مشکل فیلم کوتاه و مستند با تشکیل دبیرخانه دائمی «فیلم فجر» حل میشود؟
دانش
بزرگنمايي:
آریا جوان - مهر / مدیر بخش فیلم کوتاه و مستند جشنواره فیلم فجر با اشاره به دلایل نمایش این آثار در خانه هنرمندان ایران، بر لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی برای جشنواره و تغییر نکردن هرساله دبیر تاکید کرد. علیرضا حسینی مدیر بخش فیلمهای کوتاه و مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر درباره عدم استقرار فیلمسازان این عرصه در کاخ جشنواره توضیح داد: در سالهایی که مراسم و اکران فیلمهای کوتاه و مستند در برج میلاد برگزار میشد، امکانات برای این 2 بخش چندان قابل توجه نبود، زیرا فیلمهای کوتاه و مستند جشنوارههای ویژه خودشان را دارند و در جشنوارههای تخصصی بهتر دیده میشوند. از طرفی بعضی از مدیران در سالهای گذشته در اندیشه حذف اکران فیلمهای منتخب کوتاه و مستند در جشنواره فجر بودهاند که جای نقد دارد.
وی گفت: بنده و دوستان بسیاری با این نظر موافق نیستیم، چراکه فیلم کوتاه و مستند، تضمین کننده رشد و ارتقای آثار سینمایی و سینماگران است. بسیاری از بزرگان سینما در گذشته و امروز و آینده سینمای بلند داستانی با پیشینه حضور در تولید فیلمهای کوتاه و مستند کشف شده و کارهای فاخری هم ساختهاند. سینمای کوتاه و مستند، پشتوانه سینما و اکران است و توجه به آن در جشنواره سینمایی فجر لازم است. البته فیلم کوتاه و مستند جایزههای تخصصی در جشنواره فیلم فجر ندارند و ایرادی هم ندارد و در اغلب جشنواره های جهان همین طور است.
تاکنون سازندگان فیلمهای کوتاه و مستند جایگاه خودشان را در جشنواره فیلم فجر حفظ کردهاند
حسینی تصریح کرد: با توجه به نکات مذکور، تاکنون سازندگان فیلمهای کوتاه و مستند جایگاه خودشان را در جشنواره فیلم فجر حفظ کردهاند و استقبال از حضور فیلمها در دوره چهل و سوم به واسطه تعامل مثبت دبیر جشنواره بسیار خوب بوده است.
وی درباره حضور فیلم کوتاه و مستند در دوره چهل و سوم فیلم فجر عنوان کرد: امسال با همفکری دبیر جشنواره و گروه مدیران اجرایی تصمیم گرفته شد فیلمهای کوتاه و مستند در خانه هنرمندان ایران نمایش داشته باشند و بر این اساس، تنها یک اکران دارند.
مدیر بخش فیلمهای کوتاه و مستند چهل و سومین جشنواره فیلم فجر در مورد شرایط حضور فیلمسازان مستند و کوتاه در کاخ جشنواره گفت: امسال 2 محل را برای کاخ جشنواره تعریف کردهاند؛ برج میلاد و پردیس سینمایی ملت امسال میزبان سینماگران هستند اما برج میلاد همچنان حرف اول را میزند و در اولویت است و فیلمسازان تمایل دارند آنجا باشند تا بهتر دیده شوند اگر چه ظرفیت برج میلاد برای فیلمسازان مستند و کوتاه محدود است.
وی بر لزوم تشکیل دبیرخانه دائمی و انتصاب دبیر برای دوره پنج تا ده ساله برای جشنواره فجر توضیح داد: تغییر سالانه دبیر جشنواره فیلم فجر را یک ایراد میدانم زیرا با تغییر دبیر جشنواره، گویی هر سال چرخ مجدداً اختراع میشود، بنابراین فکر میکنم که یک نفر باید 5 یا 10 سال و یا حتی بیشتر دبیر جشنواره فیلم فجر باشد تا مشکلات امسال به سال بعد منتقل نشوند و کم کم رفع شوند. بدون تعارف باید بگویم که در حال حاضر همه چیز به هم میآید و متاسفانه در چنین شرایطی وضعیت جشنواره فیلم تابع وضعیت اقتصادی است مانند وضعیت فوتبال در سطح ملی و سایر موارد که فعلاً ایده آل و شایسته کشور نیست، البته خوشحالیم که شرایط فرهنگ و هنر تا حدی بهتر از سایر بخشهاست و این به دلیل تلاش خود هنرمندان است.
امسال سازندگان فیلمهای کوتاه و مستند فقط یک روز در سالن نمایش خانه هنرمندان ایران هستند و اثرشان در آن روز اکران میشود و سپس میتوانند با کارتی که برایشان صادر شده، به برج میلاد و پردیس سینمایی ملت بروند
حسینی همچنین گفت: امیدوارم دبیر جشنواره برای چند سال دبیر باشد و این مسئولیت خطیر را بپذیرد، تا بتواند بین حضور مهمانان و فعالان و صاحبان آثار سینمایی و مخاطبان جشنواره فیلم فجر تعادل برقرار کند. البته جشنواره بدون حضور فعالان توانمند رسانهای و خبرنگاران و منتقدان انرژی لازم را نخواهد داشت.
وی بیان کرد: امسال سازندگان فیلمهای کوتاه و مستند فقط یک روز در سالن نمایش خانه هنرمندان ایران هستند و اثرشان در آن روز اکران میشود و سپس میتوانند با کارتی که برایشان صادر شده، به برج میلاد و پردیس سینمایی ملت بروند.
این فیلمساز و تهیهکننده سینما در پاسخ به این پرسش که در شرایطی که اهالی رسانه در برج میلاد در حال کار فشرده هستند و حتی وقت برای استراحت هم کم میآورند، چگونه میتوانند فیلمهای کوتاه و مستند را ببینند، عنوان کرد: خبرنگاران و منتقدان و عکاسان خبری که میخواهند فیلمهای کوتاه و مستند را تماشا کنند، میتوانند به خانه هنرمندان ایران بیایند و در آرامش فیلمها را تماشا، نقد و گزارش تهیه کنند.
حسینی در پایان گفت: خوشبختانه خبرنگاران برای ارتقای سواد و درک بهتر مخاطبان از فیلمها تلاش بسیار میکنند تا مخاطب عمومی فیلم کوتاه و مستند را بهتر و بیشتر بشناسد. بسیاری از فیلمهای کوتاه از فیلمهای بلند برای مخاطب جذابتر هستند، بعضی فکر میکنند فیلم کوتاه، فیلمهای آماتوری هستند ولی اینطور نیست. کسی که بتواند حرفی را با زبان هنر و سینما در 20 دقیقه بزند، کاری سخت و حرفهای انجام داده است. قطعاً با توجه لازم، به فیلم کوتاه و مستند چراغ سینمای ایران همواره فروزان خواهد ماند.
-
دوشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۴:۰۲
-
۲ بازديد
-
-
آریا جوان
لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1450567/