آریا جوان

آخرين مطالب

کودک کشی در سینمای ایران به بهانه سریال وحشی! اجتماعی فرهنگی

کودک کشی در سینمای ایران به بهانه سریال وحشی!
  بزرگنمايي:

آریا جوان - سلام سینما / مرگ کودکان به یکی از ترفندهای پرتکرار فیلم‌سازان ایرانی برای شوک دادن به مخاطب تبدیل شده است. این یادداشت به بررسی آسیب‌های این روند و خطر تبدیل شدن معصومیت به ابزاری کلیشه‌ای در روایت‌های سینمایی می‌پردازد.
سریال «وحشی» به‌عنوان آخرین کار هومن سیدی در شبکه نمایش خانگی منتشر شده است. اولین نکته‌ای که توجه مخاطبان را جلب کرده، ایده اولیه آن است که در آن دو کودک کشته می‌شوند.
این حادثه در ماشین شخصیت اصلی (جواد عزتی) رخ می‌دهد. عزتی فرار می‌کند و تصمیم می‌گیرد خودش را بی‌خبر نشان دهد، چون می‌ترسد خون این کودکان به گردنش بیفتد. موقعیت مرگ کودکان در این سریال احساسات مخاطب را به شکلی بی‌رحمانه به تکاپو می‌اندازد.
در نتیجه «وحشی»، فارغ از اینکه سریال خوب یا بدی است، توانسته قلابی بر بیننده‌اش بیندازد و او را تا مسیری مشخص بکشاند. حالا اینکه این مسیر تا کجا ادامه پیدا کند، به سیدی و پرداختش بستگی دارد. باری. مسئله این یادداشت به کفایت کار سیدی مربوط نمی‌شود. بحث سر آن سوژه اولیه است. آن کودکانی که برای جذاب شدن یک فیلم‌نامه قربانی شدند!
در سال‌های اخیر، چه در فیلم کوتاه و چه بلند، از این سوژه برای به دام انداختن مخاطب زیاد استفاده شده است. فیلم‌سازان برای درگیر کردن احساسات مخاطب و ایجاد تعلیق در روایت از این موضوع بهره می‌برند. «تابستان داغ» ساخته ابراهیم ایراج‌زاد یکی از این آثار بود. یکی دیگر «وابل» به کارگردانی تورج اصلانی بود که در چهل‌ویکمین جشنواره فجر به نمایش درآمد. در این میان، شاید به فیلم «رها» حسام فرهمند فکر کرده باشید که این روزها در سینماها اکران می‌شود. تفاوت «رها» با این دو فیلم در همراه کردن مخاطب است. فیلم فرهمند فقط احساسات مخاطب را جریحه‌دار می‌کند. در فیلم کوتاه هم به همین منوال آثاری قابل ذکرند. 
بازار
زیرپا گذاشتن قراردادها!
نکته اصلی اینجاست که از لحاظ روایی، مرگ کودکان چگونه مخاطب را به سمت فیلم می‌کشاند. کودکان به جهان یک اثر رنگ معصومیت می‌زنند. آن‌ها طبق قراردادهای نانوشته، ردپای پاکی و عطوفت‌اند. نقشی که در ساحت معصومیت ایفا می‌کنند، بسیار اساسی است.
فیلم‌ساز با خدشه‌دار کردن این نقش، قراردادها را زیر پا می‌گذارد. به این ترتیب، بیننده دچار آشنازدایی می‌شود. او که تا پیش از این مطمئن بود از جهان معصومانه بچه‌ها حفاظت می‌شود، با دیدن مرگشان برانگیخته می‌شود و می‌خواهد از سرنوشت این آشنازدایی باخبر شود. در نتیجه، تماشاگر هم از لحاظ احساسی درگیر است و هم از لحاظ ذهنی کنجکاو.
شوک یا بن‌بست؟
این ترفند روایی، هرچند تأثیرگذار است، اما وقتی بیش از حد تکرار شود، خطر کلیشه شدن دارد. فیلم‌سازان ایرانی این روزها انگار شیفته این سوژه شده‌اند. مرگ کودکان به ابزاری برای شوک دادن به مخاطب بدل شده، اما این شوک همیشه کارساز نیست.
مثلاً در «تابستان داغ»، این سوژه به عمق روایت گره خورده بود، اما در آثاری مثل «رها»، فقط حس ترحم مخاطب را قلقلک می‌دهد. این تکرار ممکن است کم‌کم مخاطب را بی‌حس کند. وقتی معصومیت کودکان مدام قربانی تعلیق روایت شود، دیگر آن تأثیر اولیه را نخواهد داشت. 
پشت دیوارهای خلاقیت!
از طرف دیگر این روند نشان می‌دهد فیلم‌سازان ایرانی دنبال راه‌های سریع برای جلب توجه‌اند. اما این مسیر می‌تواند به بن‌بست برسد. چرا به‌جای تکیه بر مرگ کودکان، سراغ سوژه‌های تازه‌تر و خلاقانه‌تر نمی‌روند؟ آیا معصومیت کودکان فقط باید بهانه‌ای برای پیش‌برد روایت باشد؟
این سوژه اگر با دقت و مسئولیت به کار نرود، نه‌تنها در روایت، بلکه در ذهن مخاطب هم به رخدادی عادی بدل می‌شود. به بیانی دیگر در این میان قراردادی دیگر وضع می‌شود. قراردادی که چندان ارزش دراماتیک ندارد! آن وقت دیگر نه معصومیتی می‌ماند و نه روایتی که ارزش تماشا داشته باشد.
این تکرار بی‌امان سوژه مرگ کودکان، پرسشی تلخ پیش می‌کشد: آیا سینمای ما راه دیگری برای جلب مخاطب بلد نیست؟ وقتی معصومیت بچه‌ها مدام قربانی روایت می‌شود، مخاطب کم‌کم به این شوک‌ها عادت می‌کند. آن‌وقت چه؟ فیلم‌سازان، به‌جای تکیه بر این ترفند، چرا سراغ قصه‌های تازه نمی‌روند؟ روایت‌هایی که معصومیت را نه قربانی، بلکه ستایش کنند. این مسیر شاید سخت‌تر باشد، اما دست‌کم مخاطب را با خودش همراه می‌کند، نه اینکه فقط دلش را بلرزاند.
اگر این روند ادامه پیدا کند، معصومیت در سینمای ایران فقط یک ابزار می‌شود؛ ابزاری که روزی تمام خواهد شد. نکته مهمی که در خلال تمام این مباحث وجود دارد و باید به عنوان یک تبصره در نظر گرفته شود، بحث پرداخت است. 
تبصره!
کودک‌کشی در یک فیلم برای جلب احساسات و ذهن مخاطب گناه کبیره نیست! اگر فیلم‌سازی بتواند با به کار گرفتن حس مخاطب، اثری ارزنده ارائه کند، نه تنها مورد شماتت قرار نمی‌گیرد بلکه تشویق هم خواهد شد! اما وقتی کارگردان و نویسنده بعد از نمایش چنین حادثه‌ای دیگر حرفی برای گفتن نداشته باشد، باید بگوییم که غائله را باخته است! 

