شرکتهای فناوری در آینه سال 2025؛ پایان مهمانی اینستاگرام و تنازع بقا با هوش مصنوعی
نگاه سیاسی
بزرگنمايي:
آریا جوان - مهر / پیش بینیها حاکی از آن است در سال 2025 هرچند شرکت های فناوری و شبکه های اجتماعی با چالش های مختلفی روبرو هستند اما با شکوفایی هوش مصنوعی و ابزارهای مختلف سعی می کنند به حیات خود ادامه دهند.
پلتفرمها و شرکتها اکنون با تکیه بر فناوری نوظهور هوش مصنوعی پوسته انداختهاند و به غولهایی تبدیل شدهاند که هر کدام سعی دارند تمام نیازهای کاربران را یک جا تامین کنند. با این وجود مسیرها آنها چندان بی تلاطم نخواهد بود و آنها با چالشهای مختلفی روبرو خواهند بود.
آنچه در زیر میخوانید فراز و نشیبهایی است که کارشناسان مختلف برای غولهای فناوری در سال جدید میلادی پیش بینی میکنند.
گوگل درگیر تجزیه کروم و اتکای بیش از پیش بر هوش مصنوعی
در سال 2024 میلادی گوگل به عنوان رهبر دنیای تبلیغات دیجیتال با مشکلات زیادی روبرو شد زیرا کسب و کار آن در کشورهای مختلف از چند جهت تحت حمله قرار گرفت و رگولاتورها سعی داشتند سلطه آن بر بازار را از بین ببرند و قابلیتهای جمع آوری داده آن را محدود کنند. رای شکایت وزارت دادگستری آمریکا که در ماه آگوست 2024 میلادی اعلام شد را شاید بتوان مهمترین تهدید برای این کشور در سال 2025 میلادی قلمداد کرد. طبق این رای گوگل در حوزه جستجوی اینترنتی انحصار غیرقانونی دارد. وزارت دادگستری در دومین دادگاه پیشنهاد کرد گوگل مرورگر کروم که بیشترین سهم بازار جستجو اینترنتی جهان را دارد، بفروشد و همین امر قابلیتهای تبلیغاتی شرکت را به میزان قابل توجهی کاهش میدهد.
علاوه بر آن گوگل در اروپا با جریمهها و تحقیقات زیادی در خصوص تبلیغات هدفمند برای افراد زیر سن قانونی روبرو است.
هرچند پیش بینی آینده گوگل در سال 2025 کار سختی است. اما با توجه به روندهای کنونی میتوان پیش بینی کرد در سال جدید میلادی هوش مصنوعی به طور عمیق در محصولات و سرویس آن یکپارچه میشود و نقش متاورس نیز پررنگتر میشود. با این وجود ناوبری در میانه موانع قانونی، رقابت شدید و ملاحظات اخلاقی برای ادامه موفقیت گوگل لازم است.
از سوی دیگر دستیار هوشمند گوگل قابلیتهای هوش مصنوعی وسیعتری را برای کاربران دستگاههای اندروید ارائه خواهد کرد و به رقیبی جدید برای دیگر بازیگران بازار تبدیل خواهد شد.
تلاش مایکروسافت برای ماندن در اوج
نشریه وال استریت ژورنال در مصاحبهای درباره آینده مایکروسافت در 2025 میلادی مینویسد: این شرکت یکی از برندگان اولیه مسابقه هوش مصنوعی بود اما رقبا همچنان جایگاه آن را با وجود سرمایه گذاری عظیم در پلتفرم هوش مصنوعی اوپن ای آی تهدید میکنند.
مایکروسافت علاوه بر آن بخشهای سخت افزاری، بازی ویدئویی و کسب وکار ابر رایانشی دارد و همچنین با چالشهای حقوقی معتدد در زمینه سلطه بر بازار روبرو است.
