما برای برآورد دقیق میزان مخاطب برنامه‌های صداوسیما ناچاریم این ملاحظات را در نظر بگیریم.
این مدیر سازمان صداوسیما درباره تغییرات شیوه نظرسنجی‌های مرکز تحقیقات این سازمان نسبت به دوره گذشته می‌گوید: تفاوتی که به وجود آمده، این است که با توجه به وجود بسترهای مختلف انتشار، سعی کردیم بدانیم مخاطب محتوا را از چه بستری دیده؛ تلویزیون، تلوبیون، شبکه‌های مجازی، سایت‌ها و... . البته این بخش زیاد نیست، ولی دارد بیشتر می‌شود.
شاکری‌نژاد در پایان در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر شایعات درباره محرمانه شدن نتایج نظرسنجی‌ها توضیح می‌دهد: این‌طور نیست. به طور معمول نتایج همه نظرسنجی‌ها درباره برنامه‌ها، برای شبکه‌ها، برنامه‌سازها و حوزه معاونت سیما می‌رود، اما در مناسبت‌های خاص مثل نوروز، رمضان و یلدا، اداره‌کل روابط عمومی، آن را به صورت عمومی منتشر می‌کند. طبیعی هم است، بالاخره ما بیننده صدها برنامه را می‌سنجیم و برای مردم اهمیت زیادی ندارد که فلان برنامه مثلا عصرگاهی فلان شبکه، چه میزان بیننده دارد.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1482578/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامسونگ شایعه‌ تأخیر در ساخت کارخانه‌ تراشه‌سازی تگزاس را رد کرد

نبرد نفس‌گیر جوجه تیغی و مار کبری

ابن سیرین چطور معبر خواب شد؟

قدیمی ترین فیلم ضبط شده از دخمه زرتشتیان

ارزش خاک و زمین ایران در این 3 دقیقه متوجه می شوید!

وقتی با پلیس تصادف کردی!

روشی جالب برای ذخیره آب کولر گازی

تیمساری که اجازه نداد ایران تحقیر شود!

طوطی مایر در حال آب خوردن

داستان سیمرغ و جنگ با تقدیر/ پرنده ای که می خواست سرنوشت دختر و پسر را عوض کند/ قسمت اول

این مرد بدون پاهایش از کوه 1500 متری بالا رفت/ ویدئو

بغض و احساساتی شدن عوامل سریال «پایتخت»

این داستان میتونه سناریو یک فیلم کمدی باشه!

نوید محمدزاده از انتقاد همکارش هم در امان نماند

ریما رامین‌فر: گریه‌ من در سریال «پایتخت» واقعی بود

بررسی علل عدم نتیجه‌گیری تیم ملی نوجوانان

افشاگری جنجالی پیمان یوسفی از تیم ملی نوجوانان

ازبکستان در فینال آسیا حریف عربستان شد

رکورد عجیب یونایتد؛ دو گل در دقیقه 120!

انتقاد ساره جوانمردی از توجه به فوتبال در برنامه قهرمان ایران

الهامی: نمی‌توانم به نساجی کمک کنم

افزایش جوایز رولان‌ گاروس 2025 به 57 میلیون دلار

کمانداران اعزامی به یونیورسیاد جهانی مشخص شدند

جزیره کیش می تواند پایگاه دیپلماسی فرهنگی کشور باشد

علی خدیور قهرمان مسابقات دو 400 متر سلیمانیه عراق شد

لزوم تمرکز دانشگاه‌های جزیره کیش بر نیازهای منطقه‌ای و بین‌المللی

تولید آیفون 16e در برزیل برای فرار از تعرفه‌های آمریکا آغاز شده است

ماهیگیری با یک دست!

خانه های سنگی در روستایی در سوئیس

ساناز سعیدی و علی نصیریان در اکران مردمی فیلم هفت بهار نارنج

خاطره مهران غفوریان از حواس پرتی رضا شفیعی جم !

بلان: این بدترین بازی الاتحاد در دوران من بود

وی‌ای‌آر مانع از تکمیل شب بی‌نظیر ستاره استقلال

مسی: گواردیولا ناخواسته به فوتبال ضربه زد

رسانه ترکیه‌ای: شاهزاده کارتال از چشم مورینیو افتاد

ژسوس: الهلال به دوران وحشی‌گری خود باز خواهد گشت

آنژه: منتقدان فعلا باید من را تحمل کنند

عطایی خبر داد: انفجار بمب بزرگ والیبال ایران

ادعای لینه‌کر: یونایتد بازیکن مدنظر آموریم را فروخت

حسینی، نوری در روزهای تاریک استقلال

کامبک منچستریونایتد تاریخی شد

تاثیرات رفتارها، نگرش‌ها و عادات فرد در سبک زندگی

رژه روز ارتش در سراسر ایران برگزار شد

عراقچی: پیام رهبر انقلاب به پوتین حاوی نکات مهمی بود

هلاکت سرتیم عملیاتی گروهک تروریستی جیش‌الظلم + جزئیات

پیش‌بینی وضعیت جوی و دریایی استان هرمزگان برای روز جمعه 29 فروردین 1404

مارماهی های رودخانه ای این طوری تغذیه می‌کنند!

وقتی بستنی طعمه مرغ دریایی می‌شود!

برشی از قسمت دهم سریال تاسیان

دو ستاره یونایتد وسط بازی از ورزشگاه رفتند!