بزرگنمايي:
آریا جوان - برترین ها / «ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی که لقب پرفروش ترین انیمیشن بلند سینمایی ایران را یدک می کشد، یکی از همین آثار است. فیلمی که این روزها اکران آنلاین موفقی را در پلتفرم فیلم نت تجربه می کند.

سینمای کودک و نوجوان با خیل انبوه مخاطبان بالقوه اش، فضای فوق العاده ای را در اختیار تهیه کنندگان سینما برای سرمایه گذاری و کسب سود سرشار قرار می دهد. به همین خاطر هم همه ساله با آثار متعدد و متنوعی در سطح جهان برای این طیف سنی از مخاطبان سینما روبرو می شویم که تعدادی از آنها در رده های بالای باکس آفیس سالیانه قرار می گیرند. از انیمیشن های جذاب بلند تا فیلم های ابرقهرمان محور مارولی که همگی آنها نیز از تخیلی سرشار بهره میبرند. سینمای ایران با توجه به اینکه عموما سرمایه کلان چندان در اختیار نداشته و به لحاظ تکنیکی هم فاصله قابل توجهی با فیلم های یاد شده دارد، چندان توجهی به این ژانر ندارد. هر چند که در دهه شصت این توجه بسیار بیشتر بوده و گیشه پررونقی را برای این ژانر به وجود آورده بود.
در سال های اخیر و با سرمایه گذاری بیشتر در زمینه تولید انیمیشن بلند و حضور نیروهای جوان و تازه نفس مسلط بر تکنیک، شاهد رشد و پیشرفت زیادی در این باب بودهایم. به گونه ای که پای انیمیشن های سه بعدی هم به سینمای ایران باز شده و شاهد نمایش موفق نمونه هایی ولو اندک در این رابطه هستیم.
«ببعی قهرمان» به کارگردانی مشترک حسین صفارزادگان و میثم حسینی که لقب پرفروش ترین انیمیشن بلند سینمایی ایران را یدک می کشد، یکی از همین آثار است. فیلمی که این روزها اکران آنلاین موفقی را در پلتفرم فیلم نت تجربه می کند.
فیلم درباره ببعی است که شوق پرواز در سر داشته و می خواهد هر جور که شده پرواز کند. اما در این مسیر، با موانع مختلفی روبرو می شود که بخش مهمی از قصه را شکل می دهد. مقداد اخوان که فیلمنامه این فیلم را نوشته، از الگوی ساده اما امتحان پس داده عزم قهرمان برای رسیدن به هدفی بزرگ و سخت سود جسته و آن را به موتور حرکت قصه خود تبدیل کرده است.
نقطه عطف نخست «ببعی قهرمان» هم جایی است که ببعی همراه دوستان خود هواپیمای کهنه ای را پیدا کرده و سرانجام با آن پرواز می کنند. اما در فرود آمدن به مشکل خورده و جشن برداشت محصول روستا را خراب می کنند. انیمیشن ها علاوه بر قهرمان، نیاز به ضد قهرمان متکی بر بدجنسی های خود داشته و ببعی قهرمان نیز از این قاعده کلاسیک مستثنی نیست. خانم بوقلمون همان ضد قهرمانی است که فیلم به آن نیاز داشته و خوب از کار درآمده است. شخصیتی مغرور، جاه طلب و بدجنس که متنفر از پرواز هر جنبنده ای است به جز پرندگان!
دعوت او از ببعی و دوستانش به آموزشگاه پرواز خود، عطف بعدی فیلمنامه محسوب می شود که هیجانی خوبی به آن بخشیده و تماشاگران کم سن و سال را در بیم و امید نسبت به فرجام کار قهرمان داستان قرار می دهد. اخراج آنها از آموزشگاه، پیچ مناسبی به قصه بخشیده و آنها را بر سر راه آموزشگاه کهنه و از رده خارج جغد می اندازد. شخصیت محبوب ببعی که کتاب های زیادی درباره اش خوانده است.
به این ترتیب پرده سوم آغاز شده و مبارزه نهایی میان ببعی و بوقلمون و افرادش آغاز می شود. در نیمه نخست کار، داستانکی که با محوریت پدر ببعی و علاقه قدیمی اش به پرواز شکل گرفته بود، در اینجا به کار آمده و ببعی را در مسابقه پرهیجان پایانی کمک می کند.
یکی از نقاط قوت «ببعی قهرمان»، استفاده از تکنیک سه بعدی و اجرای نسبتا قابل قبول آن است. آن هم در داستانی که پرواز نقشی کلیدی دارد. «ببعی قهرمان» به سبک انیمیشن های بلند سینمایی، چند تکه موسیقی همراه با ترانه و آواز دارد که با توجه به طیف سنی مخاطبان اش، قابل قبول به نظر می رسد. در عین حال، فیلم یک پیام واضح و روشن برای تماشاگران کودک و نوجوان خود دارد که آن هم چیزی جز تلاش برای رسیدن به آرزوها نیست.
-
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹:۵۹
-
۷ بازديد
-

-
آریا جوان
لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1470985/