تام دوتان یکی از خبرنگاران حوزه فناوری در این باره میگوید: سوالات زیادی درباره آینده این شرکت وجود دارد. نخست کسب و کار هوش مصنوعی آن باید خود را تثبیت کند.
این شرکت محصولات زیادی در بازار دارد از جمله Copilot که دستیار هوش مصنوعی آن برای ابزارهایی مانند ورد و اکسل است. همچنین یک دستیار هوش مصنوعی دیگر نیز به موتور جستجوی بینگ متصل است. تمام این ابزارها موفقیت نسبی یا اندک داشتهاند. سرمایه گذاران البته در اوایل با این امر مشکلی نداشتند و شاهد رشد کسب وکار ابررایانشی آزور بودند اما اکنون فشار بیشتری برشرکت وارد خواهد شد زیرا نتایج واقعی و میزان به کارگیری ابزارهای آن مشخص میشود بنابراین مایکروسافت تلاش خواهد کرد این روند را گسترش دهد و تقویت کند.
از سوی دیگر مایکروسافت موقعیت حساسی در حوزه هوش مصنوعی دارد. این شرکت با اوپن ای آی همکاری میکند اما تا حدودی برای ساخت مدل هوش مصنوعی با کیفیت محصول اوپن ای آی با این شرکت رقابت میکند. چالش شرکت در سال آینده میلادی شکایت کمیسیون فدرال تجارت آمریکا مبنی بر نقض قوانین آنتی تراست به خصوص در کسب وکار ابررایانشی شرکت است. این درحالی است که دیگر شرکتهای بزرگ فناوری نیز با تحقیقات رگولاتوری روبرو هستند. اکنون مایکروسافت نیز به جمع آنها پیوسته است.
متا گرفتار تحقیقات دولتها اما خوش بین به آینده
متا در سال آینده با چالشهای مختلفی روبرو خواهد شد. این امر به خصوص با حضور دوباره دونالد ترامپ در کاخ سفید تشدید میشود زیرا این دو رابطه چندان خوبی نداشتند. اما مارک زاکربرگ که رابطه خوبی با دونالد ترامپ نداشت، سعی دارد این رابطه را ترمیم کند و به صندوق تحلیف او کمک کرد از سوی دیگر موضع ترامپ نسبت به شرکتهای فناوری و شبکههای اجتماعی نیز تغییر کرده است.
در این میان زاکربرگ رابطه خصمانه با هم پیمان دونالد ترامپ یعنی ایلان ماسک داشته اشت.
متا در سال آینده میلادی از لحاظ اقتصادی رشد خواهد کرد و پیش بینی میشود ارزش سهام آن رشد کند. همزمان این پلتفرم باید روی فرصتهای نوین سرمایه گذاری کند. تعهد این شرکت به بهره وری باید با سرمایه گذاری در هوش مصنوعی و Reality Labs متوازن شود. همچنین متا باید بتواند از پلتفرمهای جدیدتر خود درآمدزایی کند. توانایی این شرکت در تغییر چشم انداز رگولاتوری و سیاسی برای ادامه رشدش حیاتی است.
همچنین اظهارنظرهای مارک زاکربرگ درباره هوش مصنوعی نشان دهنده اهمیت این فناوری برای متا است. هوش مصنوعی برخلاف سرویسهای معمول این شرکت مانند اینستاگرام و فیس بوک زاکربرگ میخواهد آن را به پلتفرمهای مختلف مرتبط کند تا با رقابت به اوپن ای آی ادامه دهد.
در حالی که خانواده چت جی پی تی اوپن ای آی بسیار محبوب شدهاند خانواده مدلهای هوش مصنوعی Llama متا ویژگیهای جدیدتری مانند دستیار هوش مصنوعی دیجیتال متا را فراهم میکند. این چت بات نشان دهنده روش اصلی زاکربرگ است. تحلیل گران معتقدند متا در حوزه هوش مصنوعی مولد در 2025 میلادی برنده خواهد بود. در این میان تصمیم دولت درباره آینده تیک تاک و واگذاری آن به شرکتهای آمریکایی به شدت روی پلتفرمهای متا تاثیر میگذارد و به نفع آن است.
