آریا جوان

آخرين مطالب

گوناگون/ چرا آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبۀ سال افتاد؟ خواندنی

گوناگون/ چرا آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبۀ سال افتاد؟
  بزرگنمايي:

آریا جوان - ایسنا / ابراهیم پورداود با بیان اینکه افتادن آیین آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبۀ سال، پس از اسلام است، می‌گوید: روز چهارشنبه یا یوم الارباع نزد عرب‌ها روز شوم و نحسی است و ایرانیان آیین آتش‌افروزی پایان سال خود را به شب آخرین چهارشنبه انداختند تا با پیش‌آمد سال نو از آسیب روز پلیدی چون چهارشنبه برکنار مانند.
 این اسطوره‌شناس در کتاب «چهارشنبه‌سوری» درباره این آیین نوشته است: «آتش‌افروزی ایرانیان در پیشبازی نوروز از آیین دیرین است و همۀ جشن‌های باستانی با آتش که فروغ ایزدی است، پیشباز می‌شود. آن‌چنان‌که در اوستا آمده، فروردین (جشن نوروز) هنگامی است که فرورهای نیاکان از برای سرکشی بازماندگان از آسمان فرود آیند و ده شبانه‌روز در خان و مان پیشین خود به سر برند. این ده روز، همان آخرین پنج روز از آخرین ماه سال و پنج روزی است که به سال می‌افزودند تا سال خورشیدی، درست دارای 365 روز باشد. این پنج روز را پنجه‌- پنجه دزدیده‌- پنجوه‌- بهیزک (و هیچک)- گاه- اندرگاه- روزهای گاتها می‌گفتند. ناگزیر روزهایی که از برای پیش‌آمد آغاز سال آتش می‌افروختند و شادمانی می‌کردند، بیرون از این ده روز نبود. شک نیست که افتادن این آتش‌افروزی به شب آخرین چهارشنبۀ سال، پس از اسلام است، چه ایرانیان، شنبه و آدینه نداشتند. هر یک از دوازده ماه نزد آنان بی‌کم‌وبیش سی روز بود و هر روز به نام یکی از ایزدان خوانده می‌شد، چون هرمزروز- بهمن‌روز- اردیبهشت‌روز و جز اینها. روز چهارشنبه یا یوم الارباع نزد عرب‌ها روز شوم و نحسی است. جاحظ در المحاسن والاضداد آورده «والاربعاء یوم ضنک و نحس». شعر منوچهری گویای همین روز تنگی (ضنک) و سختی و شومی است:
چهارشنبه که روز بلاست باده بخور
به ساتکین می خور تا به عافیت گذرد
این است که ایرانیان آیین آتش‌افروزی پایان سال خود را به شب آخرین چهارشنبه انداختند تا با پیش‌آمد سال نو از آسیب روز پلیدی چون چهارشنبه برکنار مانند.
کهن‌ترین جایی که از آتش‌افروزی سوری یاد شده، در تاریخ بخاراست، تألیف ابوجعفر نرشخی (248-268). این کتاب را ابونصر احمد بن محمد بن نصر القباوی در سال 572 از عربی به فارسی گردانیده است.
دربارۀ جشن سوری گوید:
«و چون امیر سدید منصور بن نوح به ملک بنشست، اندر ماه شوال سال به سیصد و پنجاه به جوی مولیان، فرمود تا آن سرایها را دیگر بار عمارت کردند و هر چه هلاک و ضایع شده بود، بهتر از آن به حاصل (کردند). آنگاه امیر سدید (به سرای) بنشست. [هنوز] سال تمام نشده بود که چون شب ‌سوری چنان که عادت قدیم است، آتشی عظیم افروختند. پاره آتش بجست و سقف سرای درگرفت و دیگر باره جمله سرای بسوخت و امیر سدید هم در شب به جوی مولیان رفت...»
چنان که دیده می‌شود، در سخن از آتش‌افروزی شب‌ سوری گفته شده «عادت قدیم است» دیگر اینکه گفته شده «شب سوری» بدون چهارشنبه. شک نیست که این آتش‌افروزی در پایان سال، همان جشن چهارشنبه‌سوری کنونی است.
از اینکه این جشن در سه‌شنبه‌شب گرفته می‌شود، ازاین‌رو است که نزد ایرانیان شب پیش از روز به شمار می‌رود. بسا در اوستا گفته شده: «در هنگام سه شب یا در هنگام نُه شب به جای سه روز و نُه روز.» در آتش بهرام نیایش در پارۀ 15 آمده:
«بشود که رمه‌ای از چارپایان از آنِ تو شود و گروهی از مردان بشود که از منش ورزیده و از زندگی ورزیده برخوردار شوی، بشود شاد زندگی کنی به شب‌هایی که خواهی زیست.»
بازار
در فروردین‌یشت، پارۀ 49 آمده:
«فرورهای نیک توانای پاکان در هنگام (جشن گهنبار) همسپتمدم از آرامگاهان خود به سوی زمین فرود آیند و ده شب پی درپی از برای آگاهی یافتن از بازماندگان درین جا بسر برند».
شنبه یا شنبد
به فال نیک و به روز مبارک شنبد
نبیذ گیر و مده روزگار خویش به بد
منوچهری
یک واژۀ بابلی است به دستیاری تازیان به ایران رسیده است. آن‌چنان‌که در آغاز گفتم، نزد ایرانیان، ماه به چهار هفته بخش نمی‌شده. شباتو Shabbatu که در عربی، سبت شده، روز پانزدهم (پرماه) و روز آسایش بود. اما سوری که به جای جشن به کار رفته، به این واژه چندین بار در اوستا برمی‌خوریم: سوئیریه Suirya و به معنی چاشت به کار رفته در پهلوی و پارسی به معنی مهمانی بزرگ گرفته شده:
در سور جهان شدم ولیکن
بس لاغر بازگشتم از سور
زین سور ز من بسی بتر رفت
اسکندر و اردشیر و شاپور
گر تو سوی سور می‌روی رو
روزت خوش باد و سعی مشکور
ناصرخسرو
سورنای، نایی است که در مهمانی و عروسی نوازند.
در پایان باید یادآور شد: در جشن چهارشنبه‌سوری از روی شعلۀ آتش جستن و ناسزایی چون سرخی تو از من و زردی من از تو گفتن از روزگارانی است که دیگر ایرانیان مانند نیاکان خود، آتش را نمایندۀ فروغ ایزدی نمی‌دانستند، آن‌چنان‌که در آتش‌افروزی جشن سده که به گفتۀ گروهی از پیشینیان، پرندگان و چارپایان را به قیر و نفت اندوده، آتش می‌زدند، از روزگاران پس از اسلام است.»
منبع: «چهارشنبه‌سوری»، ابراهیم پورداود، آناهیتا، تهران، 1312، صص 100-102.

