آریا جوان

آخرين مطالب

اختراع دست مصنوعی مغناطیسی/ انقلابی در کنترل حرکات برای قطع عضوها فناوری

اختراع دست مصنوعی مغناطیسی/ انقلابی در کنترل حرکات برای قطع عضوها
  بزرگنمايي:

آریا جوان - محققان ایتالیایی با توسعه نخستین دست مصنوعی کنترل‌شده با مغناطیس، به قطع عضوها این امکان را داده‌اند که تنها با فکر کردن حرکات طبیعی دست را بازسازی کنند؛ این نوآوری می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را متحول کند.
به گزارش برنا، مؤسسه بیوروبوتیک، دستان مصنوعی مغناطیسی جدیدی را توسعه داده که کنترل طبیعی و دقیقی بر روی انگشتان رباتیک را فراهم می‌آورد و این موضوع در آزمایش‌های بالینی موفقیت‌آمیز نشان داده شده است.
محققان نخستین دست مصنوعی کنترل‌شده با مغناطیس را ایجاد کرده‌اند که به افراد قطع عضو این امکان را می‌دهد تا تنها با فکر کردن، تمام حرکات دست را بازسازی کنند. این سیستم انقلابی نیاز به هیچ‌گونه سیم یا اتصالات الکتریکی ندارد و فقط با استفاده از مغناطیس و عضلات، حرکات انگشتان را برای انجام کار‌های روزمره مانند باز کردن قوطی‌ها، دست دادن یا نگه‌داشتن لیوان کنترل می‌کند.
پیشرفت در توسعه رابط پروتز
یک تیم تحقیقاتی از مؤسسه بیوروبوتیک مدرسه عالی سانت آنا در پیسا، رابطی کاملاً جدید بین بازوی باقیمانده قطع عضو و دست رباتیک توسعه داده است که نیات حرکتی را رمزگشایی می‌کند. این سیستم شامل کاشت مغناطیس‌های کوچک در عضلات ساعد است.
این ایمپلنت، که با دست رباتی میا-هند که توسط شرکت وابسته پرنسلیا توسعه یافته، به‌خوبی در اولین بیمار آزمایش شده است؛ این بیمار، دانیل، 34 ساله ایتالیایی، به مدت شش هفته از پروتز استفاده کرد. نتایج این آزمایش در مجله علمی Science Robotics منتشر شده و نمایانگر گام مهمی برای آینده پروتز‌ها است.
کریستین چیپریانی، سرپرست تیم، گفت: «این نتیجه پاداش یک مسیر تحقیقاتی چند دهه‌ای است. ما سرانجام پروتزی کاربردی توسعه داده‌ایم که نیاز‌های فردی را که دست خود را از دست داده، برآورده می‌کند.»
بررسی کنترل مایوکینتیک
کنترل مایوکینتیک به رمزگشایی نیات حرکتی از طریق مغناطیس‌های قابل کاشت در عضلات مربوط می‌شود. این مرز جدیدی است که تیم تحقیقاتی مدرسه عالی سانت آنا به‌دنبال انقلاب در آینده پروتز‌ها است. ایده این رابط جدید که به‌عنوان بخشی از پروژه MYKI توسعه یافته، استفاده از مغناطیس‌های کوچک چند میلی‌متری است که در عضلات باقی‌مانده بازوی قطع عضو کاشته می‌شوند و با انقباض عضله، حرکات انگشتان را باز و بسته می‌کنند.
چیپریانی توضیح داد: «در ساعد 20 عضله وجود دارد و بسیاری از آنها حرکات دست را کنترل می‌کنند. بسیاری از افرادی که دست خود را از دست داده‌اند، هنوز هم احساس می‌کنند که دستشان در جای خود است و عضلات باقی‌مانده در پاسخ به دستورات مغز حرکت می‌کنند.»