یوتیوب آماده تصاحب بازار با ویدئوهای کوتاه
یوتیوب در سال آینده به عنوان یک بازیگر بزرگ برنامههای مبتنی بر ویدئوهای کوتاه ظاهر میشود. در صورتیکه تیک تاک در امریکا ممنوع شود، محبوبیت این اپ بیشتر خواهد شد. اما اگر تیک تاک در بازار بماند، بازهم یوتیوب شورتس رشد خواهد کرد.
طبق گزارش مرکز تحقیق پیو، یوتیوب پلتفرم برتر میان کاربران نوجوان آمریکایی است.
این تحقیق همچنین نشان داد یوتیوب بیشترین بازدید را دارد و 73 درصد نوجوانان به طور روزانه از آن استفاده میکنند. علاوه بر آن یوتیوب اخیراً اعلام کرد کاربران میتوانند ویدئوهای کوتاه تا 3 دقیقه را اپلود کنند. این تغییر فرصتی ایده آل برای برندها فراهم میکند تا محتوایشان را به نمایش بگذارند.
اهمیت یافتن حریم خصوصی در اینستاگرام
در دنیای درخشان و فیلتر شده اینستاگرام یک سایه روز به روز بلندتر میشود. درحالیکه متا سعی دارد سیاست پلتفرم هایش را در 2025 میلادی یکپارچه کند، یک عنصر دیگر در حال ظهور است که به شبکه اجتماعی تاریک مشهور شده. البته این داستانی ترسناک نیست بلکه روایتی از آن است که چگونه کاربران به آرامی چشم انداز شبکههای اجتماعی را تغییر میدهند.
ماریا چن یک معلم اندک اندک متوجه شده دانش آموزان نوجوانش با وجود آنکه در اینستاگرام فعالیت دارند اما محاورات واقعی آنها به سرورهای خصوصی و گروههای چت رمزگذاری شده دیسکورد منتقل شده است. گویی این جوانان در 2 دنیای متفاوت زندگی میکنند که یکی برای نمایش و دیگر زندگی واقعی است.
این پدیده به عنوان جامعه تاریک یاد میشود و به اشتراک گذاری اجتماعی گفته میشود که خارج از تحلیلهای سنتی یعنی در اپ های پیام رسان خصوصی، ایمیلها، پلتفرمهای پیام رسان ایمن و حتی پیامک انجام میشود. سیاستهای جدید متا نیز بالاجبار به این روند دامن خواهد زد.
دکتر جیمز مارتینز یکی از محققان رفتار دیجیتال در این باره میگوید: این رفتار مشابه گفتگو در یک مهمانی در مقابل گفتگو در اتاق نشیمن خانه خود است. سیاست اشتراک گذاری مشترک داده میان پلتفرمهای متا سبب شده بعضی از کاربران احساس کنند همیشه در مهمانی هستند. بنابراین آنها سعی میکنند حریم خصوصی خود را بسازند.
در این میان آمار و ارقام روایت جالبی را نشان میدهند. هرچند پارامترهای تعامل نشان دهنده فعالیت مداوم است و زیرا درصد فزایندی از اشتراک گذاری محتوا در کانالهای خصوصی رخ میدهد مانند اشتراک گذاری اسکرین شات ها در گروههای واتس اپ، ارسال لینک ها از طریق تلگرام، بحث و گفتگو درباره استوری ها در کانالهای دیسکورد، اشتراک گذاری توصیهها با استفاده از اپ های پیام رسان ایمن.