لینک کوتاه:
https://www.aryajavan.ir/Fa/News/1471866/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آبگوشت خوردن علی پروین در برنامه زنده

«فوتبال علی‌اصغری» و پرتاب اوت بلند؟

تمجید سرمربی قطر از عفیف؛ او لیونل مسی ما است!

واکنش نویدکیا به عدم انتقال به پرسپولیس و استقلال

واکنش عجیب نویدکیا به زندگی شخصی ژوزه مورایس!

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات مرورگر ویوالدی در آپدیت جدید برطرف شد

همنشینی دلنشین آواز سنتی و تلاوت آیات قرآن

علی پروین: باشگاه پرسپولیس اول صندوق عقب ماشین من بود چون جایی نداشتیم

پرده‌برداری «علی پروین» از جام‌های قهرمانی پرسپولیس که در خانه اوست

علی پروین: دخترم عاشق بازی در سینماست ولی مخالفم؛ الان دوره بچه‌سالاری است

علی پروین: مخالف VAR هستم؛ به اینکه داور یک بازی را درمی‌آورد، اعتقاد ندارم

تاکتیک علی اصغری از زبان علی پروین

احتمال بازگشت نویر به آلمان برای جام جهانی 2026!

پیام عراقچی به ظریف

اپن‌سورس شدیم؛ مرور وضعیت امنیت سایبری ایران در سال 1403

ویدیوهای بررسی پیکسل 9A پیش از رونمایی رسمی منتشر شد

تا کی باید منتظر آیفون تاشو اپل باشیم؟

توضیحات شنیدنی حجت‌الاسلام قاسمیان حول مقام سوره مبارکه حمد

امیر المؤمنین (ع) مصداق عبارت «اُذُن واعیه» در سوره «حاقه»

نکته قرآنی حجت‌الاسلام قاسمیان درباره اهمیت رفاقت در عاقبت بخیری

تلاوت بی‌نظیر نوجوان زنجانی

سعدی خوانی حجت‌الاسلام قاسمیان و اشاره دکتر آذر به آیه مرتبط با ابیات

توسل دلنشین به حضرت ولیعصر (عج) در محفل

توضیحات شنیدنی استاد آذر درباره‌ی اشارات قرآنی در ابیات شاعران فارسی زبان!

تلاوت زیبای آیات 1 تا 10 سوره مبارکه یس توسط محمدرضا نوریان

تلاوت دلنشین حامد شاکرنژاد

تنوع دوست‌داشتنی میز میزبانان محفل با ملیت و مذاهب مختلف

عیدانه بیمه دی برای بیمه‌گزاران

انتقاد سیروس میمنت از سعید آقاخانی/ خیلی بداخلاق و جدیه!

چهره ها/ با استوری معنادار رضا کیانیان چقدر موافقید؟

چند سکانس شاد از چهارشنبه‌سوری که باید امشب ببینید

شادترین سریال‌های کره‌ای برای تماشا در ایام نوروز

تلاوت استثنایی یک کودک در شبکه سه همه را شگفت‌زده کرد!

ویدئوی متفاوت «مرجانه گلچین» برای چهارشنبه‌سوری

حادثه برای ایمان قیاسی و جواد خواجوی روی آنتن زنده شبکه سه!

«علی پروین» از بین دو نیمه‌هایش پرده برداشت؛ دَری وَری نمی‌گفتم و برایم حرف درآورد‌ه‌اند!

از القابم خوشم نمی‌آید همان علی پروین بهتر است

علی پروین: دوست ندارم الان سرمربی پرسپولیس شوم چون سخته

جادوگری در فوتبال؟ علی پروین: مخالف این حرف‌هایی هستم که می‌زنند؛ مگه میشه؟!

خاطره جالب علی پروین از عید نوروز

فوتبالیست های امروز سوسول شدند؟ علی پروین پاسخ می دهد

علی پروین و آهنگ خاطره انگیز پرسپولیس خسته

سر تکان دادن و افسوس «علی پروین» در واکنش به نوع بازی الان پرسپولیس

علی پروین: به دنبال لقب نبودم، عیدی یک ده هزار تومانی با امضای خودم می دهم

زندگی با همسر نمایشی چگونه است؟

نبویان: قوه قضاییه با مسببان جهش دلار و طلا به عنوان «مجرم جنگی» برخورد کند

توئیت قالیباف درباره قانون حجاب و گشت ارشاد

سید حسن خمینی پیام داد

نه مادرم را دیدم نه پدرم

به عشق امام زمان(عج) زندگی می‌کنم