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1489861/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

Ascend 910D معرفی شد؛ برگ برنده‌ی چین برای شکست دادن انویدیا در بازار هوش مصنوعی

راه تشخیص ستاره و سیاره

حال و هوایِ حیات وحشِ آفریقا

راز آواز پرندگان

داستان «دختر مشهور ناصرالدین شاه که ملکه عکاسی بود»

چهره ها/ عکس جدیدِ رعنای سریال دلنوازان در یک مکان تاریخی

چهره ها/ الناز شاکردوست برای بندرعباس: داغ تو دارد این دلم

نگاهی به 9 سریال مهم خارجی چند ماه اخیر

واکنش مدودف به پیشنهاد مربیگری جوکوویچ

حمله به AFC: دشمن شرق آسیا هستید!

سرمربی اینترمیامی: به‌ خاطر اشتباه من باختیم

پشت پای فدراسیون شمشیربازی به قانون خودنوشته

آنچلوتی در پرونده اخراج مدیون بارسلونا شد

تشریح آخرین وضعیت 3 مصدوم استقلال

چهار بحران اصلی اینتر که رویای سه‌گانه را نابود کرد

احتمال محرومیت رودیگر تا پایان فصل جدی است

تونی کروس: بارسا خوش‌شانس بود

آرزوی کلوپ این است که سرمربی رئال شود!

آیا طالع بینی بارداری واقعیت داره؟

جزئیاتی از سفر رئیس جمهور به آذربایجان؛ اسناد اقتصادی بین پزشکیان و علی‌اف امضا می‌شود

واکنش شمخانی به یاوه‌گویی نتانیاهو علیه ایران

جامعه ایثارگری در تحقق برنامه‌ های بنیاد نقش راهبردی داشته باشند

یوبیسافت متهم به جمع‌آوری داده‌های مخفی در بازی‌های تک‌نفره شد

کشتی حامل گوسفند در دریا واژگون شد

پخش سریال «لیسانسه‌ها» به وقفه افتاد

آرنولد نقش اول جشن قهرمانی لیورپول

لژیونر جدید فوتبال ایران راهی امارات می‌شود

ملی‌پوش وزنه‌برداری زیر تیغ جراحی می‌رود

سد بزرگ مقابل استقلال برای جذب مهاجم سابق

شاگرد قلعه‌نویی، وینگر شماره یک فوتبال امارات شد

دو خارجی پرسپولیس مقابل در خروجی

رفیق‌های شوهرم نمی‌گذارند که به دیدنم بیاید

عراقچی وزیر خارجه عربستان را از روند گفت‌وگوها با آمریکا مطلع کرد

اظهارات رئیس جمهور پیش از سفر به آذربایجان؛ پزشکیان عازم باکو شد

عیادت مدیرکل بنیاد شهید و امورایثارگران مازندران از والدین سه شهید حجازی در گلوگاه

مکان هایی زیبا و خارق العاده در ویتنام

راز آبشار زیر آب؛ خطای دید حیرت‌انگیز طبیعت در جزیره موریس

شوخی بهنوش بختیاری با تهدید به زدن خانم بازیگر!

جلسه وزیر ورزش با مدیران عامل باشگاه‌های لیگ برتری

سرمربی تیم فوتبال جوانان، گزینه اصلی کادر فنی تیم ملی زنان ایران

تمرین استقلال تعطیل شد

اولین تبریک قهرمانی تراکتور از سوپرلیگ ترکیه

تاریخ‌سازی مربی اتریشی با صعود به فینال

اعلام برنامه نهایی لیگ نخبگان فوتبال آسیا

کمک نماینده ژاپن به فوتبال ایران برای عقب نیفتادن بیشتر از قطر

نکات ریز و درشت آداب و معاشرت در جاهای مختلف

روایت شنیده‌نشده بذرپاش از آخرین سفر شهید رئیسی

وزش باد و متلاطم شدن دریای هرمزگان در دوشنبه 8 اردیبهشت

استقبال فوق العاده از ریمستر The Elder Scrolls 4: Oblivion در استیم ادامه دارد

احتمالاً بازی Until Dawn به سرویس پلی استیشن پلاس خواهد آمد