جالب آنکه تلاش متا برای ایجاد یک اکوسیستم مرتبطتر و شفاف ترممکن است سبب شود کاربر به سمت گزینههای خصوصیتر بروند. در این وضعیت با توجه به مجموعه وسیع دادهها و قابلیتهای اشتراک گذاری دادهها بین پلتفرمها، کاربران بیش از هر زمان دیگری نسبت به ردپای دیجیتال خود با احتیاط عمل میکنند.
در این میان در 2025 میلادی احتمالاً شاهد اتفاقات جالبی خواهیم بود: پلتفرمهای عمومی بیش از پیش به یکدیگر متصل و مبتی بر هوش مصنوعی میشوند. یک اکوسیستم اشتراک گذاری خصوصی و ارتباط واقعی به وجود میآید. کاربران در مدیریت حضور خوددر فضاهای دیجیتال عمومی و خصوصی پیشرفتهتر عمل میکنند. برندها سعی میکنند در هر دو فضا کاربران را درگیر کنند.
همچنین پیش بینی میشود در 2025 میلادی سلطه ویدئوهای کوتاهتر بر اینستاگرام چیره شود. ریلز همچنان بازیگر مهم در این پلتفرم است و ابزار و ویژگیهای نوین و خلاقانه ای برای آن ظهور میکنند. هوش مصنوعی ویژگیهای پیشرفتهتری برای اصلاح ویدئو در اپ ارائه میکند و کاربران میتوانند ریلز و استوری های حرفهای تری بسازند. از سوی دیگر هوش مصنوعی نقشی مهم در تولید محتوا خواهد داشت. ابزارهای مبنی برای این فناوری برای تولید ویدئو، محتوای گرافیکی و حتی نوشتن کپشن ها به کار گرفته میشود. در کنار این موارد ایجاد اجتماعات در این پلتفرم کلیدی خواهد بود. اینستاگرام روی تعامل واقعی و معنادار بین برندها و فالورهایشان تمرکز خواهد کرد. همچنین تجربه خرید در بستر یکپارچه ای انجام میشود زیرا قابلیتهای تجارت الکترونیک بیشتری عرضه خواهد شد.
بیم و امیدهای ایکس برای سودآوری در 2025
ایکس پلتفرمی که به ایلان ماسک هم پیمان دونالد تعلق دارد، به نظر میرسد سال سختی پیش رو دارد. کارشناسان تخمین میزنند نرخ تعامل در این پلتفرم کاهش یابد و کسب وکار و افراد برای فعالیت و ارتباط در این پلتفرم با چالش روبرو شوند. این شبکه اجتماعی که زمانی فضایی فعال و پویا داشت اکنون به یک میدان جنگ تبدیل شده است. با این وجود کارشناسان امیدوارند ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی بتوانند بر این چالشها غلبه کنند و تعامل صفر در این پلتفرم را به ارتباطاتی با معنا تبدیل کنند. با گذر زمان ایکس تحول یافته و الگوریتمها را براساس آگهی بر محتوای اصلی اولویت بندی کرده است.
اما ماسک برای حل این مشکلات احتمالاً از ابزارهای مختلف کمک میگیرد که یکی از آنها هوش مصنوعی است. از این ابزار برای نظارت برمحتوا استفاده میشود و همزمان برای احراز هویت کاربران به کارمندان انسانی کمک میکند. علاوه بر آن هوش مصنوعی به شناسایی توئیت های حاوی اخبار جعلی و بات ها کمک میکند
از سوی دیگر ماسک به خوبی میداند رمزارزها و NFTها بخشی مهم از فرهنگ دیجیتال هستند. او در ایجاد این فرهنگ نیز شریک بوده است. در سال آینده ماسک ایکس را به یک مکان ایده برای مذاکره و شراکت در فرهنگ Web3 برای رمزارزها تبدیل میکند و شرکت میتواند بدون اتکا به تبلیغات به درآمدزایی دست یابد.