آریا جوان

تیم تحقیقاتی حرکات را نقشه‌برداری کرده و آنها را به سیگنال‌هایی برای راهنمایی انگشتان دست رباتی ترجمه کرده است. مغناطیس‌ها دارای میدان مغناطیسی طبیعی هستند که به‌راحتی قابل محلیابی هستند. زمانی که عضله منقبض می‌شود، مغناطیس حرکت می‌کند و الگوریتم خاصی این تغییر را به یک فرمان خاص برای دست رباتی ترجمه می‌کند.
موفقیت آزمایش انسانی نخست
دانیل در سپتامبر 2022 دست چپ خود را از دست داد. او گفت: «ناگهان بدون دست ماندم. یک لحظه آن را داشتم و در لحظه بعد نداشتم.» او به‌عنوان داوطلب برای مطالعه انتخاب شد، زیرا هنوز احساس وجود دستش را می‌کرد و عضلات باقی‌مانده در بازویش به نیات حرکتی او پاسخ می‌دادند.
در آوریل 2023، دانیل تحت عمل جراحی برای کاشت مغناطیس‌ها در بازویش قرار گرفت. این عمل جراحی در بیمارستان دانشگاهی پیزا (AOUP) انجام شد و با همکاری تیمی به سرپرستی دکتر لورنزو آندرانی از واحد جراحی ارتوپدی و تروما انجام شد.
آندرانی گفت: «این یک پیشرفت مهم در زمینه پزشکی پیشرفته پروتز‌ها است. عمل جراحی موفقیت‌آمیز بود و این نتیجه‌گیری بر اساس انتخاب دقیق بیمار و معیار‌های سخت‌گیرانه انجام شد. یکی از پیچیده‌ترین چالش‌ها شناسایی عضلات باقی‌مانده در ناحیه قطع عضو بود که با استفاده از تصویربرداری MRI قبل از عمل و الکترومیوگرافی به‌دقت انتخاب شدند.»

آریا جوان

تیم جراحی شش مغناطیس را در بازوی دانیل کاشتند. برای هر کدام، آنها عضله را شناسایی کرده و مغناطیس را در جای مناسب قرار داده و بررسی کردند که میدان مغناطیسی به‌درستی جهت‌گیری شده باشد.
چیپریانی توضیح داد: «برای تسهیل اتصال بین بازوی باقی‌مانده و دست رباتیک، ما یک پروتز کربن فیبری طراحی کردیم که سیستم الکترونیکی را در خود جای داده که قادر به محلیابی حرکت مغناطیس‌ها است.»
نتایج این آزمایش فراتر از انتظار‌های خوش‌بینانه بود. دانیل توانست حرکات انگشتان خود را کنترل کند، اشیای مختلف را بردارد و جابه‌جا کند و اقداماتی روزمره مانند باز کردن قوطی، استفاده از پیچ‌گوشتی، برش با چاقو و بستن زیپ را انجام دهد؛ او حتی توانست نیرویی که برای گرفتن اشیای حساس نیاز بود را کنترل کند.
دانیل گفت: «این سیستم به من اجازه داد تا حس و احساسات از دست رفته‌ام را بازیابی کنم: احساس می‌کنم دست خودم را حرکت می‌دهم.»
مارتا گهارادینی، استادیار مؤسسه سانت آنا و نویسنده اصلی این مطالعه، گفت: «دیدن نتیجه سال‌ها تحقیق در این مطالعه، احساسی بزرگ بود. کار کردن با دانیل به ما آگاهی داد که می‌توانیم کار‌های زیادی برای بهبود زندگی او و بسیاری دیگر انجام دهیم. این بزرگ‌ترین انگیزه‌ای است که ما را به ادامه کار و بهتر شدن سوق می‌دهد.»
چیپریانی نتیجه‌گیری کرد: «ما آماده‌ایم این نتایج را به دامنه وسیع‌تری از قطع عضو‌ها گسترش دهیم. در واقع، کار ما بر روی این ایمپلنت جدید با حمایت‌های مالی اروپایی و ملی ادامه دارد. از جمله این پروژه‌ها، می‌توان به پروژه MYTI اشاره کرد که توسط شورای تحقیقات اروپا تأمین مالی می‌شود و هدف آن ترجمه بالینی رابطی است که ما توسعه داده‌ایم؛ پروژه Fit For Medical Robotics که توسط وزارت دانشگاه و تحقیق تأمین مالی می‌شود و تمام همکاری‌هایی که ما برای سال‌ها با INAIL Centro Protesi داشته‌ایم.»

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1384039/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سوال عجیب مادر یک دختر در جلسه خواستگاری از داماد!