علاوه بر آن ایکس برای موفق بودن نیازمند آن است که تقاضاهای کاربران از یک شبکه اجتماعی را تامین کند. کیسی نیوتن بنیانگذار نشریه پلتفرمر معتقد است ایکس ممکن است دسترسی API ها را بفروشد تا به توسعه دهندگان اجازه دهد تجربیاتی متفاوت برای کاربران خلق کنند. این امر سبب میشود بازاری اطراف اکوسیستم ایکس ایجاد شود که توسعه دهندگان در آن الگوریتمهای رده بندی ، تعامل کاربران و پلاگین ها را خرید و فروش میکنند. تولید مینی محصولات ایکس مانند پوستههای مختلف برای پروفایلها به یک جایگزین برای نمایش تبلیغات در پلتفرم تبدیل شود.
همچنین پیش بینی میشود ایکس در 2025 میلادی مملو از NFT باشد.
بلواسکای از مد میافتد
هرچند شهرت ایکس یا ایکس فعلی همچنان درحال سقوط است. بسیاری امیدوارند پلتفرم بلواسکای به یک شبکه پیام محور محبوب تبدیل شود و جای آن را بگیرد. هرچند بلواسکای در چند ماه گذشته شاهد رشد قابل توجهی بوده است اما کل کاربران آن هنوز به اندازه بخشی از کاربران تردز متا (300 میلیون کاربر) نیست. بلواسکای در حال حاضر بیش از 25 میلیون کاربردارد.
از سوی دیگر تعداد دانلود این اپ در نوامبر 2024 میلادی در iOSو اندروید کاهش یافته است. همین امر سبب میشود در 2025 میلادی بلواسکای بیش از پیش سقوط کند.
مینی اپ ها آینده تلگرام را میسازند
تلگرام در سال 2024 ادعا کرد ماهانه بیش از 900 میلیون کاربر فعال دارد و به همین دلیل یک مکان ایده آل برای فعالیت کسب و کارها به حساب میآید. اکنون تلگرام به چیزی فراتر از یک پلتفرم اجتماعی برای اشتراک گذاری میمها و چت های گروهی تبدیل شده است.
این شرکت همچنین در سال 2024 اعلام کرد برای نخستین بار به درآمدزایی دست یافته است. طبق آمار نوامبر 2024 میلادی این پلتفرم بیش از 1.4 میلیون کانال اشتراکی دارد و روزانه بیش از 167 میلیون پیام در آن ارسال میشود.
تلگرام از مدتها قبل ویژگیهای خاص یک پیام رسان که آن را محبوب کرد، از دست داده و از یک ابزار ارتباطی که مهمترین مزیت آن رمزگذاری سربه سر بود، اکنون مختصات یک شبکه اجتماعی معمول مانند فیس بوک را به دست آورده است. در این بستر کانالها ظاهر شدهاند که نه تنها منبع اطلاعات هستند بلکه در آنها بحث و گفتگوهای مختلفی در آن شکل میگیرد و این روند در سال آینده نیز گسترده میشود.
در این میان باتوجه به آنکه پیش بینی میشود آینده بازیهای رایانشی غیر متمرکز شود، تلگرام رهبر این روند خواهدبود. انبوهی از بازیکننان بازیهای رایانشی مشغول خرید و تبادل داراییهای دیجیتال هستند و تلگرام پلتفرم ایده آل برای معرفی و Web3 به شمار میرود.
در سال آینده موج جدید موفقیت در صنعت بازیهای رایانشی با کمک تلگرام انجام میشود. این پلتفرم به یک بستر برای توسعه بازی تلگرام ( Telegram game)تبدیل میشود و توانایی تسهیل ارتباط سریع و آپدیت های واقعی را خواهد داشت. به همین دلیل اکوسیستم ایده آل برای تمرکززدایی از بازیها به شمار میرود.
از سوی دیگر پروژههای «ضربه برای پرداخت» ( tap to pay) تلگرام در صنعت رمزارز و گروههای مرتبط با آن به شدت محبوب شده و مسیری راحت برای کاربران فراهم میکند تا با انجام فعالیتهای ساده توکن های دیجیتال جمع آوری کنند.