تصاویری زیبا از طاق بستان استان کرمانشاه

اسرار نزدیک‌ترین مسجد به ضریح امام رضا(ع)

وقتی سلمان فارسی به پای پیامبر افتاد

معرفی بهترین تمرینات برای کاهش چربی بدن

شروین حاجی پور: عفو شدم؛ پرونده‌ام کاملا مختومه شد/ این نسل و هم سن و سال‌های من قرار است آنطور که لایق آن هستند، زندگی کنند

می دونستید بازیگر نقش شهید ستاری مجری بوده؟!

ابهام درباره فیلم جدید مارتین اسکورسیزی!

تتیراژ محبوب ترین سریال های شبکه خانگی که ترند بودند

نقشی که محسن کیایی دوست داشت آن را بازی کند چه بود؟

خط و نشان آقای گل در آستانه دربی

دربی بدون حضور بانوان؛ 50 درصد سهم هواداران استقلال و پرسپولیس

تراشتگن فصل را از دست داد

10چهره آخری که هم در پرسپولیس و هم استقلال بازی کردند

مرفاوی: برخی افراد استقلال را با جایی دیگر اشتباه گرفته‌اند

اورونوف غایب بزرگ پرسپولیس در دربی؟

سوپرگل‌های دیدنی از بازیکنان تعویضی لیگ جزیره

آیا وزیر امور خارجه ایران پرسپولیسی است؟

آنچلوتی: برای تراشتگن متاسفم، دنیای فوتبال کاری کند

حرف‌های جالب عراقچی در مورد هواداری از پرسپولیس

اگر می‌خواهید فرندانتان منظم باشند باید خودتان هم این رفتار را داشته باشید

در مدرسه نیاموختیم که : فرایند کارهای مفید لذت‌بخش و بخشی از رشد است

رئیس قوه قضائیه: جنایت صهیونیست‌ها بی‌پاسخ نخواهد ماند

پیکر «رضا سراج» در خاک آرام گرفت

محسن رضایی: بنی‌صدر حمله عراق به ایران را قبول نمی‌کرد

کواکبیان: منافع‌ ملی، خط‌ قرمز مذاکرات با کشورها در نیویورک باشد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس: ماجرای پیجرها هیچ ارتباطی با موضوع شهادت «شهید رئیسی» ندارد

اظهارات مهم عراقچی؛ از تلاش برای آغاز دور جدیدی از مذاکرات هسته‌ای تا پاسخ به احتمال دیدار با وزیر خارجه آمریکا

تریلر داستانی Dead Rising Deluxe Remaster را مشاهده کنید

قیمت باندل PS5 Slim ویژه 30 سالگی پلی استیشن لو رفت

جانی آیو همکاری با OpenAI را برای ساخت دستگاه هوش مصنوعی تایید کرد

موزه‌ای در دیوار

تلاوت حیرت انگیز قاری نوجوان ایرانی در محفل قرآنی پاکستان

جزایر زیبای آزور در پرتغال

آشنایی با گوزن قرمز ایرانی در ساری

خداحافظی بامزه با اسباب بازی ها برای رفتن به مدرسه

همه اعمال ما نیاز به مهر قبولی داره حتی شهادت

بهروز شعیبی: برای من «سیانور» یک فیلم اجتماعی است

صحبت های جالب محسن کیایی در تهیه کننده های ایرانی

گزارشی از مراحل ساخت سریال طنز «چرخ گردون2»

توضیح تهیه‌کننده «در آغوش درخت» درباره چگونگی رقابت در اسکار 2025

توضیحات محسن کیایی در مورد برنامه «صداتو»

ویدئویی از الناز شاکردوست و علی زندوکیلی در پشت صحنه یک نمایش

ادای احترام «نوید محمدزاده» به اسطوره فوتبال ایران

تکذیب شد/ هانیه توسلی همچنان‌ ممنوع الکار است!

ایرادات ورزشگاه یادگار امام (ره) تا 7 مهر برطرف می‌شود

اتفاقات عجیب دیدار با فرانسه؛ این فوتسال نبود!

اولین واکنش کاپیتان فرانسه به بازی جنجالی با ایران

شجاع: هواداران تراکتور فوق‌العاده هستند

جواهر 140میلیون یورویی آرسنال در جیب گواردیول!