پروژههایی مانند notCoin و Dogsبا موفقیت روبرو میشوند . از سوی دیگر سال آینده پروژههای «تلگرام ایردراپ» به توانایی آنها در نوآوری فراتر از جذب کاربر کوتاه مدت بستگی دارد.
علاوه بر آن این پلتفرم شیوه استفاده کاربران از اپلیکیشنها را تغییر میدهد و مینی اپ ها را ارائه میکند. همانطور که نام این برنامهها نشان میدهد، آنها اپلیکیشنهای جمع و جور مبتنی بر وب هستند که در پلتفرم تلگرام ساخته میشوند و تجربهای روان و تعامل محور را برای کاربر فراهم میکند. این اپ ها میتوانند خدمات تاکسی اینترنتی، بازی رایانشی یا مدیریت کیف پول رمزارز را ارائه کنند.
مینی اپ های تلگرام با اپلیکیشنهای معمول که نیازمند دانلود هستند، تفاوت دارند. آنها به طور مستقیم در تلگرام باز میشوند و کار با آنها بسیار ساده است. توسعه دهندگان نرم افزار نیز طرفداران پرو پا قرص آن به شمار می آیند زیرا براساس تعامل با Telegram Bot ساخته میشوند، بنابراین توسعه مدیریت و حتی درآمدزایی مستقیم از آنها بسیار سادهتر است.
این ابزارها برای شرکت کنندگان در بازار حیاتی هستند. دو نمونه از این مینی اپ ها همستر کامبت و نات کوین هستند که در آینده گسترده میشوند.
خطر بلعیده شدن سهم تیک تاک از بازار
زمان به سرعت به 19 ژانویه 2025 میلادی و موعد واگذاری یا تعطیلی تیک تاک در آمریکا نزدیک میشود. این درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا اخیراً موضع نرمتری نسبت به اپ اتخاذ کرده و از دادگاه عالی این کشور خواسته تا قانون مذکور را اجرا نکند تا دولت وی بتواند آن را بررسی کند. با این وجود 170 میلیون کاربر آمریکایی این پلتفرم همچنان منتظر آینده آن هستند. این درحالی است که رقبای تیک تاک مانند «یوتیوب شورتس» یا ریلز اینستاگرام آماده تصاحب سهم آن از بازار هستند.
تیک تاک برای خالقان محتوا و کارآفرینان فراتر از یک اپلیکیشن به شمار میرود. آنها آن را یک ابزار اقتصادی و درآمدزایی میدانند. تعداد زیادی از خالقان محتوا در تیک تاک به سرعت بیکار میشوند. خالقان محتوایی که کانالهایشان را متنوع نکردهاند اب چالش روبرو میشوند.
اقتصاد خلق محتوا در سراسر جهان بیش از 250 میلیارد دلار ارزش دارد و پیش بینی میشود این رقم تا 2027 میلادی به 480 میلیارد دلار برسد که با ممنوعیت تیک تاک با اختلال روبرو میشود. به عنوان مثال تعطیلی این اپ به از بین رفتن 1.3 میلیارد دلار درآمد کسب و کارهای کوچک و خالقان محتوای آمریکایی در یک ماه منجر میشود.
بنابراین از دست دادن بازار آمریکا برای تیک تاک چالش بزرگی خواهد بود. با تعطیلی تیک تاک در آمریکا انبوهی از مالکان کسب وکارهای کوچک و خالقان محتوا بیکار میشوند مگر آنکه مالک دیگری پیدا شود اما این تنها چالش تیک تاک نیست برخی از کشورهای اروپایی نیز تحقیقاتی درباره تیک تاک آغاز کردهاند و حتی این اپ در یک کشور مسدود شده است.
-
شنبه ۱۵ دي ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۱:۰۲
-
۵ بازديد
-
-
آریا جوان
لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1435226/